Jerkprylar till torskfiske (temporärt) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkprylar till torskfiske (temporärt)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jerkprylar till torskfiske (temporärt)

    Hej,

    Ska ta ut familjen på lite torskfiske i öresund.
    Fiskar sällan torsk, men har 2 havsfiskeset som jag köpt för massor av år sedan, dessa får resten av familjen använda.
    Kvar är min Revo Toro NaCI 51 samt ett Westin W3 Powercast på 9´3 fot (40-130gr), kan detta funka för torskfiske? Spöet är kanske i längsta laget, linan är en Traiser Braid 0,35

  • #2
    Funkar hur fint som helst med dom prylarna...

    Kommentera


    • #3
      De prylarna har du väl för att fiska gädda upp till 20kg. Hur stor torsk har du planerat att fånga egentligen? 😉
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • #4
        Spöet är lite för långt och linan lite för tjock men det kommer att funka helt OK.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Uppe hos mig, runt Göteborg - Marstrand är det ett elände med tjocka linor eftersom det ofta strömmar. Ni har det väl värre hos Er därnere??

          Ligger själv med runt 0,20 nu och det kunde gått vara ännu tunnare.
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #6
            Jag tänker mig att det som avgör huruvida spöt är lämpligt eller ej är hur pass tunga pilkar/jiggskallar/sänken du behöver använda, vilket i sin tur avgörs av djup och ström. Att drilla stor torsk borde dock inte vara nåt problem. Min pb torsk(18kg) togs på ett 8 fot 6 tum haspelspö klassat för kastvikter upp till 70 gram.
            All you need is Lubb.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
              Uppe hos mig, runt Göteborg - Marstrand är det ett elände med tjocka linor eftersom det ofta strömmar. Ni har det väl värre hos Er därnere??

              Ligger själv med runt 0,20 nu och det kunde gått vara ännu tunnare.
              Ursäkta trådkapningen. Jag har precis börjat fiska i havet och tänkte skaffa ett eget set i veckan, vad använder ni med lite erfarenhet för linor och tjocklek? De spöna jag lånat så här långt har haft väldigt tjocka linor (både flät och nylon) och varit onödigt känsliga för strömmarna. Vad använder ni andra på västkusten?

              Kommentera


              • #8
                Tjocka linor betyder större tyngder på jigg eller sänket. Ju större tyngd desto grövre spö och så är cirkusen igång...

                För mig på de djup jag fiskar och de strömmar jag stöter på så har jag idag ett 10-20 punds spö. En Torium rulle med, idag, 0,23? Lite osäker på den tjockleken. Samt en Tecota med 0,20. Rör mig omkring 5 - 60m djup.

                Kommer gå ned till 0,17 framöver då jag tröttnat på de tunga sänkena.... Fiskar från båt med den utrustningen måste tilläggas.
                __________________________________________________ _____________________________

                Covfefe

                Kommentera


                • #9
                  Tackar för input. Men då får det bli flätlina på runt 0,20 då, och hade tänkt grunda med 0,40 nylon. Vilka vikter på jigg eller sänke brukar du använda dig av? Jag har bara fiskat i Öresund än, och då med 200g pilk än, men har lite planer på att prova längre upp längs västkusten.
                  Tar gärna emot fler råd vad som kan vara bra att tänka på, eller tips på bra båt set till rimligt pris då jag bara kommer använda det några gånger om året tyvärr. Då vill man ju å andra sidan att det ska fungera..

                  Kommentera


                  • #10
                    Själv har jag en box med blyvikter som startar från ca 60-80-100Gr, 200Gr samt 300Gr. De vikterna funkar oftast. Bäst här hos mig har varit pilkar i de storlekarna då de fastnar mindre ofta än blytyngder. Pilkarna används då bara som vikt och är utan krok. Upphängare med räkor på är vad jag använder oftast.

                    Det ligger även några halvkilosvikter i båten som jag tagit till några gånger då det varit extra dj-ligt..
                    __________________________________________________ _____________________________

                    Covfefe

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 055 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    610 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    545 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X