Självlysande pilkar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Självlysande pilkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Självlysande pilkar

    För de som sysslar med pilkfiske efter torsk och liknande och använder t.ex rörpilkar, har ni någon gång testat en självlysande pilk? Jag hittade just en gammal självlysande pilk i en låda. Pilken heter Hamlet och om jag inte minns fel är den köpt från den gamla kultkatalogen Scantrend runt 1985. Har för mig att de skrev nånting i stil med "Köp den nu innan den blir förbjuden" eller något liknande i sin katalog. Den är på 100 gram men har för mig att de fanns i storlekar upp till 300 eller 400 gram.

    Någon som känner igen dessa eller rent av använt dem? Eller tror att de skulle fungera bra i jämförelse med vanliga blanka pilkar? Kommer dock inte att använda denna själv då det är en nostalgipryl, men tänkte bara tipsa om att det finns såna här, kanske det finns att få tag på begagnade på Tradera eller liknande om de inte längre säljs i affärerna?

    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

    "If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

  • #2
    Just den där pilken har jag aldrig sett tidigare, däremot säljer Sölvkroken en självlysande svenskepilk, den finns bl.a. hos Sundbybergs Sportfiske.

    http://www.solvkroken.no/ontime.asp?doc_id=232


    Ursprungligen postat av Petey21
    För de som sysslar med pilkfiske efter torsk och liknande och använder t.ex rörpilkar, har ni någon gång testat en självlysande pilk? Jag hittade just en gammal självlysande pilk i en låda. Pilken heter Hamlet och om jag inte minns fel är den köpt från den gamla kultkatalogen Scantrend runt 1985. Har för mig att de skrev nånting i stil med "Köp den nu innan den blir förbjuden" eller något liknande i sin katalog. Den är på 100 gram men har för mig att de fanns i storlekar upp till 300 eller 400 gram.

    Någon som känner igen dessa eller rent av använt dem? Eller tror att de skulle fungera bra i jämförelse med vanliga blanka pilkar? Kommer dock inte att använda denna själv då det är en nostalgipryl, men tänkte bara tipsa om att det finns såna här, kanske det finns att få tag på begagnade på Tradera eller liknande om de inte längre säljs i affärerna?

    Kommentera


    • #3
      Ganska precis en sådan svenskepirk tingest har jag haft när jag var ute på västkusten..
      Så nostalgiskt man blir, den blev ganska gul och litet rostig med tiden. Men var rätt ok, litet liten bara. Fast jag vet inte om det var en sådan till namnet, men den såg ut så på pricken, nu måste jag kika efter den i låddorna hemma. Den är nog en 30 år nu..

      Kommentera


      • #4
        Jag köpte en sådan på berras, norr i stockholm för två år sedan. Om jag ej missminner mig så fanns det två st. Har varit där och tänkt köpt den andra men någon annan hade hunnit före.

        Helt okej att fiska med. Jag tyckte att den hade en viss positiv effekt på pilkandet

        Kommentera


        • #5
          Ser ut att vara den "klassiska" lakpimpelpirken. Är i så fall inte äkta självlysande utan enbart fluorescerande. Testa att ladda t ex med en kamerablixt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av guest
            Ser ut att vara den "klassiska" lakpimpelpirken. Är i så fall inte äkta självlysande utan enbart fluorescerande. Testa att ladda t ex med en kamerablixt.
            Om du menar pilken i mitt första inlägg (och inte svenskepilken i ett av svaren) så är den självlysande, jag tog själv bilderna igår och den undre bilden visar den i ett kolsvart rum när den lyser...
            Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

            "If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

            Kommentera


            • #7
              Hallå där!

              Har ett antal av Hamletpilken i mina boxar, från 100-250 gram. Köpte alla som fanns när Husbergs i Uppsala slog igen för nåra år sen. Funkar jättebra tycker jag, men den tål inte så mycket ström/drift eftersom den är relativt platt och dessutom gjord av järn, som har ganska låg densitet. När den blir sliten rostar den av bara f..n!

              Kör ofta med den minsta varianten på spinnspöt då jag fiskar efter makrill, sill och annan betesfisk, och får mycket torsk och bleka på pirken.
              Salt slår allt!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
              4 svar
              766 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Usling
              av Usling
               
              Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
              10 svar
              561 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lejestrand  
              Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
              0 svar
              117 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RSpecial  
              Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
              5 svar
              447 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B
               
              Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
              6 svar
              525 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
              Arbetar...
              X