SG Salt Big Shad 60lb vs 80lb? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Salt Big Shad 60lb vs 80lb?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • SG Salt Big Shad 60lb vs 80lb?

    Funderar på ett rejält haspelspö för nordnorge. Har två kaffekvarnar (sargus 8000) liggande så använder nog en av dom trots att de kanske är onödigt stora. Men ska jag köpa 60lb eller 80lb till detta fiske? Tror inte jag har möjlighet att känna på dem och jämföra tyvärr...Lutar åt 80lb, vad tror ni?
    Tight lines!
    Per.

  • #2
    Det beror helt på vilka betesvikter du ska använda.

    Kommentera


    • #3
      Vad ska du fiska? Om jag inte är ute och cyklar är dom spöna 6.6 fot. Personligen gillar jag haspelspön runt 8 fot vid spinnfiske i norge och ska jag jigga vertikalt har jag runt 7-8 fot med en multitulle. Du vet vid lite djupare släpp och en stadig jigg på är det väldigt skönt att kunna vila spöet mot en vadderad reling, med haspel är det ingen bra idee. Jag använder SG mpp 8,2 fot 150gr till exempel.

      Kommentera


      • #4
        Tack för tips wickedfoe! Stämmer att dom är 6,6 fot. Ska till vaeröy i maj. Förutom båtspön tänkte jag ta med haspel 8 fot -40g eller -60g samt spinnspö -260g, så gränsfall om jag behöver nåt mer spö. Men jag har en nyfikenhet på "speedjigging" på sej och jag ser klipp att en del använder korta kraftiga haspelutrustningar. Tänker mig speedjigga med 100-200g och kasta om det behövs med 80-130g. Andra skäl är att det är trevligt med variation och att få användning för en befintlig kaffekvarn strl 8000... Kanske, men bara kanske, kan man ha en liten fördel om det är snabba drifter på små huggplatser att man får snabbare nedsläpp med haspel än multi givet allt annat lika. Men kanske är det bättre att kränga kaffekvarnarna och lägga pengarna på nåt annat.

        Kommentera


        • #5
          Jo speedjigga ser onekligen kul ut men jag har aldrig fått det att funka bra, sen är det jobbigt uta helvetiska mått iaf för en smygfet norrlänning som jag. Nått jag brukar göra är bara att snöra ut en lång smal jigg med lite flash och 100g+ huvud gärna pilformat. Det blir lite som speedjigga fast dom tar på droppet...kalla det latmans speedjigging. Ska tilläggas att detta funkar nog inte om det är mer än 60 meter djupt, eller det hänger väl på hur långt du kastar.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
          6 svar
          1 058 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Öresundsfiske  
          Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
          10 svar
          612 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lejestrand  
          Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
          0 svar
          124 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RSpecial  
          Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
          5 svar
          464 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B
           
          Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
          6 svar
          545 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Arbetar...
          X