Ny lina och tafsfråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny lina och tafsfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny lina och tafsfråga

Hej,

Behöver köpa ny lina och funderar på en Rio Gold.
    Läste i ett gammalt inlägg av Göran (Jock) att det kunde vara lämpligt att gå upp en klass, dvs #5 till en #6.
    Jag vet dock väldigt lite om mitt spö eftersom det är handgjort, vad tror ni, #5 eller #6?

Läste här om en riktigt bra tafs, eller rättare sagt tjocklek och längd på de olika delarna i tafsen... kan dock inte hitta tråden nu. Vet någon?

Jag har detta spö, dock 9 fot

Hej!

Vore jag dig och var på jakt efter en longbelly? Då skulle jag hoppa över Rio Gold. Onödigt dyr och väldigt underklassad. Min före detta Gold #6 vägde i själva verket straxt över klass 8. Var heller inte så värst imponerad av ytskiktets hållbarhet. Linan började att krakelera redan efter 2 år. Köp en Sameo Python i stället, och du kan lita på att den verkligen är AFTM klass 6 t.ex. Sameo linorna är lika bra som någon lina som Rio kan komma upp med.

Vanligtvis, så ska du upp en klass på en WF / longbelly mot det som står på spöt om linan är rätt klassad efter AFTM systemet dvs? DT linor däremot ska alltid vara samma klass som spöt. Denna slags lina håller inte tillverkarna på att stöka med klassningen på av någon anledning? Troligen beroende på att den inte används så värst ofta nu mer. Longbelly, är ju en hybrid mellan WF linan och DT linan. Med de flesta av de bästa egenskaperna från båda lin typerna och få av de mindre bra.

Longbelly linan, är i stort sett lika bra på att presentera en nymf eller en torrfluga mjukt och fint som en DT. Har dessutom en högre precison än en vanlig WF. Skjuter dock litet långsammare i stället. Du får kasta i ett något lugnare tempo eftersom den långa klumpen och fram taperingen tar tid på sig att rulla ut i luften.

Tafs recept 9 fot: 1.5 meter 0.35 + 60 cm 0.25 och 60 cm spetsar = 0.18 alternativt 0.16 eller 0.15.

Tips, knyt en så kallad tippet ring (12 kg varianten ) till 0.25 delen av tafsen som du ska montera spetsen på. Då spar du mellandelen när du byter spets. Montera ringen hemma med hjälp av en peang. Ringen, är nämligen bara 2 mm i diameter. Alltså inget att rekommendera att göra nere vid fiske vattnet. Dessutom kan du alternera mellan nylon spets och fluor carbon utan att fluor carbon linan skär igenom nylonet som den kan göra när man skarvar med knut.

Är ditt spö tämligen styvt / har topp aktion? Kör med Vision Nano nylon materialet som 0.16 eller 0.15 spets. Det har en liten "gummisnodd effekt" som dämpar stötar och knyckar från fisken. Topp aktion spön tar inte upp sådana knyckar speciellt bra. Och i synnerhet inte med tunn tafs spets.

I annat fall, så rekommenderar jag Stroft GTM som nylon material.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-11, 08:31.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ny lina och tafsfråga

Stort tack för all info! Jag hoppas alla förstår vilken enorm resurs du är på detta forumet.

Har du förslag på någon annan longbelly? Jag har inte lyckats hitta någon Sameo #6, verkar vara slut på de ställe jag letat inkl flugor.se

/Sten

Kommentera

Varsågod och tackar för de vänliga orden. Jo, jag såg att Python linan var slut hos flugor.se. Men jag lade upp en länk ovan till en butik som har den.

Annars, är ju den här gamla och fina linan och tillverkaren ett alternativ: http://www.flugshopen.se/fluglinor/c...c-rocket-taper funkar också efter AFTM klassningen.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-11, 19:25.

Kommentera

Tyvärr är #6 slut även på din länk, likaså Cortland du länkade till nu. Men Cortland kan jag leta efter på andra webshoppar när jag sätter mig vid datorn ikväll... tack!

Kommentera

Trist!

Men hittade dessa:

Vibe i klass #5/6 då. Den väger som en AFTM klassad #6.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-12, 10:31.

Kommentera

säljer en sameo viper #6 flyt helt ny oanvänd i kartong och en sameo viper #6 sjunk lina endast provkastad om du är intreserad

500 för båda ink frakt skulle kanske funka

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              160 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
              0 svar
              94 visningar
              0 gillar