Ny flugfiskare här. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny flugfiskare här.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny flugfiskare här.

Hej på er alla. Jag har läst igenom lite här för att bli lite klokare. Har alltid varit en dröm att börja med flug fiske efter att en gång lånade ett flug spö och tränade aktivt en vecka på gräsmattan. Väl ute i vattnet lyckades jag få på en 2 kilos regnbåge Jag har nu kollat runt lite på flug spön inkl rulle, men det finns ju en djungel av dom Behöver ett spö och rulle för regnbåge, röding, havs öring, harr m.m pris klass 2000kr. Kan även någon vänlig själ förklara Vilken lina en ny börjare ska ha + hur alla delar sitter på lina, hur lång tafs man ska ha m.m. Många frågor

/Tobias

www.flugor.se har fina set, har aldrig hört nåt dåligt om spöna sen får du bra service

Kommentera

Va kul alltid roligt när en ny person hittar sig in på flugfiskets stig!!!!
      Jag började med ett "Vision intro set" som låg på lite över 2000:-!! Ett kanonspö faktiskt, men annars finns många bra sett att hitta på internet som sagt, en bra lina
      att börja med ska självklart vara en WF-lina (Alltså weight-forward) även kallad klumplina....Jag började med en ganska tung lina (Lite över vad spöet e klassat som) och det var nånting jag gillade! Men fluglinor och flugspön ska inte köpas på internet utan att provas först, gå till din lokala fiskeaffär o be dem välja ut några bra nybörjarspön som du kan testa

The Best Of Luck
      Fishing4life

Kommentera

Jag började med ett nybörjarset för ca 1000:-, känndes bra tills jag provade Orvis nya HZ Helios.
        Hade dock lite tur och kom över ett begangnat orvis trident klass5 (1500:-) funkar skit bra med min billiga rulle med klass 6 lina på. Så kolla lite begangnat och lägg kosingen på spö och lina då rullen med min ringa erfarenhrt inte spelar så stor roll.

Kommentera

Det verkar som om du får en del tips om utrustningen av de ovansående , men vad anbelangar tafsen så brukar jag ha en tafs som är 0,18 när jag fiskar regnbåge & harr , ska du däremot ge dig på rödingfiske framöver bör du nog ha en tafsspets på 0,12-0,14 .
          Tafslängden jag brkar ha är minst en spölängd eller gärna lite längre .

Hoppas att du får ett bra flugfiske med mycket knarr på rullen
          Fear no fish

Kommentera

Personligen anser jag att man ska ha ett "lättare" spö för öring,röding och harr, Tex ett klass 5/6# spö.
            Men om du vill köra H-Ö skulle jag kliva upp på ett 7/8 eller 8/9 #. Mkt pågrund av att det blåser mycket på kusten om du kör där.

Ang lina.

Börja med Backing, skarva med flytlina och slutligen skarva med en taperad tafs. Jag själv kör 0,18 på spetsen när jag fiskar harr och öring.

Mitt tips är att du går till din lokala sportfiske handlare så kan han visa IRL hur saker och ting funkar.

Mvh
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X