Haspelspö för spinnfiske av sej mm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö för spinnfiske av sej mm.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelspö för spinnfiske av sej mm.

    Hej!

    Jag söker ett haspelspö för spinnfiske av sej och annat man ibland kan hitta nära ytan i Norge. Vore bra om spöt även lämpar sig för gäddfiske med tyngre beten.

    På nätet har jag hittat Westin W4 Powercast 8ft/240 cm XH 8-10 lbs/60-180g

    Har någon erfarenhet av det, och kan det vara samma som Westin Dynamic Powercast 8'/240cm XH 8-10 lbs/60-180g

    Tar gärna emot andra tips för lämpliga spön om någon har testat ytfiske av sej osv.

    H, Christian

  • #2
    Det spöt funkar bra, även till spinnfiske efter hälle.
    Köpte Okuma Azores AZ Jigging-ML 6' 180cm 20-80lbs/70-180g - 2sec förra året till sejfisket och landat upp till 16-17kgs sej på det spöt, mkt skönt

    Kommentera


    • #3
      Jag har redan båtspö och kortare spö för jigging/speedjigging. Nu söker jag ett något längre spö så att jag kan kasta olika beten (80-150g) och spinnfiska ytligt.

      Kommentera


      • #4
        Var själv i Norge och fiskade för ett tag sedan. För att fånga bete så hade jag med mig ett litet 15-30Grams spö, haspel.

        Du säger ytligt och där vi var så var det överlägset mest enorma mängder småsej ytligt. Även makrillen gick ytligt. Faktiskt var det nästan behållningen av den fisketuren. Vart riktigt kul att dra firrarna på så lätta grejor.

        Var bara där två dagar och vi hade väl lite otur med storfisket. Största firren låg väl på omkring tio Kg strecket gissar jag.
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #5
          Finns ett Daiwa Saltiga som är gjort för den typen av fiske

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av cris74 Visa inlägg
            Hej!

            Jag söker ett haspelspö för spinnfiske av sej och annat man ibland kan hitta nära ytan i Norge. Vore bra om spöt även lämpar sig för gäddfiske med tyngre beten.

            På nätet har jag hittat Westin W4 Powercast 8ft/240 cm XH 8-10 lbs/60-180g

            Har någon erfarenhet av det, och kan det vara samma som Westin Dynamic Powercast 8'/240cm XH 8-10 lbs/60-180g

            Tar gärna emot andra tips för lämpliga spön om någon har testat ytfiske av sej osv.

            H, Christian
            Hej Christian;

            Ett 8-fots haspelspö är troligtvis i kortaste laget för kastfiske efter Sej i norska fjordar och sund....

            Mitt förslag är att du köper ett 10 - 12 fot långt spinnspö och passande multirulle för att kunna fiska av större område och nå lite längre ut till den större Sejen som också simmar djupare än den ytjagande småsejen....

            Själv har jag fiskat Sej i Altafjord, K-fjord, Kvalsundet och Saltströmmen...

            http://www.trumman.com/chub/creek_chub.htm
            Old Firehand

            Kommentera


            • #7
              Saltströmmen var där vi var också! Trevligt ställe det där. Veckan innan hade de dragit hälle alldeles inne vid campen. Ung en om dagen. Ett gäng engelsmän som bara fiskade vid lillbron ungefär.
              __________________________________________________ _____________________________

              Covfefe

              Kommentera


              • #8
                Jag kanske har varit lite otydlig. Jag är inte ute efter småsej och jag kommer att fiska från båt. I Magazine Fish Eco september 2014 finns en artikel om typen av fiske jag planerar.

                Jag kommer alltså att fiska på Vaeröy från båt. På Nordlandsflaket fiskar man ibland hälle ganska grunt, och då tänkte jag testa att stå och kasta olika beten. Vore häftigt att få hälle på det sättet. Sen tänkte jag även stå och kasta efter stor sej ute på djupare ifall man skulle råka på ytjagande torpeder.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                5 svar
                913 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Usling
                av Usling
                 
                Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                10 svar
                602 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lejestrand  
                Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                0 svar
                123 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RSpecial  
                Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                5 svar
                460 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B
                 
                Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                6 svar
                539 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                Arbetar...
                X