Flugfiske - rent hopplöst, eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske - rent hopplöst, eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
    Grisen är ju grym på hö. Går och fiska på olika sett utan att man "fiskar flugan fel". Tog själv min första hö på PG........
    Lite nyfiken bara. PG och liknande räkimitationer är väl klassade som torrflugor (om de inte är förtyngda dvs.)? Fiskar man i regel med sjunklina efter HÖ?

Kommentera

Nej de fiskas som en streamer eller nymf. Flytlina med sink tip.

Kommentera

Låter intressant, det får du lära mig mer om.

Kommentera

Du ska få träffa en expert imorron

Kommentera

Kanon med sink tip när man kör med stora poppers med

Kommentera

Sjuklina, rejält med tafsar och poppers inköpt idag. Ser fram emot nästa flugfisketur.

Regnbågen är svårflörtad, det skojar vi inte om. Men jag ger mig inte.

Kommentera

När vattnet är varmt, är de största chanserna till fisk sent på kvällen och tidigt på morgonen....sedan kan du mest fika och sola däremellan. Är fisken trög, så fiska dina flugor mycket sakta nära botten. Kolla in, in och utlopp i sjön / dammen. Där kan det vara ett svagt strömdrag som kan hjälpa upp det hela.

Håll utkik efter massivare kläckningar av en viss insekt. Börjar det vaka som fn på en koncentrerad punkt (förhoppningsvis inom kasthåll) Och svalor och andra små gamar börjar flockas? Ja, då kan man säga att du har bordet dukat. På med en lämplig torrfluga elller nymf!

Ett tips. Skaffa en liten och tålig termometer. För dagbok under fiske säsongen på fångst, fluga, vatten temp, fiske metod och väder. Så småningom, har du en god guide att slå i.

Ett bra krok bryne är också en mycket bra grej att ha med sig förresten.
                Slöa krok spetsar gör ingen glad.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

När vattnet är varmt, är de största chanserna till fisk sent på kvällen och tidigt på morgonen....sedan kan du mest fika och sola däremellan. Är fisken trög, så fiska dina flugor mycket sakta nära botten. Kolla in, in och utlopp i sjön / dammen. Där kan det vara ett svagt strömdrag som kan hjälpa upp det hela.
                  Jodå, den läxan har jag lärt mig (ett antal gånger). Envis som man är, har jag försökt lura regnbågen nu under sommaren även under dagtid men har inte lyckats speciellt bra. Den största anledningen har utan tvekan varit att jag har kört med flytlina och flyttafs och har därför inte kommit ner ordentligt i vattnet. Har alltså ständigt fiskat med flugor som simmat omkring i blindo 1-2 meter ovanför fisken. Nu har jag skaffat rulle och spö utrustat med sjunklina, ska förhoppningvis jämna ut oddsen lite.

Håll utkik efter massivare kläckningar av en viss insekt. Börjar det vaka som fn på en koncentrerad punkt (förhoppningsvis inom kasthåll) Och svalor och andra små gamar börjar flockas? Ja, då kan man säga att du har bordet dukat. På med en lämplig torrfluga elller nymf!
                  Låter rimligt. Vad kan du personligen rekommendera för torrfluga/nymf?

Ett tips. Skaffa en liten och tålig termometer. För dagbok under fiske säsongen på fångst, fluga, vatten temp, fiske metod och väder. Så småningom, har du en god guide att slå i

Ett bra krok bryne är också en mycket bra grej att ha med sig förresten.
                  Slöa krok spetsar gör ingen glad..
                  Termometer/bryne står redan på min inköpslista, jag gissar på att du menar att mäta vattentemperaturen i första hand? Dagbok kommer jag definitivt att börja med.

Stort tack för dina tips!
                  Senast ändrad av FireRaptor; 2009-08-31, 11:03.

Kommentera

Så här års, är ju alltid nattslända intressant, Både puppan (fiskas med "tändsticks långa" knyckar 4-5 st med någon sekunds paus emellan. Ska liksom zig-zakka sig upp mot ytan.

Binder du flugor självt? Börja annars.

