Akut flugfiskesug, hjälp uppskattas enormt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akut flugfiskesug, hjälp uppskattas enormt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men vänta nu?!

Är det Gädda du i huvud sak är ute efter? I så fall? Så ska du sikta på helt andra och betydligt dyrare grejor tyvärr.

Ett 9 fot klass 8 eller 8/9 spö och en lina anpassat för gädd fisket + 30 punds backing och en regäl flug rulle. Du hamnar på ca 2000:- - 3000:- för ett vettigt kit då. Ja, om du inte kan komma över begagnade grejjor förståss på Blocket, Edge flugfiske forum eller Tradera t.ex. Sedan, kommer det ju till några Gädd flug tafsar med vire spets och stora Gädd flugor dessutom.

Men är det Regnbåge etc. mindre ädel fiskar + Abborre? Då funkar både klass 5 och 6.

Som sagt, råkar du få på en hyfsat stor Gädda någon gång? Då är inte risken stor att du lyckas knäcka spöt. Tafsen, går nog av långt innan dess.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-07, 12:41.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Var kanske lite oklar i vad jag menade i mitt föregående inlägg. Ska _inte_ sikta på gädda. Det jag menade var att OM det skulle hamna någon gädda på så skulle det inte vara någon större än ca 5kg. Brukar fiska väldigt mkt med poppers och killerfrogs i en sjö och där hugger gäddorna som galet även på öppet vatten, så tänkte att dem säkert är dumma nog att försöka sluka en och annan fluga.
      Ädelfiskar är väl först och främst det jag är ute efter, regnbåge, öring etc. Abborre är ju alltid kul också.
      Hade tänkt beställa en elmotor från OFC snart så blir väl i samma veva att beställa flugfiske kitet då också.
      5 eller 6, det är frågan

Brukar du enbart flugfiska i bäckar motsvarande, eller även i större sjöar? Fått mycket abborre på fluga genom tiderna?
      Senast ändrad av Asys85; 2010-09-07, 00:33.

Kommentera

O.k. Då är den frågan utredd.

Jag tycker så här då: Kan OFC plocka fram ett 5:ans kit? Köp det. Ifall inte? Klass 6 kitet. Klass 6 spön, är ju ingen telefon stolpe jämfört med klass 5 för det. Men som jag sagt tidigare. Det är ännu roligare att drilla kilo - 1 1/2 kg fisk på en klass 5 utrustning.

Det blir dock ganska trist att drilla Abborre, Regnbåge etc mindre ädelfiskar på ett klass 6/7 eller 7 spö dock. Den klassen är bättre till Havsöring på kusten. Klass 8 och 8/9 grejor funkar också fint till HÖ på kusten och för Gädda. Sedan, börjar vi snacka Lax och Havsöring i älv och å när vi kommer till klass 9/10 och uppåt. Då oftast med 2 hands spön på mellan 13 och 14 fots längd.

Det lätta flug fiskets grejor = Klass 4 och 4/5 spön. Och det ultra lätta = klasserna 1, 2, 3 Roliga att fiska Bäcköring och mindre Harr med i små åar och bäckar. Iof, finns det folk som gillar utmaningar och fiskar båge och Öring med klass 2 och 3 också. Men problemet med så lätta grejor är att det inte får blåsa så mycket då.

Jag fiskade förut i strömmande vatten en hel del. Både Harr = min favorit. och Öring. + Lax och Havsöring då i Norge för det mesta.

Litet Röding fiske i fjällen har jag hunnit med också. Men mestadels numer, p.ga av min höft som blev skadad när jag blev påkörd för några år sedan är det P&T som gäller för mig. Har svårt att ta mig fram i oländig terräng numer. Och att vada är rent livsfarligt för mig ifall min höftprotes går ur läge om jag råkar trampa snett. Jag har iof en liten å i närheten av hemmet där jag kan ganska obehindrat ta mig fram. Där finns en del fin Bäcköring som jag catch & release fiskar med hulling lösa flugor ibland. Då använder jag ett 7 fot långt klass 4 spö. Men funderar på att skaffa ett klass 2 eller 3 litet senare.

Jag har vid några tillfällen fiskat Abborre på fluga och Gädda likaså från båt. Det är ett kul fiske om man hittar ett stim med större Abborre. Och en litet större Gädda kan ge en en fin fight.

