Prisvärd haspelutrustning för tyngre fiske från land - Norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärd haspelutrustning för tyngre fiske från land - Norge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av sundqvist Visa inlägg
    Har sett på bland annat ovan nämnda fladen att det går att sätta ihop riktigt billiga utrustningar också om man vill snåla. Har ni några erfarenheter av detta, är det en möjlig väg framåt om det rör sig om en veckas fiskande?
    Du är inte snål om du köper Fladen, för du kommer få köpa nya grejor sen.

    Den snåle köper kvalitet som håller.

    Kommentera


    • #12
      Jag ville ha Azores 55:an men den var slut hos OFC så det blev 65 med 0,28 J-braid. Jag körde mest med jigg omkring 300-400 gram, 55:an hade räckt gott och väl. 55:an dragbroms på 29 lbs jämför med t.ex. okuma ceymar 55 som har 18 lbs, något att fundera på när man ska bända upp hälle och förståss hur mycket lina som går på. Btw spöt jag hade var ett Michell fluid jig 5,4 fot, billigt och funkade ok. Hade med en gammal gäddpåk savagear mmp 9fot 40-100g!?! och en pennrulle 4000 size, drog på 5 st småsej och det var precis vad grejerna klarade. Jag skulle gå till närmsta butik och känna på grejer och så skulle jag nog satsa på 2 spön OM ni ska ut i båt.

      Kommentera


      • #13
        Btw satsa på en bra rulle! Surfcasterspön finns billigt och inte bara fladen. Kör en bryttafs i nylon om du oroar dig för att få på för grova fiskar (inge kul och bli av med all lina från rullen).

        Kommentera


        • #14
          Tack för all hjälp! - Summering

          Stort tack till er alla som bistått med goda råd till oss i den här tråden, imponerande vilken kunskap och vilja att hjälpa det finns! Jag har varit tyst här en tid, ägnat kvällarna åt att frenetiskt googla olika utrustningsalternativ och fisketekniker.

          Jag inser nu att min första fråga kanske var något fel ställd och att det jag trodde mig behöva kanske inte riktigt är vad jag behöver. Jag har nämligen nu gått och köpt något (nästan) helt annat än det ni rekommenderade. Vi kommer inte att kasta med så tunga saker generellt som jag trodde till exempel, och många har sagt till oss att vi klarar oss med en hyfsat grov gäddutrustning. Därför har jag nu försett mig med följande:

          Rulle: Penn Sargus 3000
          Lina: fireline 0,25
          Spö: Westin W3 Powercast 9,3' 40-130 gr (fick det för nästan samma pris som det savage gear som tipsades om)

          Rulle till ovan nämnda spö kanske rätteligen skulle vara grövre, men då jag inte hade nåt ordentligt haspelspö ens för mitt "vanliga" fiske tidigare så slog jag också till på ett Westin W3 spin 9', 7-30 gr för det ändamålet. Nu är tanken att jag ska kunna använda samma rulle till båda spöna.

          Min vän har lånat ett laxspö 12 fot med max kastvikt 150 gram och ambassadeur 6500 som han tänkte använda huvudsakligen. Nu har vi också börjat köpa upp oss på alla "gummimackar" "paternoster-tackel" och annat jag aldrig tidigare hört talas om som vi tydligen behöver och jag känner att bitarna börjar falla på plats. Hittar jag själv ett billigt tolvfotsspö med en hyfsad ambassadeurrulle slår jag kanske till, men annars klarar vi oss nog nu. Surfcastingutrustningen får vänta och åker vi ut med båt hyr vi spön.

          Nu är det bara att hoppas att vädrets gudar står oss bi och att vi får lite fisk.. Tack än en gång som sagt alla för era tips!

          Kommentera


          • #15
            Ja det funkar. Penn rullen gör sitt jobb. Den har en bra broms. Därför är rullen också lite tyngre än andra. Spöet gör också sitt jobb. Linan också. Du behöver ingen tolvfotsspö och ambasadurrulle. Det här setet fiskar du lätt det mesta i Norge.

            Kommentera


            • #16
              Tack, det var skönt att höra! Utgick in i det längsta från rullen du tipsade om men det föll på just storlek och att den inte skulle gå att använda till det lättare fisket. Med nuvarande set-up klarar jag ju lite havsöring också. Savage gear-spöna hittade jag bara till riktigt bra pris i 90-gramsklassen så därför körde jag Westin istället. Tur att jag slipper köpa laxspö och ambassadeur, även om en del av mig nog ändå hade tyckt att det vore lite roligt att ha oavsett... Antar att du känner till den problematiken!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av sundqvist Visa inlägg
                Tack, det var skönt att höra! Utgick in i det längsta från rullen du tipsade om men det föll på just storlek och att den inte skulle gå att använda till det lättare fisket. Med nuvarande set-up klarar jag ju lite havsöring också. Savage gear-spöna hittade jag bara till riktigt bra pris i 90-gramsklassen så därför körde jag Westin istället. Tur att jag slipper köpa laxspö och ambassadeur, även om en del av mig nog ändå hade tyckt att det vore lite roligt att ha oavsett... Antar att du känner till den problematiken!
                Du fixar lax med dessa grejorna också.

                Jag har tagit en lax på 11,2 kg på lättare havsöringgrejor. Visst. Rullens broms fick jobba. Men spö och lina inga problem. Laxen rusar till skillnad från öring som gärna vill slingra sig loss. Två rusningar. En rusning till så hade jag fått simma efter. Men som tur tröttnade han efter två.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                6 svar
                1 026 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Öresundsfiske  
                Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                10 svar
                605 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lejestrand  
                Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                0 svar
                123 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RSpecial  
                Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                5 svar
                463 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B
                 
                Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                6 svar
                541 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                Arbetar...
                X