Någon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon?

Är det någon som vet några bra flugor för röding? Ska dra och fiska imorn

Hej!

Alla mindre svarta torr flugor typ Black Gnat och svart Klinkhammer t.ex. Mygg imitationer typ Griffiths Gnat och Mosquito. Kanske även #12 och #14 Streaking Caddis och Super puppan i samma storlekar? Svart och röd myra + Red Tag är säkert också bra. de 3 senare #14 och 16.

Satsa på Storlek 14, 16 och 18. för de svarta torr flugorna + Griffiths Gnat eller Mosquito.

Nymfer
    --------

Czech nymfen 14, 16 och 18.
    Fjädermygg puppa. 16 och 18.
    Peasant Tail Nymph. 14 och 16.
    Någon svart nymf. 12, 14 och 16.
    Harörenymfen. 12, 14 och 16.
    Husmask 10 och 12.
    Nattslände puppa. 12 och 14.

Kanske även svart Wooly Bugger. 8 och 10.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-04, 15:56.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

TackarMen är det svårt att få röding elr? har aldrigt fiskat det

Kommentera

Ja, speciellt lätt lurad är den ju inte. Ganska tunn tafs är nog ett måste också.

Man kan bli litet frustrerad när man ser ett pärl band försikiga röding vak komma åt det håll där man har flugan. För att sedan bara någon meter bort börja vaka åt ett helt annat håll. Tålamod och att undvika onödigt rörelser med spöt och linan på vattnet är ett bra vapen när man fiskar Röding. Se till att hålla låg profil också.

Men även Rödingen har sina dagar ibland när den hugger ganska friskt emellanåt.

Här är en liten Röding teaser för dig att kika på innan det är dags:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-04, 18:54.

Kommentera

Det där med röding är ju spännande.
          Satt i flytringen i våras och såg ett, förmodligen, rödingstim komma mot mig. Slutade kasta för att se vartåt dom skulle.
          Dom närmade sig, och var till slut inom kastavstånd. Gjorde några luftkast och matade ut lagom med lina, laddar upp och precis när jag skjuter kastet så hakar flugan i vattenytan bakom om mig och hela linan landar som en pasta bolognese mitt i stimmet, om dom fortsatte vaka, jorå, men 100 meter längre bort.

För att svara på frågan, fjädermygg kan vara gångbart, nympher i älvar.
          Senast ändrad av Guideline; 2010-11-04, 20:48.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Fn vad irriterande det är när man "nudel landar" linan i rena ivern att få ut flugan!

En annan grej man kan göra som också är pest. Är att lägga linan för långt så man lägger den över firren. Har gjort det vid något tillfälle och skrämt fjällen av fisken. Man har bara sett en fet plog ut i sjön, och så var den möjligheten förstörd.

Kommentera

haha ja det har hänt mig med tyvärr

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              160 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X