Om du skulle få på en större gädda om du är ute och flug fiskar Abborre med streamers? Så kan du nog greja en sådan Gädda också om du drillar den försiktigt och tröttar ut fisken regält. Och under förutsättning att inte Gäddan filar av tafsen med sina tänder förståss.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-07, 12:40.

Kommentera

Ajdå, tråkigt med olyckan där! Kanske lite för personligt men får man fråga hur det gick till? :O
          Gick igenom flugor.se och tittade upp flugorna du tipsat om här. Varje fluga ett litet konstverk i sig, ska bli roligt att beställa sen. Men vid vilka olika tillfällen ska man använda torrflugor, nymfer eller streamers? För olika sorters fisk?
          Om jag förstått det rätt, är det bäst att förvara nymfer och streamers i sådana askar man häktar fast flugorna i, och torrflugor i sådana lådor med små fack?
          Tacksam för dina snabba och långa utförliga svar, som vanligt!

Kommentera

Inga problem.

Hade fått motor stopp (generatorn) en juni kväll, runt 22:00 tiden när jag varit och fiskat i Björka dammen, på en lång rak sträcka på väg 11 mellan Sjöbo och Veberöd.

Ingen el i bilen! Men hade satt ut varnings triangel ca 100 m bakom där jag stod. Det hör till historien att min Volvo var klar gul dessutom. Ingen som passerade mig den första halvtimmen stannade när jag viftade på hjälp där vid väg kanten.

Till sist, satte jag mig i bilen, eftersom det var något trivsammare där än ute på vägen. Straxt efteråt kom en polis bil. Och poliserna stannade till och undrade vad som hänt.

Jag förklarade problemet och då lovade dom mig bogsering hem. Jag bodde då bara ca 3 km från där jag stod med bilen.

Sagt och gjort, Polisen parkerade på utsidan om min bil och slog på blå och varnings ljus och den ene av poliserna gick ut i andra kör banan med en ficklampa och började dirigera trafiken.

Jag gick till min bils bage utrymme och började rota efter en bogserlina. En bil passerade på "min sida". Jag hade just hittat bogser linan i mörkret i bak luckan när jag i ögonvrån ser ett par strålkastare närma sig. Tänkte inte så mycket på detta och plötsligt, när den bilen är ca 20 - 25 m från min och polisbilen så hör jag hur den kommande bilen panik bromsar. Och sedan hinner jag precis rycka ut huvudet ur bagaget innan det smäller!

Den bilen träffade min Volvos bakdel på andra sidan bak flygeln. Jag fick den smäll av min egen bil så jag flyger en bra bit bort utefter kör banan. Jackan trasas sönder när jag kanar någon meter på asfalten innan det blir stopp.

Sedan, kom poliserna rusande och blev tydligt lättade över att jag levde över huvud taget. Kostade mig som sagt ett antal månader på rygg på ortopeden i Lund med 2 st operationer. Och ytterligare ett tags rehab.

Fick veta senare, när jag ringde Polisen att kvinnan som körde bilen hade inte bara tagit min bil utan studsat mot fronten på polis bilen också. Hon hade i chockat tillstånd berättat för polisen att hon snackat med en vänninna i mobilen samtidigt som hon anteknade. När hon upptäckte polis bilens lampor, var det redan på tok för sent och då försökte hon väja för den på insidan....Där jag och min bil var!

Fick också veta att under rättegången som hölls i min frånvaro, så hade hon ändrat sig och påstod att hon blivit bländad av polis bilens ljus. Lol! Ingen trodde henne.

Ja, det var det hela....Ja, förutom att jag blev av med fiske grejor och verktyg för några 1000:- som regnade över hela området då det small då. Det var nog många lyckliga personer som gjorde fynd i nejden dagarna efter skulle jag tro?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-07, 15:39.

Kommentera

Flugor ja.... Och visst är flugor små konstverk. Vill du se riktigt vackra flugor? Kolla de klassiska gamla Lax flugorna då!

Torr flugor, använder du ju så fort någon slända eller typ fjäder mygga / stick mygga börjar kläckas på sen våren / försommaren. Fjädermygg, kläcks ju så fort det är öppet vatten eller tills isen lägger sig totalt. Så, den är ett ganska säkert kort om man vill fiska torr fluga tidigt?

