Vad är den bästa metoden för att fästa tafsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är den bästa metoden för att fästa tafsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tänkte på en sak. Om man gör en perfection loop längst ut på själva fluglinan, och sedan knyter på den taperade tafsen med betesknuten i öglan. Är det ett bra sätt, eller finns det risk för att öglan, där knuten sitter, nöts sönden med tiden? Jag kan tänka mig att så är fallet om man använder en väldigt tunn lina, men nu är ju änden på min tafs 0.46.

Vill bara få en bekräftelse på att detta är en okej lösning.

För att fästa linspetsen på tafsen kommer jag använda tafsring. Tyckte dessa såg behändiga ut, och skall tydligen inte sjunka i vatten.
    Senast ändrad av jonte66; 2009-07-26, 04:47.

Kommentera

Slå en ögla på tafsen också då. Knyter du fast tafsen i öglan försvinner ju lite meningen med öglesystemet.

Kommentera

Ursprungligen postat av kaktus Visa inlägg
        Slå en ögla på tafsen också då. Knyter du fast tafsen i öglan försvinner ju lite meningen med öglesystemet.
        Alltså, du får ursäkta mig, men vad är själva meningen då? Jag vill bara få fast tafsen. Och ska man slå en ögla på tafsen också blir det ju så stort och klumpigt.

Kommentera

Det som är meningen med det är väl att man ska ha en öggla på själav fluglinan, sen en öggla på taffsen, sen bara lägga ögglorna brevid varandra och dra taffs änden genom dom så då dras taffsen fast automatiskt, och mycket lättare och byta så man slipper massa knutar som man ska komma ihåg(imo)...

Kommentera

Det verkar ju defenitivt som att ögla mot ögla är vägen att gå. Men sitter det på plats då? Det blir ju ingen direkt knut som håller öglorna mot varann utan det är ju mest tafsens vikt som håller den på plats. Svårt att förklara, men det luckras inte upp liksom? Finns det någon teknik så att öglorna ligger där de ska hela tiden?

Det kanske inte är något problem alls detta, utan att jag bara får för mig

Kommentera

Ögglorna kommer inte att kunna krypa ur av egen kraft, det blir nästan tre meter lina som skulle glida ur.
              Det har då aldrig varit nåt problem, jag tycker då att nålknuten känns mer osäker, och den litar jag på.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Går inte dina knutar upp så går inte öglan isär heller. Nackdelen med öglor är att det blir osmidigt vid lite lättare fiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Trickster, 2024-12-02, 19:49
                1 svar
                312 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                1 svar
                323 visningar
                0 gillar