havsöring på fluga i helsingborgsområdet, skåne? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

havsöring på fluga i helsingborgsområdet, skåne?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• havsöring på fluga i helsingborgsområdet, skåne?

Hej, några av er har kanske redan sett mig här, jag har frågat en del om om just flugfiske.
    Jag är 14, snart 15 år gammal, bor i helsingborg och är intresserad av flugfiske, men även spinnfiske (flugfiske är klart roligare!) men eftersom det är mycket enklare att bara ta med spinnspöet ner och fiska sill och makrill osv, så blir det oftast det.

Men nu i somras så började jag flugfiska lite, och har lyckats lura några regnbågar i lokala tegelbruksdammen (ligger strax utanför helsingborg), men känner nu att jag vill ha lite variation och tänkte då på havsöringen som borde finnas rätt nära mig, så att man kanske kan dra och fiska efter skolan?, vet dock bara inte var jag ska fiska !

så om någon vänlig själ vill dela med sig av några platser så skulle jag bli jätteglad!! och som jag förstår så är sånna platser hemliga?

Om ni inte vill att alla ska se dem så skicka gärna ett PM om platserna, och jag lovar på heder och samvete att jag ska hålla dem hemliga!

God jul, Mvh alle!

PS, Jag har ett klass 7 spö med klass 8 sinktip lina, räcker det? Vilka flugor?

Flugfiske efter havsöring kan vara helt fantastiskt men det kan också vara fruktansvärt frustrerande. Som alla andra metoder iofs. Mitt tips är att skaffa dig vadarstövlar först och främst. För det är nästan ett måste om man inte har tillgång till båt. Sportfiskedepan i hbg har bra priser på sådana. Sedan är det bara att ut och testa. Havsöringen flyttar sig över rätt stora områden utmed kusten. Åmynningar brukar vara ett hett alternativ. Har bara fiskat vid Hittarpsrevet när jag har varit i helsingborg. Bor i ängelholm och brukar hålla mig där eller borstahusen i Landskrona.

Flugtips? Jag kör till 75% med en fluga som heter magnus. Finns i alla storlekar och färger. Brukar vara bra, säskilt på vintern och våren. Annars lite olika räkimitationer och annat krafs. Finns att köpa färdiga boxar med inriktining Havsöring. (Flugor.se) kan vara ett bra alternativ.

Jag kör själv med ett klass 6/7 spö och både flyt och intermediatelina. Lite beroende på var jag fiskar och väder och vind.

Jag undrar om det finns hemliga platser på kusten. Jag brukar titta efter fiskare på platser jag aldrig fiskat på och testa dem. Tänk på fredningstiderna särskilt om du fiskar vid åmynningar där det brukar finnas speciella regler.

Skitfiske - Freddan

Kommentera

Hej!

På tal om lina hade jag kört en intermdiate eller flytlina. Med sinktipen är det lätt att du fastnar på grundbottnarna.

Jag har skrivit en artikel om öringfiske på kusten. Tyvärr är det total error när jag ska lägga upp den pga att jag inte får fram verktygsfältet när jag går in i "Gå till avancerad".

Men lägger in mitt avsnitt om vinterfisket. Jag är nästan säker på att det är 1 januari som gäller för dig innan du får fiska.
      Hoppas det hjälper något. Trots att jag utgår från sthlms kusten.

Vinter ( 1 januari har södra Sverige öringpremiär )
      December - Februari
      0-5°C
      Vinterperioden är en vacker och tänkandets fisketid. Att beskåda snöbeklädda december stränder och bara insupa tystnaden utan motorbåtar och annat skärgårdsstojj är helt underbart. Ibland känns det som tiden står stilla när man guppar runt i flytringen eller vadar längs stranden. Det enda som väcker en från tidsstilleståndet är havsöringen. Oftast är den blank den här årstiden. Första hälften av december är behaglig att fiska på i vanliga fall. Visst kryper tempen neråt under nollan titt som tätt ibland ändå.
      Ismedel är därför en naturlig del av min packning den här årstiden. Läs mer om det under avsnittet Extra utrustning längre ner.

