Fluga istället för mask? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluga istället för mask?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluga istället för mask?

Hemma hos pappa finns det en älv som som är cirka 2m bred. Ganska bra fart i den. Ganska gott om öring i den oxå. Vi fiskar idag med tunna metspön, gul lina, litet sänke, liten krok och mask som bete. Låter masken strömma med i vattnet, varpå det ofta nappar i baksuget, i en kurva eller bakom en sten.
    Hur skulle det vara att byta ut kroken å masken mot en fluga?
    Ska man ha nått som flyter eller vad rekommenderar ni?
    djupet är mellan 20cm - 80cm.
    tackar för svar.

Hej! Ett gammalt och hederligt sätt är ju "flug mete" i små , strömmande vatten. Jag har gjort detta när jag var yngre i bäckar vid ett par tillfällen då det var svårt att hitta mask under varma hög sommrar. Funkar helt o.k.

Läste om detta slags fiske i en av Hans Lidmans fiske böcker första gången tror jag?

Skaffa några våt flugor i storlek 12 och 14. Black Zulu, Partridge Green Spider
    och någon ljus, våt fluga med silver kropp som Teal Silver and Blue eller Silver Doctor t.ex. Och kanske även en våt version av Red Tag, alteranativt Cock - Y - Bondu och Grenwells Glory. Så klarar du dig bra. Tänk på att köra med mörka flugor när det är dåligt väder eller när det är gryning / kväll och ljusa flugor när det är bättre ljus förhållanden.

Tekniken är den samma som vid mask mete i bäck / strömmande vatten....fast helst utan sänke då. Smyg, doppa flugan och kanske även vippa försiktigt med spö spetsen under fiskningen av flugan? I stort sett.

Måste du använda sänke? Sätt ett litet bly hagel ett par dm från flugan då. Sätter man haglet för nära flugan? Då lär den inte röra sig som den ska.

Våtflugor hittar du här:

Skitfiske på dig!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-03, 17:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Några xtra frågor.

Tackar för ett bra å roligt svar. Många bra tips.
      ska genast införskaffa några flugor.
      Men vad ska jag använda för lina? behöver jag nån typ av tafs?
      Eller kan jag använda gul nylon lina? eller är spunnen lina att föredra?

Kommentera

Hej igen!

Nä, en längd vanlig 0.18 nylon lina räcker gott. Köp en 50 m spole så klarar du dig ett tag. Du ska ju inte kasta i vanlig mening, utan bara doppa eller svinga ut flugan till firren. Har du dessutom ett litet bly hagel på? Ja, då har du ju litet extra kast tyngd dessutom.

Köp gärna 3st av varje fluga. Det är ju lätt att sätta bort någon eller några under några fiske tripper ut i blåbärs riset.

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-03, 17:49.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X