Tips till en flugfiske nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till en flugfiske nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips till en flugfiske nybörjare

Är tacksam för alla tips gällande flugfiske!

Jag har köpt ett spö klass 5-6 , rulle med flytlina. Har bara prövat kasta ute på gården för att lära mig nalta. Tyckte att ja började hantera spöt gode så bra så ja knöt på en fluga.. den flugan dog efter första snärten eller vad man då ska kalla det Så alla tips och trix är mycket välkommna!

Några små frågor jag har som jag funderat myche på:

¤ Tafsen längst ut på linan... den skulle till och med en nyfödd unge kunna bita av, man tycker ju då det iaf!

¤ Vilken knut rekomenderas att använda när man her på flugan?

Det var väll de ja kom på just nu.. Hoppas att ni som kan verkligen orkar ge mig en hjälpande hand

tack så myche!

Kasta på gården? Hoppas det är gräs och inte nära nån el-ledning, det kan nämligen sluta illa.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ta dig till närmsta put and take vatten och lär dig kasta där. Då har du chansen att kroka den relativt lättflirtade regnbågen också. Fråga någon vid vattnet om mer praktiska tips.
      Lycka till

Kommentera

jag ska ta och fara ner te vattne och pröv kasta lite

Självklart äre gräs och inga ledningar nära!

tackar

Kommentera

Kom ihåg kl11 och kl14....
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Som sagt Det är lätt att ”döda” en fluga men något måste man ha där längst ut på tafsspetsen. Knyt fast en liten bit garn, som kan motsvara en liten fluga. Dels är den ofarlig för kastarens öron och ögon, dels gör det inget om den ”dör i första snärten.”

Försök inte kasta långt i början. Försök att i början hålla ungefär 3-4 spölängder, ca 10-12 m + tafs, i luften och känn hur det känns i handen och handleden när linan är på väg framåt eller bakåt. Det är viktigt att du kan uppfatta när linan börjar sträcka ut sig och tafsen bakom dig. Det är först då du ska börja att utan alltför mycket ”haspelsnärt” styra spöet så linan vänder framåt igen.
            Pisksnärtar beror på handhavande fel hos kastaren. Fråga mig jag vet hur det går till att göra sådana! Det är inte så mycket handen och armen som ska göra kastjobbet utan det är spöet som ska laddas av linans rörelse. Handen och underarmen ska bara styra spöet och absolut inte driva det genom luften som det handlade om att kasta tunga spinnbeten mot horisonten.
            Det tar lite tid att få in känslan och timingen i de här rörelserna. Tjejer brukar fixa det snabbare än killar för de är vanligen inte lika prestationsfixerade. Det finns bara tre sätt att uppnå den här känslan för flugans väg genom luften. Träna! Träna! Träna samt träna igen. Det är därför jag inte har lärt mig flugfisket.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Framförallt ta det lungt! du behöver inte börja med 20meter lina utan ta det sakta sakta träna 30-40 min per gång
              När du kastar ta då även lugnt flesta utrustningar kräver ingen riktig hög fart för att hålla linan uppe..
              sen kan du alltid googla eller köpa dig en bok =D
              islt för att åka ut o bråka med nå regnbåge är det bättre om du lär dig att kroka och göra mothugg badbryggan (ensam självklart) och sätta på en liten liten nymf eller torrfluga den minsta du har ta gärna med dig lite bröd för att locka upp dom till ytan.

Lycka till hoppas du fastnar på flugfiske det är bland det roligaste enligt mig även om jag metar,spinnfiskar också men när du väl har smygit på en fisk och lagt ut flugan precis rätt under en tidig tidig morgon så förstår du =) vad jag menar.

Kommentera

Jag fortsätter för jag har en fråga..
                Vad generellt gör man för fel när linan landar i spöt under bakrycket ?

/A

Kommentera

Ursprungligen postat av AndersJ Visa inlägg
                  Jag fortsätter för jag har en fråga..
                  Vad generellt gör man för fel när linan landar i spöt under bakrycket ?

/A
                  Du menar alltså att linan slår in i spöt i bakkastet? Troligtvis håller du spöt för rakt, och inte tillräckligt mkt ut åt sidan.

Kommentera

Ursprungligen postat av plurrre Visa inlägg
                    Är tacksam för alla tips gällande flugfiske!

Jag har köpt ett spö klass 5-6 , rulle med flytlina. Har bara prövat kasta ute på gården för att lära mig nalta. Tyckte att ja började hantera spöt gode så bra så ja knöt på en fluga.. den flugan dog efter första snärten eller vad man då ska kalla det Så alla tips och trix är mycket välkommna! tack så myche!
                    Några garrantert goda tips:
                    1) skaffa dig en eller två instruktions-videor (DVD eller liknande) som demonstrerar grunderna i flugkastandet (finns många av den typen i dag, kolla med bl.a. Loop T.D.)
                    2) eller gå med i en flugfiskeförrening och tala om att du är nybörjare på flugfiske och att du behöver instruksjon. (säkert billigaste och bästa alternativ)
                    3) eller gå en flugkastnings-kurs

Välj en eller flera av dessa alternativ då flugkastning är oerhört svårt att lära sig på egen hand, utan instruktion/demonstration. Lär du dig fel från starten av blir det också mycket svårare att lära nytt för då måste du i tillägg korrigera den felinlärda tekniken (lära bort felteknik)

Jag vet, för jag har gått "den långa vägen" Lycka till
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 226 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X