Öringens huggperioder är ofta korta. En eller två snabba raider in på grundvattnet brukar jag kunna vara med om. Bäst är garanterat soliga dagar när man blir totalt röd i ansiktet av solens strålar. Lunchtid har varit bäst för mig. 11-13 cirka beroende på om det varit sol eller inte. En annan het period inträffar den ”Sista timmen”. När dagens ljus övergår från mörkt brukar havsöringen kunna smyga sig in grunt om den inte redan gjort tidigare.
      Hård vind har inte varit bra. Däremot lite halv lugnt har fungerat. När det har blåst riktigt hårt 12-14 m/s har jag fått öring i läkanter från vinden.

Strax innan julafton brukar vara en het period.
      Januari och februari brukar vara väldigt svårt. Delvis för att isen brukar kunna lägga sig på öringstråken. Men även för att öringen kan bli stationär och bara stå och chilla i någon grop eller annat lämpligt ställe. Det syns genom att öringarna är beklädd med maskar när man får upp dem. Man ska alltid vara flexibel och kunna byta plats som öringfiskare, men nu gäller verkligen det 110%. Under årets två första månader försöker jag bevaka vädret och försöka hitta dom där dagarna som skiljer sig från resten av vintern, dagar med 3-5°C plus. Värt och notera är att jag ungefär från julafton och till februari mest är ute och fiskar öring för att jag gillar och vara ute skärgården. Men självklart finns hoppet om hugg även då. Men det är inte lika mycket besvikelse om jag inte får någon.

En viktig sak jag höll på och glömma; De ställen jag haft bäst öringfiske på under vinterperioden är ställen med sank botten i närheten stora djup. Om man vadar så känns det som lera, det är halt och grumlar upp ordentligt. Nästan som dy men ändå inte. En annan grej som ska vara het är att köra ”drop shoot” med flugan. Det går till som så att man låter bara flugan hänga och dingla i vattenmassan. Nästan som mete.

Ett par vinterdräpare längs sthlms-kusten.

Click image for larger version

Name:	Räka.JPG
Views:	2
Size:	136,1 KB
ID:	1760121Click image for larger version

Name:	DSCN8748.jpg
Views:	2
Size:	647,9 KB
ID:	1760122
      Senast ändrad av karki; 2010-12-04, 20:01.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Tack så mycket, båda två!!, antar att du lägger in artikeln här på formumet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Agertoft Visa inlägg
          Tack så mycket, båda två!!, antar att du lägger in artikeln här på formumet?

Jag kan tyvärr inte pga något konstigt med webbläsaren? Men ska försöka fixa på något sett.

Edit: Fixade det nu. Artikeln kommer upp imorgon någon gång. Skål.
          Edit: Uppe nu.
          Senast ändrad av karki; 2010-12-05, 20:26.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Fick du ngt vid hittarpsrevet? Om du vill sä får du jättegärna beskriva lite mer var du du fiskade? Typ gatnr eller beskrivning! Tack så mycket!!

Kommentera

Hittarpsrevet har levererat ja. Jag parkerar bilen nedanför Kulla gunnarstorps-skogen (vid havet alltså). Går sedan ut på revet ca 50-100 m. Det är bara att följa stranden ut på udden och sedan sträcker sig revet utmed stranden mot domsten. Om du förstår hur jag menar. Lite svårt att förklara.

Kommentera

Jag kör med Räkimitationer vid Fortuna stupen/Ålabodarna. (Mellan Helsingborg och Landskrona.)
                Väldigt populärt just för HÖ fiske. Och som jag förstått de behöver man inte alls långt ut här. DOm flesta jag sett dra upp fiskar har krokat dom allt från 4-20m ut från stranden.

Kommentera

Det är för att man inte kan vada längre ut än 20 m vid ålabodarna. Om man inte har snorkel och cyklop dvs. Men visst är inte vadarbyxor ett absolut måste men det underlättar i 99 fall av 100. Ska man fiska vid Norra häljaröd och Vege-å mynningen så är vadarbyxor ett måste vill jag påstå¨. Där är ungefär 20 cm djupt 15 meter ut.

Pattegrisen är en annan favorit. Även den finns i mängder av färger. Bara att prova och bedöma själv.

Kommentera

Eiervonsatan, tanken att man kan kasta ut linan slog dig inte?
                    Men ja, vadarbyxor är ju alltid ett plus i kanten om man säger så.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 263 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X