Praktiska skillnader; 8 fot 50lbs vs 7 fot 20-30lbs. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Praktiska skillnader; 8 fot 50lbs vs 7 fot 20-30lbs.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Praktiska skillnader; 8 fot 50lbs vs 7 fot 20-30lbs.

    Blev tvärsugen på ett längre båtspö inför skreifisket i mars och skaffade 8 fots 50lbs DAM Steelpower Red. Har tidigare kört med 7 fots 20-30lbs spön men vill testa ett längre spö. Är helt på det klara med att det inte "behövs" för att hantera de fiskar jag kan tänkas få på kroken. Efter att ha monterat ihop och böjt lite i det så känns det lite i styvaste laget, men hur det är att fiska med återstår att se. Tanken bakom är väl dels att jag trivs bra med lite längre spön(kan vara praktiskt om nån av de häcklor/tafsar/riggar jag gör blir lite långa), och tänkte mig ett lite styvare för att hantera pilkar/jiggskallar på 500-600gram lite bättre. Är bara nyfiken på om nån testat pilk/jiggfiske med nåt med liknanade specifikationer(längd och lbs klassning) som har nåt att berätta om hur det gått. Är extra nyfiken på om nån har nåt att berätta om vad ett 8 fots 50lbs spö kan tänkas ha för fördelar respektive nackdelar jämfört med ett 7 fots 20-30lbs spö och vid vilken typ av fiske det kan tänkas komma till sin rätt. Kveite? Meta Långa? Håkäring? Järnspett till överpris?

    Har jag skaffat ett svar på jakt efter frågor?

    Tack på förhand. Hej.
    Senast ändrad av Usling; 2016-01-22, 01:10.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Jag fiskar med SG jig stick 7'6" 20-40 lbs.
    Det du vinner är väl att du kan sätta hårdare press med ett sånt spö..
    Det jag tror du kan förlora är lite känslighet vid försiktiga napp...

    Kommentera


    • #3
      har allrig hafft längre än 6.5 fot även till diverse haj o marlin fisket har provat längre men inget som jag gillade

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Blev tvärsugen på ett längre båtspö inför skreifisket i mars och skaffade 8 fots 50lbs DAM Steelpower Red. Har tidigare kört med 7 fots 20-30lbs spön men vill testa ett längre spö. Är helt på det klara med att det inte "behövs" för att hantera de fiskar jag kan tänkas få på kroken. Efter att ha monterat ihop och böjt lite i det så känns det lite i styvaste laget, men hur det är att fiska med återstår att se. Tanken bakom är väl dels att jag trivs bra med lite längre spön(kan vara praktiskt om nån av de häcklor/tafsar/riggar jag gör blir lite långa), och tänkte mig ett lite styvare för att hantera pilkar/jiggskallar på 500-600gram lite bättre. Är bara nyfiken på om nån testat pilk/jiggfiske med nåt med liknanade specifikationer(längd och lbs klassning) som har nåt att berätta om hur det gått. Är extra nyfiken på om nån har nåt att berätta om vad ett 8 fots 50lbs spö kan tänkas ha för fördelar respektive nackdelar jämfört med ett 7 fots 20-30lbs spö och vid vilken typ av fiske det kan tänkas komma till sin rätt. Kveite? Meta Långa? Håkäring? Järnspett till överpris?

        Har jag skaffat ett svar på jakt efter frågor?

        Tack på förhand. Hej.
        Hej Tomas;

        Med ett 8-fos spö upplever du fisken som starkare än med ett 7-fots (Hävstångslagen)..
        Däremot är det ofta både trevligare och mer spännande att drilla en stor fisk med ett längre spö...

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand
        www.trumman.com

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
        6 svar
        1 054 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Öresundsfiske  
        Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
        10 svar
        610 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lejestrand  
        Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
        0 svar
        124 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RSpecial  
        Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
        5 svar
        464 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B
         
        Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
        6 svar
        545 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
        Arbetar...
        X