Kveite eller hälleflundra avblodar jag alltid som vanligt med ett snitt mellan gälarna men även genom att snitta runt stjärtfenan.
Ett tips till är att inte fiska för långt in då det ofta kan vara mask i fisken (tror inte att det förekommit i hälle för mig dock). En långtur när vädret tillåter är alltid att rekommendera.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Avliva Torsk och Kveite
Collapse
X
-
Så här gör man - Man bløgger (som det heter på norska) alltid all fisk man ska spara. Alltså skär strupen av den så att den blodar av. Annars blir filéerna fulla av av blod. Detta gör man omedelbart vid fångsten. Bonka fisken i huvudet med en kraftig priest/klubba. Torsken brukar jag sticka i huvudet med kniven och vrida runt. Det finns en liten skåra mitt uppe på huvudet som är som gjord för det. Bara stick ner kniven där. Avbloda fisken. Det är sedan lämpligt att inte låta fisken ligga för länge orensad. Ta ur fisken och skölj av den noga i vattnet och lägg den på is. Vill man ha kvar huvudet så att det ska bli enklare att filéa sedan när man kommer i land så går det bra. Man ska inte lägga fisken i vatten. På is ska det vara. Ställ is/fisk i skuggan eller se till att lägga något över den så att den inte står i solen. Man väntar lämpligen med fileandet tills man kommer iland och det finns ordentliga möjligheter att både filea och ta hand om fisken på ett bra och hygieniskt vis. Frys in filéerna i lagom stora portioner i riktiga fryspåsar som skyddar från frysbränna. Har man en frigolitlåda man ska transportera hem fisken i sedan är det lämpligast att placera påsarna i denna direkt och ställa in hela lådan i frysrummet. Det är annars svårare att packa ned redan frysta påsar i frigolitlådan då de inte är frysta för att passa.
MVH Anders - Mångårig Norgeresenär och campguide.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Det är inget problem. Man skär av halsen (eller rättare blodådrorna i halsen/strupen) för att det inte ska bli kvar en massa blod i filéerna. Det ser lite tråkigt ut med blodsprängda filéer. Vill du bonka först, så gör det.Ursprungligen postat av shirunai Visa inläggProblemet är att jag måste döda den först innan jag skär halsen av den, ingen jävla halalslakt för mig
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Problemet är att jag måste döda den först innan jag skär halsen av den, ingen jävla halalslakt för mig
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag har sommar jobbat på en fiske båt och på torsk skär man alltid av halsen så den får blöda ut. Vi rensade dem på en gång och slängde dem på is.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Frågan är vad som är bäst, många åsikter finns.
Öppnar man upp fisken öppnar man ju för bakterier kanske?
Öppnar man inte levrar sig blodet kanske?
Osv osv.
Tar man nytt kallt vatten ur havet ofta och skyddar mot solen så borde det funka ett gäng timmar.
Men öppna eller ej, vet ej.
Lämna en kommentar:
-
Var i Norge i maj, tipset angående torsk är att skära av halsen direkt och låta den blöda ur ordentligt. Vi hade ingen is (har vi inte på sundet heller)
Lämna en kommentar:
-
Kom precis hem från min första resa till Röst i Norge .
När vi fånga fisken var det viktigt att man bloda av den genom att skära av strupen .
Sen när vi kom iland rensa vi & la fisken i baljor med rinnande vatten för att spola av köttet & sen packade vi ner i påsar & in i frysen
Lämna en kommentar:
-
Det finns stora frysar på campingen så is kommer vi ha tillgång till.
Tack för tipsen
Lämna en kommentar:
-
Fisk som skal avlives slår du i hodet med noe egnet (en liten hammer er ikke dumt) før du bløgger den umiddelbart etter. Legg noen poser med vann i fryseren så du har is neste dag, med et par skikkelige isklumper og litt saltvann i en balje kan fisken ligge der og blø ut til dere er på land igjen og kan gjøre den opp. Unngå direkte solskinn på fisken.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
|
4 svar
400 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg