Havsöring fiske i sommarnatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring fiske i sommarnatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Testa oxå med ett par torrisar.
    stora nattsländeimitationer, men oxå "streaking caddies" kan funka.
    Något annat du oxå bör prova är en stor black gnat. Kan va flugor dom går och plockar som dalar ner från strändernas blomsterhägring från dagens prod (och varför inte getingar, bin, humlor, gräshoppor etc.)

Inte va rädd för att fiska med andra "färger" än svart. T.ex. både rött och vitt går lika bra på natten som på dagen, min erfarenhet.
    Så fort du får enfisk på land så kan du kolla maginnehållet. Då får du säkra bevis, hehehe. Men just den första är ju alltid den knepigaste

Utrustning: (för nattfiske) uteslutande flyt om det är aktivitet i ytan (dom tar ju bevisligen något i ytan och då får du inte fiska för djupt. Öringarna har ingen direkt rädsel för flyt på natten om du inte plaskar vill säga. Dock, se till att fiska med lång tafs, typ 1,5-2 spölängder. Använd tunnare tafs om du inte får hugg. Kan bli nödvändigt att gå ner till under 0,20 typ 0,18 och för test ner till 0,16 speciellt om du fiskar på blankt vatten det är mina erfarenheter då det gäller vakande havsöring och blanka vatten.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av fiske tokig Visa inlägg
      tackar, då e de bara ut å testa smyg teknink och köra på orange bortsmask hoppas de kan lugna ett ruskigt sug efter dom blanka å fetta
      tack alla
      Skit fiske...
      man behöver inte smygfiska på natten, har bara fått 45 cm+ här runt lysekil på nattetid.
      de ända säkra flugorna är svart conehead fluga och pattegrisen i färgen TAN. finns på www.flugor.se .

kvittar hur stor tafs de är....kör på 0.35 dom hugger i vilket fall som hällst. kan ju oxå säga att ja kör med en klass 8 interm. lina och sinktip på de, funkar perfekt :P

Kommentera

En fluga som jag tycker funkar i pincip alla årstider på havsöringen är Tellis Katsogiannos "Dräparmasken", den levererar alltid varesig det gäller tidigt vårfiske på dagen eller nattfiske på sommaren. Det är dock väldigt sällan jag fiskar med svart på natten då jag tycker att den cremé färgare dräparmasken eller orange brukar ta lite fler. Iallafall på västkusten.

Handtwist är den metod som jag tycker är riktigt het just för havsöringe, blandat med en riktigt snabb hemtagning ibland om man ser att man har efterföljare som inte tar flugan(det känns oftast som att man hetsar fisken till att ta flugan).

Det bästa med flugan är att om man vill binda den själv så är den extremt enkel att binda.

Hela flugan är av marabou, man börjar med att binda in en stjärt sedan dubbar du bara in maraboun och avslutar med ett huvud. Glömde säga att 6 eller 8 streamer krok är det man binder den på.

Här kan du se urvalet, finns säkert fler färger.

Kommentera

Någon i Stockholmstrakten som fiskar hö nu på sommaren, jag menar då från land? Fungerar med nattfiske på de vanliga ställena nu på sommaren?

Kommentera

Ursprungligen postat av UL0.04 Visa inlägg
            Någon i Stockholmstrakten som fiskar hö nu på sommaren, jag menar då från land? Fungerar med nattfiske på de vanliga ställena nu på sommaren?
            Tjena!

Jag har testat några gånger nu. Utan resultat. Senast igår kväll. Körde lite i skymningen, Men inte en öring i sikte. Känns nästan hopplöst och försöka. Dock har jag stött på öring i slutet av augusti förra året i skymningen. Brände en och såg ett par feta vaka.
            Ställena jag har testat på är ett par "vanliga" lokaler.

Gbgs kust är väl mer öppen gentemot vår öiga skärgård, så kanske därför det är bra där även på sommaren?
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X