Vad är den bästa metoden för att fästa tafsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är den bästa metoden för att fästa tafsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är den bästa metoden för att fästa tafsen?

Är relativt ny för flugfiske. Men jag vet det grunläggande hur linsammansättningen ser ut, backing-fluglina-tafs (taperad)-linspets i nylon. Använde blodknuten för att fästa fluglinan till tafsen men tyckte det var jobbigt att att linspetsen ofta fastnade i blodknutens ändar.

Vad använder ni för metod? Knyter ni ihop? Eller använder ni sådana här rör som jag sett följer med vissa tafsar, eller sådana där tippet rings?

Hur funkar det egentligen med sådana där rör? En stor fördel att inte få några jobbiga knutändar som som linspetsen fastnar i.

Tycker själv att "nålsknuten" funkar utmärkt. Snabb att göra med lite övning och klipper du ner ändarna riktigt tight så fastnar nästan aldrig tafs/fluga i den (om du gör den tät å tight).

För lite olika knutar kan du kolla den här lite hemsnickrade sidan som jag ändå tycker är bra.

/Don

Kommentera

Jag kör med ögglor, perfection loops. På fluglinan syr jag en öggla.
      Testa gärna att söka på sökfunktionen, finns massor med tips där.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Håller med Guideline.. Funkar riktig bra och ger snabba tafsbyten!

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
          Den verkar vara bra. Ska man göra ögglan så liten som möjligt, så det precis går att knyta fast tafsen, eller kan den vara lite större? Använder du denna loop både på fluglinan och på slutet av tafsen där man ska ha en bit nylonlina?

Sen så undrar jag om betesknuten är en okej knut att använda för att knyta fast tafs och linspets.

Många frågor... Men tacksam för svar.

Tack även donking för svaret, finns det någon fördel med att använda nålknuten istället för perfektion loop? Perfection loop är ju enklare att byta tafs med.

Kommentera

Sen så undrar jag om betesknuten är en okej knut att använda för att knyta fast tafs och linspets.
            Ögla mellan fluglina och taperad tafs, sen blodknut för att skarva på tafsspetsen, dvs biten mellan taperade tafsen och flugan

....tycker jag

Kommentera

Här är en bra sida om du är osäker hur den ser ut (blodknut)

The Blood Knot is a favorite knot for fly fisherman, is primarily used to join two lines of similar size, and is one of the best fishing knots for this purpose.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg

som såhär som de är på min lina ? ska man bara knyta på taffsen i den där ögglan, isåfall vilken knut rekomendreas ? ska inte öglan vara lite mindre ni som vet

Kommentera

Jag brukar bara göra en ögla på tafsen och trä dom i varann. Då har du ett enkelt system med tafs byten

Kommentera

Ursprungligen postat av max7011 Visa inlägg
                    Jag brukar bara göra en ögla på tafsen och trä dom i varann. Då har du ett enkelt system med tafs byten
                    aha, men finns det inte risk för att det åker upp ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    139 visningar