Klass 5 eller 6? Guideline LPXe alt CD Rods - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klass 5 eller 6? Guideline LPXe alt CD Rods

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klass 5 eller 6? Guideline LPXe alt CD Rods

Hejsan. Jag skall köpa nytt spö och funderar på vilken klass jag skall skaffa. Spöet skall användas främst för strömfiske efter harr och öring. Klass 5 eller 6?

Jag funderar på Guideline LPXe eller alternativt CD Rods GHR. Är det någon som har några synpunkter på CD Rods?

Mvh Kalle Johansson

Jag tycker inte du ska ha mer än #5 till harr/öring, du får gärna gå ner en klass till om du vill.

LPXe är ett ganska styvt spö, det är för styvt för min smak. Tyvärr har jag lite erfarenhet av detta fiske så jag kan inte rekomendra något spö till dig som är lite mjukare. Yellowline är en favorit hos många när det kommer till fiske efter harr och öring.
    Edit: Vill du lägga ner möe pengar så kan jag rekomendera G.Loomis Stream Dance.. underbart spö.

Kommentera

Har själv använt 4 delat LPXe #5 i ca ett år nu och tycker att det är ett helt fantastiskt spö... ruskigt skönt att kasta med och skönt att drilla fisk med.
      Ett hett tips för LPXe är att prova det med en GL presentation lina. Kanske inte världens mest långkastande (lina alltså) men vansinnigt kul för kortdistansfiskande och bökiga kastsituationer. Om det andra spöet vet jag ingenting. Mitt råd får bli att provkasta spöna... det är ju ändå du som skall ha dem...
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Jag har planer på att bygga ett klass 3-4 i vinter, så det lutar åt ett klass 5.

Kommentera

Till kajo:

Tycker ABSOLUT att du ska köpa ett 5#!!!
          Det passar utmärkt till harr och öring eftersom man inte använder tunga flugor.
          Hååååven!!!

Kommentera

ok, kommer du ha ett #3/4 så är en #5 ett bra komplement om du behöver kasta långt och med stora flugor.

Kommentera

Som flera säger ovan är en #5 LPX fullt tillräcklig för det mesta harr o öringfisket. Själv fiskar jag med en Hardy Graphite Deluxe #6 men den är riktigt mjuk o fin så den går faktiskt nästan bättre med en 5ans lina. Har aldrig haft behov för mer, snarare mindre.

Om du behöver ett spö för P&T är det dock en annan sak, ofta kan man behöva några extra meter och då är ett spö med lite extra tryck och skjut bra, samtidigt som det kan blåsa en del om du har otur. Då skulle jag valt LPX #6 och sedan kompletterat med en #4 för harr o öring.

Däremot om du bara ska ha ett spö skulle jag undantagslöst valt LPX #5, även om den typen av spö inte är min smak så är det tveklöst fina spön och en #5 är ju trots allt rätt allround.

Summering: Satsa på två spön, ett för P&T och ett för harr o öring, då har du något som funkar kanon för varje situation istället för något som är halvbra konstant.

Lycka till!

Kommentera

LPXe är ett fint spö skulle ta en #5
                Sage RPL+ rock n roll

Kommentera

en femma duger gott, och jag antar att du har för avsikt att fiska i strömmade vatten i huvudsak? Där är långa kast förkastligt...fisken står ofta väldigt nära (om man inte klampar fram som en havande dront!) och det är dessutom besvärligt att kroka fisk på lång lina. Det är enligt mitt sätt att se det bra att ha ett spö som har bra "tryck" när du ska tex pressa tungstensnymfer genom ytströmmen, och då är lpxe ett bra alternativ..
                  kör hårt

Kommentera

Håller med truttakungen till 100%!
                    Ett #5 passar ypperligt till den sortens fiske.
                    Har varit uppe i norr (i Kiruna kommun) ett flertal gånger med flugspöt och med en femma klarar man sig utmärkt i både bäckar och större älvar.
                    Hååååven!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X