Europe'a 12 och andra, torra nattslände imitationer. En av de få torrflugor som du fiskar riktigt aktivt. Ska ploga i ytan litet då och då. Beror på att när den färdiga nattsländan krupit ur pupp skalet. Så vill den in till tryggheten vid land. Men eftersom den inte har torra vingar på ett bra tag. Så får den leka litet "motorbåt" så att säga.

Dykar baggar i storlek 10-12 Ungefär samma hemtaging av flugan som nattslände puppan.

Diverse svarta torrflugor och nymfer storlek 10-12-14-16. Bruna, olivgröna och grå likaså.
                    De här flugorna i olika storlekar, imiterar nästan alla förekommande färdiga insekter och nymfer som står på fiskens meny.

Geting imitationer kan funka bra vid den här tiden på året oxå.

Montana nymfen (streamer) är alltid en killer hela säsongen i storlek 8-10. Testa olika sätt att ta hem den.

Wooly Worm ( Streamer) 8-10, speciellt den ljust oliv gröna eller gul kroppade med grått eller svart hackle, är grym hela året. Fiskas sakta med dm långa drag med någon sekunds paus emellan, så "borstet" / hacklet får pulsera riktigt

Zonkers, i vitt eller gult är egentligen bäst på våren. Men kan vara en bra "chock fluga" under hela säsongen när inget annat tycks funka. Fiskas som Montana nymfen.

De flesta färgglada streamers brukar vara bra på den tidiga delen av säsongen.

" Spider flugor". Imiterar inte en spindel dock! Imiterar små lung snäckor som simmar omkring. Mycket sakta hemfiskad med enstaka "Tändsticks långa" drag med en ca 5 sekunders paus emellan brukar funka fint. Fick ganska snabbt lösa dubbla fiske kort i en regnbågs sjö (3 fiskar per kort) När jag fiskade i Harasjömåla med en svart spider, storlek 10 för något år sedan t.ex.

Black and peacock spider, är en bra variant storlek 10-12-14.

Men ha gärna någon svart variant också med litet silver i krokböjen.

Tror att du har ett rätt heltäckande flug sortiment nu då.

Ja, det är inte dumt att börja med att mäta vatten tempen först.

Ett annat tips, är att kolla platser vid sjön / dammen där det är litet pålands vind. Insekter blåser oftast dit. Baksidan med detta, är ju förståss att du får kasta i motvind.

Skaffa en gammal hederlig, liten nagel / manikyr avbitar tång. Kanon att knipsa av tafs bitar med eller gamla tafs knutar ur kroköglan! Skaffa några sådana här också i olika storlekar. Då tappar du inte bort termometrar, krok brynen etc lika lätt:

Gör din egen fisk dödare av en 15 - 20 cm långt mässings rör som du borrat 2 st hål för en rem i ena änden i. Fyll den med smält bly. Håll i röret med en typ grill tång eller dylikt. Ställ röret i en gammal kastrull du inte är rädd om, med ca en dm kallt vatten i när du slår på blyet. Slå på sakta, och håll facet borta ifrån kastrullen!

Känner du någon som jobbar inom sjukvården? Tjata till dig en peang med böjda käftar. Bra krok lossare.

Edit.

Ha med en mini plast flaska med OPARFYMERAT, eko diskmedel. Det är bra att ha när tafsen vägrar sjunka ordentligt, när du fiskar med flyt lina och nymf t.ex.

Varsågod.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-02, 20:33.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Så här års, är ju alltid nattslända intressant, Både puppan (fiskas med "tändsticks långa" knyckar 4-5 st med någon sekunds paus emellan. Ska liksom zig-zakka sig upp mot ytan.

Binder du flugor självt? Börja annars.

Europe'a 12 och andra, torra nattslände imitationer. En av de få torrflugor som du fiskar riktigt aktivt. Ska ploga i ytan litet då och då. Beror på att när den färdiga nattsländan krupit ur pupp skalet. Så vill den in till tryggheten vid land. Men eftersom den inte har torra vingar på ett bra tag. Så får den leka litet "motorbåt" så att säga.

