Havsfiske på våren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske på våren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Slanten
    replied
    Kul att du är i "mina" trakter och fiskar.
    Tyvärr har jag ingen aning om var dessa områden ligger, så även jag är numera nyfiken på var de ligger.

    Om jag ska sammanfatta sommarens fiske har det blivit massor med makrill, väldigt få torsk och vitfisk förutom massor med smålånga.
    Däremot har pigghajen varit just pigg och varje tur har resulterat i flera hajar. Största var säkert 1,20m och gav en riktig fight. De ska ju tillbaka direkt, så jag ville inte mäta.

    Detta året gav även närkontakt med en grupp med tumlare. Säkert 15 stycken som gick så nära som ett par meter från båten. Helt fantastiskt. Dessa såg jag hela sommaren, men ej så nära.
    Härliga naturupplevelser!

    Lämna en kommentar:


  • Islandern
    replied
    Hej!
    Jag är också ute i ditt område, rätt ny på det området. Har förstått att det finns två områden som kallas för

    "Yttre Bergen" samt
    ​​​​​​​"Gropa/Förväntningarnas brant".

    Har svårt att hitta vart dessa ligget trots sökande på nätet. Är det någon som har lust att dela med sig av positioner till dem? Förstår om ingen vill ge ut sina hotspots, men kanske skulle kunna få ungefärliga positioner på områdena så kan jag söka själv.
    Lånade tråden lite, hoppas det är okej. Skitfiske!

    Lämna en kommentar:


  • Bowen
    replied
    Ursprungligen postat av Slanten Visa inlägg
    Jag brukar ligga på 40 meter i vanliga fall och då använder jag lodet tillsammans med gps:en i första hand till att se att jag ligger på grundet. Har inte riktigt lärt mig att leta fisk ännu...
    Tack för lästipsen! De ska kollas upp.

    Du har redan skickat mig en packe med positioner förra året och nu väntar jag på att mitt enkla Garmin-lod ska gå sönder... så jag kan köpa ett Lowrance istället.
    Där ser man, vad bra!

    Lämna en kommentar:


  • Slanten
    replied
    Jag brukar ligga på 40 meter i vanliga fall och då använder jag lodet tillsammans med gps:en i första hand till att se att jag ligger på grundet. Har inte riktigt lärt mig att leta fisk ännu...
    Tack för lästipsen! De ska kollas upp.

    Du har redan skickat mig en packe med positioner förra året och nu väntar jag på att mitt enkla Garmin-lod ska gå sönder... så jag kan köpa ett Lowrance istället.

    Lämna en kommentar:


  • Bowen
    replied
    Ursprungligen postat av Slanten Visa inlägg
    Hehe, det får nog förbli en dröm att ta sig till 10-gradaren med min lilla 18 fots båt...

    Ska dock hålla lite bättre koll på ekolodet efter fisk-eko. Så det tipset tar jag till mig.
    Det kan vara svårt att se så mycket om du har hela 85m kolumnen i ekolodsfönstret, men stim osv borde du se.
    Försök att lösa lite om ekolod om du känner att du behöver det, det ger en del mer och du kan använda det mycket mer.
    Bo halls havsfiskebok är ganska bra och berättar en hel del.
    Även Lilla Mys blogg kan du leta upp.
    Lycka till!

    Har du en Lowranceplotter kan jag sen skicka en mass positioner till dig som du kan testa med.

    Lämna en kommentar:


  • Slanten
    replied
    Hehe, det får nog förbli en dröm att ta sig till 10-gradaren med min lilla 18 fots båt...

    Ska dock hålla lite bättre koll på ekolodet efter fisk-eko. Så det tipset tar jag till mig.

    Lämna en kommentar:


  • Bowen
    replied
    Det är nog ett rätt ok ställe.
    Men typ 40-50 distans och >200mdjup är väl kanske inte stället man tar en liten fisketripp till med en vanlig svenssonbåt
    Senast ändrad av Bowen; 2020-05-04, 20:11.

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Det finns ett känt ställe som heter 10-gradarn utanför Bohuskusten som har gett många stora fiskar både på pilk och bottenmete.
    Är det något som du känner till? Jag har bara läst om det i sportfiskarnas storfiskeregistrering.
    https://www.google.com/search?q=10+g...00GhlHCQzFTPEM

    Lämna en kommentar:


  • Bowen
    replied
    Ursprungligen postat av Slanten Visa inlägg
    Det var blandat, men mest på toppen om jag ska vara ärlig. Bra tips! Det tar jag till mig.
    Sen är ju ekolod ett härligt skvallerfönster till om nån är hemma. Annars är det bara att flytta sig.
    Har inte varit där upp men på många andra ställen i ytterskärgården i GBG.
    Slutade fiska helt dock då det är alldeles för lite fisk tyvärr.
    Sen är det ju inte så stor skillnad på vattentemp på 85m oavsett säsong
    Snarare livscykelbaserat skulle jag bedöma.

    Lämna en kommentar:


  • Slanten
    replied
    Det var blandat, men mest på toppen om jag ska vara ärlig. Bra tips! Det tar jag till mig.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av RichardO, 2023-06-05, 20:35
1 svar
169 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Ziggystardust  
Startad av Pockie, 2023-07-18, 17:03
0 svar
171 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Pockie
av Pockie
 
Startad av Kaos, 2023-08-03, 11:47
1 svar
253 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Lejestrand  
Arbetar...
X