Vad är den bästa metoden för att fästa tafsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är den bästa metoden för att fästa tafsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har aldrig hänt för mig

Kommentera

Ursprungligen postat av max7011 Visa inlägg
      Har aldrig hänt för mig
      okej, ska öglan sådär stor som min ? jag menar att den kanske blir klumpig

Kommentera

Nålknuten brukar funka från lina tafs. Tafsspetsen brukar jag köra med kirurgknut till. Öglor gillar jag inte då det blir så osmidigt.

Kommentera

Nålknuten är skönast att fiska med. Men använder man såna dära öglekondomer så är ett tips att korta ner dem så de blir mycket kortare. Linda sen över med bindtråd(sån man gör flugor med). Många varv på en yta av 0.5cm ca. Lägg sedan lite superlim över. Detta kör jag själv med och det funkar bra. Orginalkondomen är i mitt tycke för lång och försämrar tafsens egenskaper. Som också nämnts så gör en liten ögla på tafsen med. Sedan fäster du in tafs bara. Ögla mot ögla. Det går aldrig loss utan att du själv vill. Går fort att byta tafs. Det är mindre smidigt än nålknut att fiska med, men marginellt...
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Gör ögla ca 1 cm det räcker. Gjorde nål knuten förr, men det kräver lite meck och få till den!

Kommentera

Doppa de yttersta 5-6 cm av linan i aceton några sekunder och skala av coatingen med naglarna. Knyt en ögla av catingen 5 mm från där coatingen slutar och klipp av änden kort. Sen på med LiquiSole eller liknande. Med lite tålamod blir övergången knappt märkbar. Lite mer omständigt än färdiga loopar dock.

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                Nålknuten är skönast att fiska med. Men använder man såna dära öglekondomer så är ett tips att korta ner dem så de blir mycket kortare. Linda sen över med bindtråd(sån man gör flugor med). Många varv på en yta av 0.5cm ca. Lägg sedan lite superlim över. Detta kör jag själv med och det funkar bra. Orginalkondomen är i mitt tycke för lång och försämrar tafsens egenskaper. Som också nämnts så gör en liten ögla på tafsen med. Sedan fäster du in tafs bara. Ögla mot ögla. Det går aldrig loss utan att du själv vill. Går fort att byta tafs. Det är mindre smidigt än nålknut att fiska med, men marginellt...
                gjorde som du sa med bindtråden, blev perfekt!
                tror du man kan använda vanligt ''fluglack'' som man har över tråden på flugor ?

Kommentera

Vet faktiskt inte. Det är för mig oprövat. loctite super attack funkar fint iaf. Man vill ju inte "klumpa till" "knuten" med en bulle med lack och tråd heller. Därav användandet av bindtråd som är extremt hållbart trots sin tunna dimension. min knut/lack är knappt märkbar. Sen har jag gjort samma procedur på själva öglan så den bara är kanske 5 milimeter i omkrets istället för typ 2 cm... bara precis så man fixar tafsbyte. När jag fiskar märker jag sällan av knutarna. Vill dock hävda att nålknuten är det bästa. Funderar faktiskt på att byta till det eftersom jag i stort sett alltid använder samma tafs. Och en tafs klarar ju sig med åtminstone 7-8 tippet byten. 0.14 för torrt harrfiske!
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                    Vet faktiskt inte. Det är för mig oprövat. loctite super attack funkar fint iaf. Man vill ju inte "klumpa till" "knuten" med en bulle med lack och tråd heller. Därav användandet av bindtråd som är extremt hållbart trots sin tunna dimension. min knut/lack är knappt märkbar. Sen har jag gjort samma procedur på själva öglan så den bara är kanske 5 milimeter i omkrets istället för typ 2 cm... bara precis så man fixar tafsbyte. När jag fiskar märker jag sällan av knutarna. Vill dock hävda att nålknuten är det bästa. Funderar faktiskt på att byta till det eftersom jag i stort sett alltid använder samma tafs. Och en tafs klarar ju sig med åtminstone 7-8 tippet byten. 0.14 för torrt harrfiske!
                    Okej, vilket knut kör du på taffsen för att få öglan ? jag gjorde kirurgknuten"öggelknut", har inte testat fiska med det än men verkar bra, finns det ingen risk att taffsen "åker upp" eftersom den "dras åt av sig själv"

Kommentera

Brukar knyta öglor med perfection loop. Men sen är jag inte så noga heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      146 visningar