Dykar baggar i storlek 10-12 Ungefär samma hemtaging av flugan som nattslände puppan.

Diverse svarta torrflugor och nymfer från storlek 10-12-14-16. Bruna, olivgröna och grå likaså.

De här flugorna i olika storlekar, imiterar nästan alla förekommande färdiga insekter och nymfer som står på fiskens meny.

Geting imitationer kan funka bra vid den här tiden på året oxå.

Montana nymfen (streamer) är alltid en killer hela säsongen i storlek 8-10. Testa olika sätt att ta hem den.

Wooly Worm ( Streamer) 8-10, speciellt den oliv gön eller gul kroppade med grått eller svart hackle, är grym hela året. Fiskas sakta med dm långa drag med någon sekunds paus emellan, så "borstet" / hacklet får pulsera riktigt

Zonkers, i vitt eller gult är egentligen bäst på våren. Men kan vara en bra "chock fluga" under hela säsongen när inget annat tycks funka. Fiskas som Montana nymfen.

De flesta färgglada streamers brukar vara bra på den tidiga delen av säsongen.

" Spider flugor". Imiterar inte en spindel dock! Imiterar små lung snäckor som simmar omkring. Mycket sakta hemfiskad med enstaka "Tändsticks långa" drag med en ca 5 sekunders paus emellan brukar funka fint. Fick ganska snabbt lösa dubbla fiske kort i en regnbågs sjö (3 fiskar per kort) När jag fiskade i Harasjömåla för något år sedan t.ex.

Black and peacock spider, är en bra variant storlek 10-12-14.

Men ha gärna någon svart variant också med litet silver i krokböjen.

Tror att du har ett rätt heltäckande flug sortiment nu då.
                      Nej jag binder tyvärr inte mina egna flugor, det kanske kommer med åren.

Du får ursäkta de "dumma" frågorna, men jag är inte mer än nybörjare. Menar du att jag ska köra torrfluga med flytlina och sjuktafs eller med sjunktafs och nylontafs? Jag kanske har missuppfattat allt då jag tror att man flugorna kallas torrfluga då man bara kör dem på ytan med flytlina?

Min uppfattning genom min resa här i tråden är att det är nästintill omöjligt att få regnbågen att hugga på ytan med flytlina och torrfluga, om man inte kan kasta direkt på fisken så att säga. Du kanske har en annan uppfattning?

Ja, det är inte dumt att börja med att mäta vatten tempen först.

Ett annat tips, är att kolla platser vid sjön / dammen där det är litet pålands vind. Insekter blåser oftast dit. Baksidan med detta, är ju förståss att du får kasta i motvind.

Skaffa en gammal hederlig, liten nagel / manikyr avbitar tång. Kanon att knipsa av tafs bitar med eller gamla tafs knutar ur kroköglan! Skaffa några sådana här också i olika storlekar. Då tappar du inte bort termometrar, krok brynen etc lika lätt:

Gör din egen fisk dödare av en 15 - 20 cm långt mässings rör som du borrat 2 st hål för en rem i ena änden i. Fyll den med smält bly. Håll i röret med en typ grill tång eller dylikt. Ställ röret i en gammal kastrull du inte är rädd om, med ca en dm kallt vatten i när du slår på blyet. Slå på sakta, och håll facet borta ifrån kastrullen!

Känner du någon som jobbar inom sjukvården? Tjata till dig en peang med böjda käftar. Bra krok lossare.

Varsågod.
                      Temperatur och dagbok står på min "To-do"-lista.

När det gäller de olika verktygen så har en vis man sagt åt mig att inte börja med att köpa en massa verktyg och västar innan själva flugfisketekniken sitter som ett slag i magen. Men, trots detta har jag införskaffat en listen väst med (ny)hederlig, liten nagel / manikyr avbitar tång och sax. Fiskdödare har jag redan flera sen tidigare. Det blir en lite större beställning med tillbehör, verktyg och väst när tekniken sitter ordentligt eller kanske innan. Beror lite på vad jag anser viktigast.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X