havsöringsfiske längs skånekusten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

havsöringsfiske längs skånekusten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• havsöringsfiske längs skånekusten

Hej,tips på den ultimata flugfiske utrustningen för havsöringsfiske vid skånekusten...någon som har kunskapen? tips tages emot tacksamt!!

Tjena!

En klass 7 utrustning är en bra "kust klass".

Juste och billigt set: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=3367

Ett vassare kit: http://www.fishline.se/guideline-act...products_id/72

Mitt tips är dock att du ersätter kit, flyt linan med en WF 8, intermediate lina från Dan Tackel. En intermediate lina sjunker mycket långsamt och ligger inte och guppar på våg topparna som en flyt lina gör. Du får med andra ord bättre kontakt med flugan under ut fiskningen.

Tips. Lägg ca 1 dm av både lin spetsen och lin änden i ett bad av kemiskt ren Aceton under några minuter. Alltså, inte den Aceton med olja i. Skala sedan av yt skiktet och gör denna ögla av linans kärna. : http://www.uglybugger.se/flugfiskepr...r/PerfLoop.htm

Lägg gärna litet kontakt lim över själva knuten oh jämna sedan ut lim klicken med en sticka. Då "hugger " inte knuten lika mycket i spö ringarna.

De här öglorna, tjänar till att du snabbt kan byta tafs och lossa flug linan från backing (Back up) linan. Använd inte hårda lim typ Carsons klister, Epoxy eller super lim! När de torkar, så blir det vassa kanter på limmet som kan skära igenom linan med tiden.

OBS! Märk lin ändan ( Den del som du fäster backing linan i. ) med ett streck av vattenfast / permanent tusch penna. Då slipper du hålla på och kolla vilken ände som är lin spets (där klumpen / kast tyngden sitter) och vilken del av linan som du ska fästa backingen i sedan.

Dan Tackel har även HÖ flugor och tafsar. 0.25 och 0.30 är lagom spets grovlekar på nylon flug tafsen. Köp även 25 eller 100 m spolar i dessa grovlekar. Då kan du lätt reparera tafs spetsen viid behov med hjälp av kirurg knuten: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar

Bra kust HÖ flugor:

Pattegrisen. Rosa eller / och vit.

Juletraet.

Borstmask. Svart eller brun.

Märl kräfta: http://h2o-flugfiske.se/flugor/kustflugor/

Magnus Polar.

Glödhäck.

Tobis imitation.

Sill imitation. Fry Tobis i blått / vitt funkar som imitation.

Streamern Mickey Finn och Orange Zonker + andra färg glada streamers och HÖ flugor. = Vår och sen höst flugor eller när vattnet är grumligt?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-27, 11:44.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej Sten-Åke.

Du visste det säkert redan, men eftersom det inte framgick av din fråga så säger jag det ändå; glöm inte att havsöringen är fredad längs med skånes kuster from 15e september till 1a januari.

Lycka till med flugfisket och skitfiske på dig!

Kommentera

30:e sept, inte 15:e.Så det är några dagar kvar. Och här det gäller linöglor så är aquasure en höjdare att limma/vattensäkra den med isf vanligt lim.

Kommentera

Ursprungligen postat av darkiee Visa inlägg
          30:e sept, inte 15:e.Så det är några dagar kvar. Och här det gäller linöglor så är aquasure en höjdare att limma/vattensäkra den med isf vanligt lim.
          Bara för att klargöra lite..

Kusten ÄR fredad från 15/9, söder om Kullens fyr, runt skåne -till Blekinge.
          Dock är åarna fredade från 30/9.

Observera att man ska läsa på rätt sida..."Sötvattensområdet" & "Kustvattenområdet"

Vi ses i januari!
          Skitfiske!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Giants Visa inlägg
            Bara för att klargöra lite..

Kusten ÄR fredad från 15/9, söder om Kullens fyr, runt skåne -till Blekinge.
            Dock är åarna fredade från 30/9.

Observera att man ska läsa på rätt sida..."Sötvattensområdet" & "Kustvattenområdet"

Vi ses i januari!
            Fan vad dumt egentligen att ha två olika datum som ändå ligger så nära varandra. Som gjort för att skapa förvirring och osäkerhet. Det borde ju inte göra nån större skilland om man hade samma datum för båda vattnen.

Varför kan det inte bara finnas en internetportal där ALLA regler för ALLA vatten (som faller under det fria handredskapsfisket) finns med? Det kan väl inte va så jäkla svårt att 2011 skapa en sådan. Det blir jäkligt mycket lättare att följa reglerna om de är lätta att hitta, många som bryter fredningstider, minimimått, etc gör det säkerligen pga ren okunskap och för att de inte vet var de skall hitta infon.

Kommentera

....men man kan ju undra vad man ska med fredningen till när alla nätfiskare fortfarande får fiska urskiljningslöst... Jag var precis utanför löddeåns mynning och jag kunde räkna till 10 st nät som hade lagts ut runt inloppet till ån mellan Vikhög och Bjärred. All fisk som de lär fånga på 2-3 meters djup är ju lekvandrande havsöring... FYYYY FAN.... Så jag tror knappast att någon enstaka sportfiskare med handredskap och fjånig fluga skulle kunna påverka beståndet av fisk på samma sätt som de gör... Om vi ska skydda havsöringen, så se då till att skicka iväg nätfiskarna en bra bit ut från kustlinjen...

Kommentera

Hej,tack för alla tips allihop om utrustning och andra bra tips!!fan jag är riktigt nöjd visst ses vi i januari!! skitfiske på er allihop

Kommentera

Skit fiske på dig med!
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ratata Visa inlägg
                    ....men man kan ju undra vad man ska med fredningen till när alla nätfiskare fortfarande får fiska urskiljningslöst... Jag var precis utanför löddeåns mynning och jag kunde räkna till 10 st nät som hade lagts ut runt inloppet till ån mellan Vikhög och Bjärred. All fisk som de lär fånga på 2-3 meters djup är ju lekvandrande havsöring... FYYYY FAN.... Så jag tror knappast att någon enstaka sportfiskare med handredskap och fjånig fluga skulle kunna påverka beståndet av fisk på samma sätt som de gör... Om vi ska skydda havsöringen, så se då till att skicka iväg nätfiskarna en bra bit ut från kustlinjen...
                    Så vitt jag förstår så får ingen fiska Lax/havsöring efter 15/9.

Om man inte befinner sig 4 sjömil ut från kusten...
                    Skitfiske!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    0 svar
                    94 visningar
                    0 gillar