Spö/utrustningsval vid makrillmete från båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö/utrustningsval vid makrillmete från båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spö/utrustningsval vid makrillmete från båt

    Hej,

    Undrar vad jag ska ha för utrustning spö (kastvikt/längd) och rulle+lina för utmanande och roligt makrillmete från båt?

    Tacksam för lämpliga förslag. Och det ska inte kosta flera 1000kr, kan vara bra att tillägga =)

  • #2
    Beror väl lite på hur du tänkte fiska dom, men vanligaste är väl med en häckla..
    Är väl inte så kritiskt vad du väljer för spö och rulle, jag hade nog valt ett spö upp till max 30lbs och en Ambassadeur 7000i eller motsvarande så är du hemma, alt ett kraftigt haspelset....
    Sen funkar det säker med lättare utrustning och ett blankdrag om du vill ha ett roligare fiske

    Kommentera


    • #3
      Jag brukar köra med mitt ssgs titanium 7-28g, häckla och ett päronbly. Det är kul.

      Ska man meta med stagg och flöte är väl en lättare utrustning att rekommendera. Amba i 7000storlek känns lite overkill?

      Kommentera


      • #4
        Jag brukar köra med mitt ssgs titanium 7-28g, häckla och ett päronbly.
        Håller med dig, jag brukar ha ett dart flöte på 20-30 gr och några gram bly men det beror ju självklart på var man ska fiska,och på vilket djup, på vissa ställen behövs mer vikter på blyet och kanske då ett gäddflöte för deadbait som inte sjunker när man blyar ner ordentligt.

        Det är enklast med en Haspelrulle om man fiskar djupt då kan man utan problem veva upp flötesstoppet utan krångel.

        Ett spö på -40 gr borde räcka mer en väl..

        Kommentera


        • #5
          nu fick du svar från folk med mer erfarenhet än jag har, vi fiskar mest makrill som ströfångst vid annat havsfiske, så vi använder nog lite väl överdimensionerade grejer helt klart...=)

          Kommentera


          • #6
            makrill som ströfångst vid annat havsfiske,
            Om jag är ute efter Torsk blir makrillen även för mig en bifångst, jag sätter på en häckla och rycker lite i mellanvattnet på vägen ner, ibland får man napp och ibland inte.

            Makrill är ju ingen stor och stark fisk så det behövs inga speciella prylar för att dra upp dom, man borde kunna gå in på någon mack eller Ö&B och köpa en utrustning med ett spö -30 eller -40 gr med 0:30 nylonlina konstigare behöver det inte va..

            Kommentera


            • #7
              skulle vara riktigt skoj att få dom på ett UL-spö med ett litet skeddrag, har funderat på att ta med ett sånt spö för småsej och makrill många år nu men med min tur så kastar jag ut och träffar mitt i munnen på en storsej istället....;P

              Kommentera


              • #8
                Makrill är ju dock en stark fisk som kämpar nå in i bomben.. Riktigt roligt att de dem på UL utrustning.. Kör dock bara UL från land.. Men kör man en häckla och avslutar med en pilk beroende på utrustningen.. Då täcker man rätt bra och kan få på lite vad som helst..

                Kommentera


                • #9
                  Med risk för att delvis upprepa vad andra skrivit, men, ska du enbart meta makrillen så använd så lätt spö som möjligt som funkar att kasta iväg metesekipaget med, 20-30 gram borde väl rimligtvis räcka. Är det mete får du ju inte flera fiskar på samtidigt som när man använder häckla. Makrill kämpar ju på riktigt fint i förhållande till sin storlek.

                  Ska du fiska med häckla så skulle jag fortfarande själv köra med relativt lätta grejer, för underhållningsvärdets skull. Halvkilos makrillar på 20-30 lbs spö är ju inte så mycket att gapa över, även om den fortfarande smakar fantastiskt efter en sväng i röken eller ugnen.

                  Jag har själv använt ett 9,25 fots 8-28g Kinetic Waterspeed haspelspö vid vertikalfiske i norska havet. Använde sillhäckla och 100g päronsänke, 150g funkade men det blev rätt gungigt i spöt. Fick aldrig nån makrill på det ekipaget, men väl fyra 25-30cm sejar samtidigt några gånger och det var inga problem. Nu är ju genomsnittsmakrillen nånting annat än småsej, så du kanske får se till att begränsa antalet krokar för säkerhets skull. Sen kommer man aldrig helt ifrån risken att nåt större kan hugga på små fjäderhäcklor. Förra sommaren var det en i sällskapet som fick en Sej på 13kg som högg på sillhäckla, dock ansluten till kraftigare spö som tur var.
                  All you need is Lubb.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                  4 svar
                  766 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Usling
                  av Usling
                   
                  Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                  10 svar
                  561 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lejestrand  
                  Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                  0 svar
                  118 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RSpecial  
                  Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                  5 svar
                  447 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B
                   
                  Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                  6 svar
                  525 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                  Arbetar...
                  X