Nån som vill fiska sarv/vitfisk på fluga? :-) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som vill fiska sarv/vitfisk på fluga? :-)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• RedTag
    replied
    Löja har jag aldrig fått, bara Harr, Sik och Abbar,
    Men jag använder liten (14,16) vass tunn krok till det fisket och för det mesta med god behållning och som Dallas säger ha kontakt med tafsen.
    Flugorna som blir är Griffit´s gnat strl.14, geting strl.10, E-12 Strl.14

Lämna en kommentar:

• Max
    replied
    jag har fått typ 3-4 löjor på en liten myggimitation, dock inte över halv hekto men ändå.

Lämna en kommentar:

• dallas
    replied
    En stor portion is i magen! ;-)

Näää allvarligt talat så kanske du haft otur å fiskat "småfisk" med för stor fluga?
    Jag har tagit både 10-12cm löja å elritsor på små (strl-18-20) blackgnat å likn.

Sarv å mört med lite storlek brukar bara smälla på.

Sen kan man glömma 15+ kast. Ska man lyckas med vitfisk som är relativt små å mjuka i munnen måste man ha väldigt god kontakt med lina,tafs,fluga. max 15m skulle jag säga iaf.

Lämna en kommentar:

• G1zm0
    replied
    jag fiskar också vitfisk på fluga mest torrfluga hur lyckas du kroka dem?

Lämna en kommentar:

• RedTag
    replied
    Originally posted by esoxlucius74
    Red Tag: Upplever du att det är svårt att få ut flugan dit du vill med en så "lätt" klass?
    Vilket spö använder du?
    Inga problem alls, man kastar ju inte lika långt som med tyngre klasser men det går bara bra.
    Spöt en BlackLevel 6' 2/3 som jag byggde i vintras funkar bra även till fiske i inplanterade vatten och i älvar men som sagt så kastar man inte några 25 meter men oftast har inte det varit nödvändigt utan jag har fått fina harrar i bl.a. öreälven och i lögdeälv och det är en helt ny upplevelse att fiska med lätta klasser. Rekommenderas varmt att testa detta.

Lämna en kommentar:

• esoxlucius74
    replied
    Red Tag: Upplever du att det är svårt att få ut flugan dit du vill med en så "lätt" klass?
    Vilket spö använder du?

Lämna en kommentar:

• RedTag
    replied
    Har fiskat abborre i havsvikar i ett par år med mitt klass 2/3 spö och det är skit kul, dom har varit mest på hugget när jag använt svarta nymfer och gul/svart montana i strl. 10 ell.12..

Lämna en kommentar:

• Kiwi
    replied
    så sant en annan grej som är bättre men kanske inte lika kul är att sätta en brödbit på flugspöt grymmt efektivt

Lämna en kommentar:

• Unregistered
    Guest replied
    Spöklass....

Själv kör ja en 5:a med WF6F(har bara 2spön. 1st 5:a å 1st 6:a). Du skulle kunna köra en 0:a om så vore... De går i regel nära land så långa kast och stora flugor är inte nödvändigt.

Lämna en kommentar:

• esoxlucius74
    replied
    Vilken aktion och klass kör ni på då? Det låter som ett roligt (billigt) fiske!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
149 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Jimmykay  
Arbetar...
X