Blivande flugfiskare X 2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blivande flugfiskare X 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kälarn
    replied
    Tack för kloka tankar! Hade nog inte kommit på själv att det är individuellt vad man ska ha. Det kan ju t o m vara så att frun vill ha en viss färg på rullen

    Lämna en kommentar:


  • FatRap
    replied
    Det är viktigt att lina och spö passar bra ihop. Så fråga någon som vet, eller köp ett färdigt kit. Det går att hitta bra kit för runt 2000.
    Det är svårt att bilda sig en uppfattning genom att provkasta om man är nybörjare och inte kan kasta.

    Lämna en kommentar:


  • Abumatic220
    replied
    Håller med Edguy. Provkasta! Det finns snabba till långsamma spön och olika kaststilar. Det kan mycket väl landa i att ni köper olika kit. För säkerhets skull menar jag provkasta exakt det spö ni funderar på att köpa. Inte ett likadant, varje spö är en individ. Jag har själv råkat ut för att köpa en spöindivid som hade helt fel egenskaper trots att jag trodde att jag köpte ett likadant som brorsonen. De hade bara radikalt olika egenskaper, men såldes som identiska (samma tillverkare/serie/namn/längd/klass)

    Lämna en kommentar:


  • Edguy
    replied
    Kontrar med att säga att alla kända fabrikat har bra grejer till vettiga priser.... Spelar ingen roll vad det står på prylarna.

    Min filosofi är antingen köper man prylar som man får anpassa sin kastteknik till, eller så skaffar man prylar som passar sin kastteknik.

    Så bege er till en butik och prova. Det är absolut inte säkert att ni vill ha samma spö bara för att ngn anser att det är "bra" eller "bäst" eller av ett visst fabrikat.

    Exempel; en vän hade konstaterat att det inte gick att fiska fluga trots många många försök med en polares prylar och teknik, han hade gett upp. Jag tog med honom en (1) gång, visade lite grundteknik och dagen efter var han såld och köpte komplett kit. Det var 15 år sedan, han fiskar fortfarande fluga. Mitt spö hade en karaktär som passade honom helt enkelt.

    Och hör och häpna, mitt spö kostade ca 700 och det han hade fått prova innan var ett "fint" spö för runt 4000:- Men det hjälpte bevisligen inte honom att kasta.

    Många tror idag att ju dyrare t.ex spöt är, desto längre kast och fler napp... så behöver det inte alls vara.
    Inte om man frågar mig iaf.

    Lämna en kommentar:


  • felix88
    replied
    Vision har bra grejer till vettiga priser så kolla in dom.

    Lämna en kommentar:


  • Kälarn
    started a topic Blivande flugfiskare X 2

    Blivande flugfiskare X 2

    Jag och frun ska börja med flugfiske. Frun är nybörjarfiskare, jag har fiskat hela livet i bäckar, älvar och sjöar men aldrig med flugspö.
    Vad ska vi köpa för grejer? X 2
    Vill att det ska vara enkla, robusta saker i klass 5 (tydligen där som fisk upp till ett par kilo ligger).
    Går det att få hyfsade grejer för 2X 2000 kr , och vad köper vi i så fall ?

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jelin67, 2023-06-20, 17:32
1 svar
180 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av Tackleberryy, 2023-06-25, 14:19
2 svar
315 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Peter B
av Peter B
 
Startad av Jojje2, 2023-10-12, 16:47
6 svar
249 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
3 svar
172 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
2 svar
263 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Peter B
av Peter B
 
Arbetar...
X