Vid denna tid på året fiskar man oftast med sjunklina och fägglada streamers dock.

Längre fram när temperaturerna i luft och vatten gått upp. Då fiskar man med mer neutralt färgade streamers + oftare med nymfer och torr flugor. Och dessutom mer och mer med nymfer och streamers med flyt lina.

Framåt denna årstiden blir torra Nattslände imitationer och nattslände puppor mer och mer intressanta, liksom imitationer av land insekter. Som när det blir kallt på nätterna, köld stela drattar i vattnet från över hängande buskar och träd.

Flytande Geting, Bärfis och myr imitationer t.ex., kan ge ett mycket bra torrfluge fiske så här års ihop med Nattslände imitationer då. Men glöm för all del inte heller att testa div. nymfer och puppor, också fiskade straxt under ytan liksom fortfarande torra fjäder mygg imitationer och fjädermygg puppor.

Jo, en ask med foam inlägg att förvara nymfer och streamers i är ju det bästa sättet att förvara sådana flugor. Det är dessutom lättare att hålla ordning i asken på så sätt.

En torr fluge ask ska ha små, fyrkantiga fack. (Inte dumt att ha en sådan med små fjäder belastade lock över varje, enskilt fack heller ). Då bryts inte tupp hacklet / tuppfjäderns strån, vilken man lindar fram till på torr flugan för att den ska flyta bra på vattnet.

Varsågod. Bara kul att kunna hjälpa till litet.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-07, 15:55.

Kommentera

Intressant historia det där med olyckan, men en jäkla otur i samma veva. Måste varit ganska sur på den kvinnliga föraren som hade sån vårdslöshet i trafiken. Slapp hon undan eftersom hon nekade till allt eller hur gick det?
                Nu vet jag lite mer iaf om vilka flugor man ska änvända när och hur. Inväntar bara elmotorn ska komma i lager sen blir det att slå till.
                Hur länge till ungefär kan man flugfiska? Så länge som det är plusgrader?

Kommentera

Hon fick feta dagsböter och indraget körkort i 2 år har jag för mig? Jag fick iof ett ganska fett skade stånd. Men pengar kan ju inte ersätta vissa saker som bekant.

Det som kanske retade mig mest var att hon aldrig ringde till sjukhuset och förhörde sig om om vi kunde talas vid? Eller hur jag mådde? Utan hon bara lät det hela bero.

Under förutsättning att du skaffar en extra spole till din rulle och en normal sjunk lina + backing. Alternativt en billig extra rulle + sjunk lina + backing. Billiga men bra linor är Dan Tackels 2:a sorterings linor:

De har en o.k., billig, Okuma Airframe rulle vid behov? Och backing också.

Köper du ett klass 5 kit? Då ska du köpa en klass 6 WF normal sjunk lina. Köper du ett klass 6 kit? Då är det en WF 7 som gäller.

Då kan du hålla på ända tills isen lägger sig eller tills dina fiske vatten stänger för året.

Jag bor ju i närheten av Sjöbo i skåne som sagt. Och förra året flug fiskade jag och en annan medlem av forumet som kallas "FireRaptor" vårt sista fiske för säsongen på själva Lucia dagen. Ett par Regnbågar fick vi iaf.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-07, 22:17.

Kommentera

Du kan flugfiska så länge det är öppet vatten, fiskarna äter hela vintern.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Sådär ja! Nu har jag lagt ordern på en Watersnake FWT 54lbs och Pool 12 9fots #5 flugfiskekit. Även letat upp alla flugor du nämnt här och din andra tråd om bra startpaket på flugor, men några var slut på lager på flugor.se och några hittade jag inte, bla Flickslände nymf och Nattslände puppa. Finns det några bra komplement till dem?
                      Vilken krokstorlek är den som är mest allround, som man bör ha i första fall på flugor? Tänkte ta några flugor jag tycker ser fina ut i just den storleken isf.
                      Till spöet jag köper så ingår det ju backing, flytlina etc. Men som jag fattat det så skulle jag även behöva en extra rulle man kan byta ut med som har sjunklina? Passar vilken sorts rulle som helst eller måste det vara Pool12 isf?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      160 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      0 svar
                      95 visningar
                      0 gillar