Hjälp en riktig nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en riktig nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp en riktig nybörjare

Jag köpte ett färdigt set med flugspö, spole å lina idag. Täntke på flugan, ska man behöva knyta fast den i linan varje gång? Finns det inget lås eller liknande som man sätter fast drag i vanligt spinnspö? Kan man sätta på en sån så man slipper klippa av linan varje gång man ska på med ny fluga?

Så tänkte jag höra om någon har en bra bildbeskrivning till hur man knyter fast flugor alt lås ? Så man gör rätt knut så att säga.

Hoppas någon fattar mig

//En desperat nybörjarflugfiskare

Det finns något som kallas snappers inom flugfiske och det fungerar i princip som ett beteslås gör i spinnfiske...

Det ska väl vara bättre att knyta på flugan har jag hört men du kan ju alltid testa... här kommer en länk till där du kan köpa snappers: http://flugbiten.se/catalog/product_...3983a5c1477bb8
    --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Här är en sida med olika knutar som du behöver.
      Since 1856, Orvis has offered our customers distinctive clothing, the world's finest fly fishing rods and tackle, upland hunting gear, dog beds, luggage, and unique gifts.
      Erare humanum est

Kommentera

Tack för tipsen!

Men herregud va svårt det är att kasta, ser ju så simpel ut, men icke! Det är inte många meter man kommer ut. Men när man har kastat ut då, vilket tempo osv ska man dra in flugan igen då? Och hur ska de göras på bästa sätt? Ska man låta den ligga kvar ute ett tag eller? Vilka vatten är bäst för flugfiske ? Måste de vara grunda vatten? Jag bor på västkusten så tänkte om man kan köra på vart som eller om de e ett måste med gruna vatten?

som ni märker så har jag aldrig hållt i ett flugspö innan igår.

Kommentera

Hur ska man göra när man väl fått ut flugan i vattnet? Tog ju fan 10 min för den att sjunka 2 cm typ, och hur ska man göra när man drar in flugan??

Hur djupt tycker ni man kan fiska som djupast med fluga?

Väldigt tacksam för svar.

Kommentera

Är det torrfluga ska den ju inte sjunka, är det streamer sjunker den i regel automatiskt. Beror helt på vilka förhållanden du fiskar vid. Skulle rekommendea dig att springa ner till biblioteket och låna en trave böcker så du lär dig grunderna. Det är en del man behöver ha koll på, fisket blir så mycket roligare då.

Kommentera

Mitt tips till dig.
              Följ med någon som vet hur du ska fiska och var och nån som kan visa dig hur du kastar.
              Har inte fiskat kust själv så jag kan inte ge dig några speciella råd.
              Men ha det så kul, flugfiske rules.

/Jörgen
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

försök hitta Göran Andersson filmen. han lär allt inom flugfiske som t.e.x teknik osv.
                ett bra råd till dig
                En go kall öl och ett fiskepass är livet!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                1 svar
                347 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Okoun
                av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                146 visningar