rulle för torsk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rulle för torsk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    De tyckte bl.a att det gick snabbare att komma ner till botten utan linspridare. Men det kanske inte har någon betydelse när man sällan fiskar djupare än ca 35m?
    Häng på en pilk som väger 50 gr mer så har du löst problemet med att komma snabbare ner till botten

    Finns ingen fisk i sundet som kräver några större rullar en Amb, 6500,

    Jag köpte min tranx för utväxling och vevkraft inte för storleken på fisk 10 kg torskar hade jag klarat med en liten haspel....
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-01-30, 16:55.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Skrubbakungen Visa inlägg
      De tyckte bl.a att det gick snabbare att komma ner till botten utan linspridare. Men det kanske inte har någon betydelse när man sällan fiskar djupare än ca 35m?
      Om du hänger på ett par hekto bly spelar det ingen roll om det finns en linspridare eller inte tror tidsförlusten innan du når botten på 35m är försumbar. Har fiskat på sundet i över 40år och enligt min mening finns det inget bättre än en amb7000 för ändamålet. Linspridaren är bra att ha för att kolla djupet det måste ju tvunget inte vara ett räkneverk om du har koll på hur mycket lina din rulle ger ifrån sig på ett varv (linspridaren). Visst finns det snyggare och mer tekniskt avancerade rullar men oxå avsevärt dyrare rullar, har själv haft många i min ägo men alltid återvänt till den gamla arbetshästen inköpt 1979 med livstidsgaranti. Har bytat spolen och skruven till spridaren en gång under åren som gått så det är väl ett ganska gott betyg. Ju enklare desto bättre. Har säkert avverkat 10-12 båtspö men rullen hänger med än så mest rulle för pengarna...en 7000 Vill säga oxå att jag föredrar den gamla varianten med tryckknapp för att frikoppla spolen framför i modellernas spak men det är säkert som jag är stolligt konservativ
      Senast ändrad av stiva; 2013-01-30, 21:01.

      Kommentera


      • #13
        Om du vill ha en rulle utan linspridare så titta på Okuma Cortez 10CS, min far använde den i Norge förra sommaren och var helnöjd, känns slitstark och pålitlig och gjorde jobbet bland torsk och sej utan problem

        Kommentera


        • #14
          Enda situationen som linspridare är onödig/dum är väl vid fiske efter storsej då dom rusar så in i h*lvete fort så rullen inte "hänger" med. Såg några bilder på NordicSeaAnlings hemsida förra året på en shimanorulle som hade lämnat in under en drillning.
          Amba 7000 räcker iaf till 50+ flundror...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av R3HN Visa inlägg
            Enda situationen som linspridare är onödig/dum är väl vid fiske efter storsej då dom rusar så in i h*lvete fort så rullen inte "hänger" med. Såg några bilder på NordicSeaAnlings hemsida förra året på en shimanorulle som hade lämnat in under en drillning.
            Amba 7000 räcker iaf till 50+ flundror...
            Fast ingen sej kan väl dra lina snabbare än vad som sker vid ett kast? Men jag håller med, linspridare är ett litet orosmoment vid större snabba fiskar.

            Det finns kit att köpa för att ersätta linspridaren med en stång istället. Då slipper man linspridaren helt och slipper oroa sig + att ramen bibehåller sin stabilitet och vridstyrka.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

            Kommentera


            • #16
              Finns inga firrar i sundet som havererar din linspridare om inte Tonfisken gör comeback men det är väl mindre troligt. Tror vi kom ifrån frågan lite.. Någon storsej har jag inte heller sett röken av

              Kommentera


              • #17
                Nä, men det kan vara skönt att ha färre rörliga delar i rullen som kan strula och som behöver skötas om.

                Om jag skulle byta någon del av utrustningen som nämnts så är det spöt. 20-30 lbs är lite väl kraftigt i sundet 90% av tiden. Betydligt roligare med lättare grejer tills stortorsken kommer tillbaks. Enda gången det skulle behövas möjligtvis är när strömmarna kräver påhäng av större pilkar.
                A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

                Kommentera


                • #18
                  Tycker som du Kalle. Kör själv med ett Godspeed men ett tredelat 12-20 och är nog en av dom bästa påkar jag haft för ändamålet. Har varianten med den "stora" ändbutten som är väldigt behaglig att sätta mot höften när man behöver lite stöd, lite irriterande bara att inte få ner den i transporthållaren vid förflyttning utan man får lägga spöet på toften.

                  Kommentera


                  • #19
                    Använder ett 12-20lbs eller ett beastmaster 7´<150g haspelspö till det lättare fisket, men på det djupare behövs ett grövre.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 058 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    612 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    545 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X