Regnbågar som "kliver av" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbågar som "kliver av"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• CaseyJones
    replied
    Jag känner igen det där. Var faktiskt med om det igår senast, tappade 3-4 st "helt oförklarligt", bågarna mest stötte till flugorna (nymf som torris). De två jag landade var krokade exakt likadant i yttersta underkäken. Jag krokade dem ordentligt först när jag gick ner i flugstorlek till stl.12 från en stl.8.

Sjön var f.ö. Lillesjön utanför frillesås, liten tjärn med helt otroligt klart vatten (som en kalkström) och jag tror att det kan spela in i vissa fall. En imitation som beter sig märkligt i sådana förhållanden möts ibland på sin höjd med viss nyfikenhet. Att då presentera en trovärdigare fluga kan ge fint resultat.

Lämna en kommentar:

• donking
    replied
    Ja, envis som man är så hände det främst på E12or (ska rätt mycket till innan jag går ner i nymfboxen), men även på montana-nymf faktiskt... Jag är väldigt säker på att jag i de flesta fall INTE släppte löslina innan själva "släppögonblicket" å jag tyckte att de slog på bra. Fruktansvärt frustrerande men jag misstänker att jag var för "vek" i mothugget å inte fäste igenom kroken ordentligt. Ska ut å göra ett frest till ikväll. Återkommer om samma problem uppstår (om jag inte dränkt mig själv i frustration vill säga )

/J

Lämna en kommentar:

• Peter_Furhäll
    replied
    Ursprungligen postat av donking Visa inlägg
    Tjena. Var ute å körde lite båge häromdagen. Hade ett antal regnbågar som efter en längre tids drillning bara "ruskade" lite på huvudet oxå lossnade flugan. Jag har ändå fiskat ett tag å upplever mig som halverfaren iaf. Men nu har jag flyttat utomlands å grejerna var definitivt dammiga när jag tog fram dem. Undrar nu om jag blivit rostig eller vad som är fel? (landade 1 av 9 hugg...katastrof).

Var mina mothugg för tama eller hur kommer det sig att fisken lyckas göra sig av med flugan efter att faktiskt ha suttit på ett bra tag? (Regnbågarna där jag fiskar är väldigt stridbara med fina fenor, krokarna på flugorna är helt nya å skarpa som bara den...)

/J
    Hej! Vad körde du för flugor? Kör man torrfluga så tar de ju flugorna rätt försiktigt ibland medans om man kör med någon större streamer sätter de sig ofta ordentligt i och med att fisken kastar sig glupskare över dem.
    Skumt problem, vet inte om jag kan hjälpa dig men beskriv gärna lite mer om vilka flugor och så vidare så får vi se....
    Mvh Peter

Lämna en kommentar:

• donking
    started a topic Regnbågar som "kliver av"

Regnbågar som "kliver av"

Tjena. Var ute å körde lite båge häromdagen. Hade ett antal regnbågar som efter en längre tids drillning bara "ruskade" lite på huvudet oxå lossnade flugan. Jag har ändå fiskat ett tag å upplever mig som halverfaren iaf. Men nu har jag flyttat utomlands å grejerna var definitivt dammiga när jag tog fram dem. Undrar nu om jag blivit rostig eller vad som är fel? (landade 1 av 9 hugg...katastrof).

Var mina mothugg för tama eller hur kommer det sig att fisken lyckas göra sig av med flugan efter att faktiskt ha suttit på ett bra tag? (Regnbågarna där jag fiskar är väldigt stridbara med fina fenor, krokarna på flugorna är helt nya å skarpa som bara den...)

/J

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Trickster, 2024-12-02, 19:49
1 svar
313 visningar
0 gillar
Senaste inlägg harlequine  
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
1 svar
323 visningar
0 gillar