Nybörjarfråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Xerup
    replied
    I aftm klass #6 finns det ett stort utbud av spön och det verkar gå något "mode" i #6 bland butikerna... den klassen hamnar väl lite mitt i mellan allt och ses väl som allround. Köper man ett spö idag av känt märke som är nyare än 4-5 år kan man oftast kasta linor i #7 och absolut även lättare linor även om det ställer lite mer krav på kastteknik.

Mitt råd är dock att du ska gå en kastkurs och där passa på att testa lite olika spön och linor. Skriv ner vad du tyckte passar dig bäst och utgå ifrån det.

Idag är kvalitén på linorna viktigare än märke och modell på spö... men prylarna måste passa med varandra.

Lämna en kommentar:

• Niklar
    replied
    Bättre att köra klass 6. Den kan du fiska torr, nymf, streamer i både sjö, älv och på kusten.

Klass blir lätt för grov för tunna tafsar och torrfluga/nymf.

Lämna en kommentar:

• PhilipL
    started a topic Nybörjarfråga

Nybörjarfråga

Hej!

Jag har blivit oerhört sugen på att börja flugfiska men känner att jag behöver lite råd när det kommer till hur jag ska tänka med vikten på fluglina och spö, jag bor i Göteborg och vill gärna kunna fiska lite havsöring men även kunna gå in till sjöarna och älvarna och kasta för bla ädelfisk där inne. De flesta spöna som är för havsöring verkar ligga på 7” men de som är för insjö fiske ligger på 5/6” funkar det att köra med 7” även i insjö?

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jojje2, 2023-10-12, 16:47
6 svar
268 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
3 svar