Nån som vill fiska sarv/vitfisk på fluga? :-) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som vill fiska sarv/vitfisk på fluga? :-)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nån som vill fiska sarv/vitfisk på fluga? :-)

Fick tips av en snubbe från Holland som fiskat MYCKE vitfisk på fluga, då de inte har ädelfisk.

Jag citerar:
    "Sarv är en väldigt populär flugfisk i NL. (I NL flugfiskar man även riktad efter mört, braxen, aborre, id, karp, gädda, gös, havsaborre, platfisk, makrill, etc - alla arter är in princip av intress.)
    Det finns ingen typiska sarvflugor som är "selectivt" men i allmänhet kan man använda nympher i storleker #8 - #12. Hälst lätt förtyngd. Fiska dom med korta snabba ryck. Färgen kan variera per dag och under dagen. Det är bara att leta fram rätt färg. (svart/brun/grön - ibland med lite glitter eller flou grön, gul orange).
    Kläckare fungerar bra ( t.ex. Klinkhamers) och om du vill ha en riktig spännande torrflugfiske så är det nog best att välja större buskiga flugor (#6 - #10)som flytar ganska högt.
    Mottot "Stor bete, stor fisk" gäller för sarven.
    En av anledningen varför just sarv är så pas populär i NL är att den är inte bara vackert och stridlustig men en 40 cm sarv är inte lätt lurad. Ett kilos harr eller öring är betydligt lättare att få på torrfluga. En riktig utmaning alltså. "

Slut citat.

Hoppas det kommer någon till nytta.
    Jag testade förtyngd haröra. Fick 3-4 sarv runt 3hg på mindre är en timme. Himla kul fiske faktisk.. å bra träning inför ädelfisket..

Jag fiskade riktigt mycket brax och sarv förra somaren,riktigt kul faktist specielt braxen för den känns så jävla tung på fluga.Abborren är också väldigt rolig ......
    Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Tja! jag har också fiskat sarv på fluga, hur kul som helst. De är som små pirayor när de tar torrflugan i ett plask. Effecktift att ha polariserande glajjor så man ser dem och kan kasta på fisk man ser. Har fått 6-7hg som störst.

Kommentera

Vilken aktion och klass kör ni på då? Det låter som ett roligt (billigt) fiske!
        Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

Spöklass....

Själv kör ja en 5:a med WF6F(har bara 2spön. 1st 5:a å 1st 6:a). Du skulle kunna köra en 0:a om så vore... De går i regel nära land så långa kast och stora flugor är inte nödvändigt.

Kommentera

så sant en annan grej som är bättre men kanske inte lika kul är att sätta en brödbit på flugspöt grymmt efektivt
            Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Har fiskat abborre i havsvikar i ett par år med mitt klass 2/3 spö och det är skit kul, dom har varit mest på hugget när jag använt svarta nymfer och gul/svart montana i strl. 10 ell.12..
              RedTag
              ><(((((°> ><(((((°> ><(((((°>

Kommentera

Red Tag: Upplever du att det är svårt att få ut flugan dit du vill med en så "lätt" klass?
                Vilket spö använder du?
                Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

Originally posted by esoxlucius74
                  Red Tag: Upplever du att det är svårt att få ut flugan dit du vill med en så "lätt" klass?
                  Vilket spö använder du?
                  Inga problem alls, man kastar ju inte lika långt som med tyngre klasser men det går bara bra.
                  Spöt en BlackLevel 6' 2/3 som jag byggde i vintras funkar bra även till fiske i inplanterade vatten och i älvar men som sagt så kastar man inte några 25 meter men oftast har inte det varit nödvändigt utan jag har fått fina harrar i bl.a. öreälven och i lögdeälv och det är en helt ny upplevelse att fiska med lätta klasser. Rekommenderas varmt att testa detta.
                  RedTag
                  ><(((((°> ><(((((°> ><(((((°>

Kommentera

jag fiskar också vitfisk på fluga mest torrfluga hur lyckas du kroka dem?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar