Torskfiske Öresund från båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskfiske Öresund från båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jörgen, eftersom det är ett haspelspö så kommer underhandskasten inte bli något problem för just mig. Det skulle också kännas kul att vara den enda på båten med en haspelrulle.

    En annan fördel med just det spöet är att någon av de utbytbara solida glasfibertopparna kanske råkar vara riktigt mjuk så det passar till pillemetet också.

    Då jag fiskar så sällan från turbåt vill jag ogärna köpa på mig en massa spön.
    Ett kort pilkspö (165 cm) med relativt mjuk topp och halvaktion i klingan har jag redan till de tyngsta pilkarna. Det spöet är kul att drilla fisk på men den känns som jag vill ha ett längre spö också.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #12
      Jörgen, eftersom det är ett haspelspö så kommer underhandskasten inte bli något problem för just mig. Det skulle också kännas kul att vara den enda på båten med en haspelrulle.
      Haspelrullar modell lite större funkar hur bra som helst och eftersom du kan kasta underhandskast ser jag inget fel i att köra med dom prylarna du nämner.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Onödigt med en ny tråd så jag hakar på...

        Jag märker att det finns en tendens till lite längre spön till pilkfisket efter torsk (8 fot är inte helt ovanliga numera).
        Nu har jag möjligheten att köpa ett fint pilkspö (haspel) på 10 fot (betesvikt max 300 gram) med 3 toppar med olika styvhetsgrad.

        Det är REA-priset och spöets ganska lätta klinga som lockar.
        Sedan är jag mer inne på att fiska med längre mjukare spön än korta kvastskaft...

        Är ett torskspö på 10 fot ett totalt feltänk att använda på turbåtarna?
        (Jag har använt ett 9 fots till plattfisk, men det fisket är ju annorlunda och det är inga problem att lyfta upp fisken med enbart spöet).
        10 fot låter på tok för långt. Inte smidigt på de större turbåtarna. 7-8 fot är idealt tycker jag.

        Fiskar du sällan på turbåtarna i öresund är detta spö en bra kompromiss:

        http://www.sportfiskegiganten.se/wes...al-73-100-gram

        Den kan du dra på en 200gr och hänga med på sommarfisket utanför Barsebäck (vertikalfiske). Funkar okej till grundvattenfisket också. Inte vinterfisket men det kallar jag inte fiske. Rycka med stora trekrokar efter lektorsk.

        Känt på spöet. Bra ryggrad i klingan. Bra ringar.

        Du är inte ensam på båten med haspel större delen av året. Bara det tunga vinterfisket som haspel är ovanligt.
        Senast ändrad av Silverfisk; 2016-02-29, 19:26.

        Kommentera


        • #14
          Överhandskast är väl generellt ikke tillåtet på turbåtarna i sundet?

          Kommentera


          • #15
            Överhandskast är väl generellt ikke tillåtet på turbåtarna i sundet?
            Från Malmö är en tillåtet en förbjudet och en beror på vilka som åker med så 3 alternativ på 3 båtar

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
              Du är inte ensam på båten med haspel större delen av året. Bara det tunga vinterfisket som haspel är ovanligt.
              Jag har aldrig sett någon med haspelrulle på båtárna som utgår från Helsingborg eller Råå.

              Haspelrullen jag ska nyttja duger till det tyngre fisket mer än väl. En Ryobi TT Power 8000.

              Får fundera lite till på spöet. Jag är inte någon konformist och fiskar gärna med udda prylar.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Jag har aldrig sett någon med haspelrulle på båtárna som utgår från Helsingborg eller Råå.

                Haspelrullen jag ska nyttja duger till det tyngre fisket mer än väl. En Ryobi TT Power 8000.

                Får fundera lite till på spöet. Jag är inte någon konformist och fiskar gärna med udda prylar.
                Det är inte bara tyngre fiske i Helsingborg. Där är perioder på året då vi fiskar strax norr om Helsingborg utmed branten från det grunda. Flesta med Gnosjödrag 60 gram eller jigg, och flesta med haspel. Eller precis strax utanför södra delen av hamnen. Vissa dagar hade vi galet fiske på torsk. 50+ torskar på en långtur per man. Men det går bra fiska med både multi eller haspel på detta fiske.



                Kommentera


                • #18
                  Gnosjödrag 60 gram eller jigg,
                  Just grundvattenfisket med jigg är ett av fåtalet fiske i sundet där jag föredrar en haspel framför multirulle.

                  Om jag ska kasta underhands-kast vid detta fiske vill jag ha ett lite längre spö för att få till vettiga kastlängder, dom två jag kör med ligger någonstans mellan 7,5-9 fötter i längd.
                  (Greys Siege / Daiwa grandwave )
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-02-29, 22:40.

                  Kommentera


                  • #19
                    Då känns det som att jag har de spön jag behöver för Öresund redan...
                    Tack, nu sparar jag 600 kr, om jag inte blir för sugen...
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 037 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X