Rulle av god kvalité till överkomligt pris? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle av god kvalité till överkomligt pris?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rulle av god kvalité till överkomligt pris?

    Hej

    Är en ytterst oerfaren havsfiskare, men har efter ett par turer fått mersmak!
    Jag köpte precis ett Westin dynamic boat 20-30 lbs.
    http://www.miekofishing.se/westin-dy...-6-7-20-30-lbs

    Jag kommer mestadels att fiska vrakmete, sej på mellan 7-15kg, men också lite mindre torsk.

    Jag kommer också att fiska på djup ner mot 400m, dock mer sällan, samt vill jag ha utrustningen till norgeresor med sikte på flundra, grov torsk och sej.

    Så jag tänker att jag vill ha en rulle som håller en del lina, inte är för tung, har en bra mjuk och stark broms. Samt att den är tvåväxlad, så att man kan speedjigga, och få upp betet från djupen utan att det tar allt för lång tid.

    Dessvärre är budgeten begränsad, och efter mycket efterforskning har jag kommit fram till ett enda alternativ. Nu vill jag veta om det är ett bra alternativ för pengarna, eller om det finns bättre rullar för ungeför samma peng.

    Rullen jag har riktat in mig på är: Okuma Metaloid M5II, den har leverdrag broms på 11 kg, två utväxlingar och håller 570m 0,32mm.
    https://www.ofc.nu/okuma-metaloid-m5...160-c-347.aspx

    Finns det något bättre alternativ i 2000:- klassen?

    Mvh, GG

  • #2
    Har ingen erfarenhet av Okuma-rullen, men tycker den ser schysst ut efter en snabb googling.

    Det du kan fundera över är om du verkligen behöver en tvåväxlad rulle. Själv kör jag med en Avet MXJ till sådant fiske du skriver om, enväxlad med hög utväxling, och jag har aldrig upplevt något behov att växla ner. Avet är bra rullar, och kan köpas till bra priser från tyska webbshops. Vill du gå upp ytterligare ett snäpp i kvalitet kan du kolla in motsvarande rullar från Accurate.

    Kommentera


    • #3
      Jag är väldigt nöjd med min Okuma Andros 2-speed som jag använt sen 2011.

      Alternativt i prisklassen skulle kunna vara denna:
      http://www.skittfiske.se/Avdelinger/...r-Drag-2-Speed

      Jag är själv nöjd med mina pennrullar. Även Fathom från Kina.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • #4
        Penn har ju en, kommerinte ihåg namn. Men klämt på den i butik. Sjukt liten o smidig, tvåväxlad, spakbroms ock sväljer mycke lina. Låg på lite över 2500kr

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Penn har ju en, kommerinte ihåg namn. Men klämt på den i butik. Sjukt liten o smidig, tvåväxlad, spakbroms ock sväljer mycke lina. Låg på lite över 2500kr
          Fathom LD, se mitt tidigare inlägg [emoji12]
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • #6
            Har fiskat med en Okuma Andros (enväxlad) och är riktigt nöjd med den, min far fiskar med Okuma Cortez som också funkar bra....
            Jag gillar den höga utväxlingen på dessa rullar och har inte saknat en lägre växel på rullarna, men det är en smaksak hur man tycker, men inget jag prioriterar alls om jag kollar efter en ny rulle....

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
              Har fiskat med en Okuma Andros (enväxlad) och är riktigt nöjd med den, min far fiskar med Okuma Cortez som också funkar bra....
              Jag gillar den höga utväxlingen på dessa rullar och har inte saknat en lägre växel på rullarna, men det är en smaksak hur man tycker, men inget jag prioriterar alls om jag kollar efter en ny rulle....
              Jag lägger i lågväxeln när blekan inte är på hugget och man vill ta in betet VÄLDIGT sakta.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Gäddgubben Visa inlägg
                Hej

                Är en ytterst oerfaren havsfiskare, men har efter ett par turer fått mersmak!
                Jag köpte precis ett Westin dynamic boat 20-30 lbs.
                http://www.miekofishing.se/westin-dy...-6-7-20-30-lbs

                Jag kommer mestadels att fiska vrakmete, sej på mellan 7-15kg, men också lite mindre torsk.

                Jag kommer också att fiska på djup ner mot 400m, dock mer sällan, samt vill jag ha utrustningen till norgeresor med sikte på flundra, grov torsk och sej.

                Så jag tänker att jag vill ha en rulle som håller en del lina, inte är för tung, har en bra mjuk och stark broms. Samt att den är tvåväxlad, så att man kan speedjigga, och få upp betet från djupen utan att det tar allt för lång tid.

                Dessvärre är budgeten begränsad, och efter mycket efterforskning har jag kommit fram till ett enda alternativ. Nu vill jag veta om det är ett bra alternativ för pengarna, eller om det finns bättre rullar för ungeför samma peng.

                Rullen jag har riktat in mig på är: Okuma Metaloid M5II, den har leverdrag broms på 11 kg, två utväxlingar och håller 570m 0,32mm.
                https://www.ofc.nu/okuma-metaloid-m5...160-c-347.aspx

                Finns det något bättre alternativ i 2000:- klassen?

                Mvh, GG
                Har en Metaloid och föregångaren Andros med 2 speed. Andros har brister i konstruktionen gällande rullfästet mot spöet. Sitter med 4 skruvar. Tror man. Två av skruvarna är så korta att de kan släppa från lättmetalgodset i rullen (Gjorde det för mig). Anledning är att skruvarna måste vara så korta annars går de i vevjhulen på insidan. Jag har inte skruvat ut och tittat på Metaloiden ännu, men har den samma brister skulle jag inte åka till Norge med någon av dem. Fästet kan släppa från lättmetallhöljet på rullen. Bristen är inget som syns förrän den dagen det händer. (vem står och plocka isär en rulle man köpt för säkerställa god konstruktion? Ingen).

                Samtidigt så släppte skruvarna på min Accurate rulle och den fick lämnas in. Efter 4 fisketurer i Öresund som får anses vara lätt fiske för sådan rulle.

                Eftersom den skall tull USA så har den nu snart varit borta 2 månader. Enligt säljaren ovanligt med reklamationer på Accurate. Men tänk på den långa reklamationstiden på Accurate. Du riskerar missa mycket fiske med rullen.

                Sen har jag några Penn rullar som fungerar fint utan problem. Inte i den prisklassen som de andra men de håller.

                Och kan tilläggas jag är pedant med mina grejor och aktsam.

                Så just nu är mitt förtroende för dyrare havsrullar lite naggat. Någon som provat andra märken än dessa tre?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                  Fathom LD, se mitt tidigare inlägg [emoji12]
                  Har två Phatom. Fungerar som lånespö till familj och vänner som inte alltid är så aktsamma. Ingen har än så länge strulat. Dock tror jag bromsen är för klen för de riktigt stora fiskarna i Norge. Men det är en skön rulle att fiska med. Jag gillar spakbroms.

                  Betalade bara 1000 spänn styck för dem nya (kostar nog mer). Definitivt värt priset.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja, Penn Fathom lever drag 2speed 25 verkar också intressant.
                    Den har 14,9kg broms. Kommer 3,9ks extra broms att behövas?
                    Sen har den tydligen något som heter "thrust bearing", vad är det och vad är det bra för?
                    Den väger dock 100gram mer.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 058 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    612 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    545 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X