Funkar ett 12lbs spö alt ett mpp -160g spö till lättare torskfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funkar ett 12lbs spö alt ett mpp -160g spö till lättare torskfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har fiskat en hel del med 8,5 fots Shakespeare Ugly Stick för kastvikter upp till 70 gram vid norskt havsfiske. Tog bl.a mitt pb på Torsk(18kg)på det och även Sej på 5kg. Vad gäller vertikalfiskad betesvikt så är 300 gram definitivt för tungt för just det spöt. Extremt svampigt. 200 gram funkar helt ok. Så gissningsvis skulle jag säga att 2-3 gånger rekommenderade kastvikten är vad som funkar ok vid vertikalt fiske. Sen ser det säkert olika ut för olika spömodeller också. Nästa norgetur så får ett 9 fots Savagear MPP Pro -150 gram följa med så får vi se hur tunga beten som funkar skapligt med ett sånt.

    Jag kan också hälsa att elak sommartorsk på 3,6kg är en rätt kul fight på abborrprylar(7 fots Shimano Catana 7-21 gram och rulle i 2000 storlek).
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #12
      Har fiskat mycket torsk i öresund med mitt 8' MP Pro -90 g med en Penn Battle 4000. Fungerar utmärkt med jiggar med 60 - 80 g skalle. Den största jag fått i Öresund var på 6.2 kg och det var inga som helst problem att få upp den från 15 m.

      Kommentera


      • #13
        fiskar själv mycket jigg på små mellan torsk med ett Penn trq nano 60 till 140 gram utan problem tvärt om det är bara roligt med lite klenare utrustning

        Kommentera


        • #14
          Klenare grejor är ju alltid roligare tycker jag. Men 30 - 60m ned och ett antal knops ström behövs det lite vikt för att komma ned till firrarna utan att linan står 45grader ut från båten..
          Har tom haft svårt att komma ned till botten överhuvudtaget med 150-200Gr vikter här hos mig vid några tillfällen....
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
          6 svar
          1 058 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Öresundsfiske  
          Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
          10 svar
          612 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lejestrand  
          Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
          0 svar
          125 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RSpecial  
          Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
          5 svar
          464 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B
           
          Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
          6 svar
          545 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Arbetar...
          X