Haspelkit för tungt Sejfiske - utrustningstips sökes - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelkit för tungt Sejfiske - utrustningstips sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    En fördel att speedjigga sej med multirulle och linräknare är att ser du gråsej på 45 meter på ditt ekolod kan du ju stanna på 50 - 55m och tokveva. Det blir lite osäkrare med haspel. Tycker nya shimano tekota A med högre utväxling ser intressant ut.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av jason88 Visa inlägg
      En fördel att speedjigga sej med multirulle och linräknare är att ser du gråsej på 45 meter på ditt ekolod kan du ju stanna på 50 - 55m och tokveva. Det blir lite osäkrare med haspel. Tycker nya shimano tekota A med högre utväxling ser intressant ut.
      Nu handlar ju tråden om haspelkit, där den nya frågan från trådstartaren gäller spö(närmare bestämt detta; https://www.fiskeutrustning-online.s...po-18765p.html ). Rullen är han bara nöjd med. För övrigt går det alldeles utmärkt att stanna på valfri linutsläppsmängd med några få meters precision(så länge jag inte glömmer hur man räknar) och tokveva med min haspelrulle med nuvarande lina, som byter färg var tionde meter. Det knepiga kan vara att "översätta" mängden lina ute till vilket djup betet befinner sig på, då linan sällan går spikrakt ner när det vankas havsfiske i Norge. Detta gäller ju oavsett om man har linräknare i rullen eller linräknare "på linan".

      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #23
        Min syn börjar bli sämre med åren så jag brukar tappa bort mig när jag räknar dom där linfärgerna Tappar du aldrig bort dig när du räknar.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av jason88 Visa inlägg
          Min syn börjar bli sämre med åren så jag brukar tappa bort mig när jag räknar dom där linfärgerna Tappar du aldrig bort dig när du räknar.
          Med färsk lina där färgerna inte bleknat, och tiometersintervaller, och djup på max 100 meter, så har jag inte haft några större problem. Bara att komma ihåg att jag måste se till att räkna, de gånger det behövs.
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Sot Visa inlägg
            Leif du får åka till röst där finns det storsej
            [ATTACH=CONFIG]99564[/ATTACH]
            [ATTACH=CONFIG]99565[/ATTACH]
            Tack för erbjudandet Sot...

            Grattis till de enormt fina Sejar du visar på dina bilder...

            God Jul!

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av jason88 Visa inlägg
              Min syn börjar bli sämre med åren så jag brukar tappa bort mig när jag räknar dom där linfärgerna Tappar du aldrig bort dig när du räknar.
              Hej Jason 88;

              Olika linfärger har jag var 10:e yard på mina leadcorelinor...

              Om du inte har räkneverk på dina rullar som jag har på mina DAIWA SG47LC multirullar med linräknare kan du exempelvis dra ut linan från vänster axel till rak högerarm och mäta längden på varje utdrag och sedan räkna hur många utdrag du gör till botten eller till den fisk du är ute för att fånga...

              Ett annat bra knep är att räkna hur många meter lina du drar ut från rullen när linspridaren förflyttar sig från rullgavel till rullgavel...

              God Jul !

              Old Firehand
              Leif Engström


              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
                För €162,99 så har du Penn Slammer III 6500 vilket jag tror är en av de bättre rullarna i denna prisklass. Verkar riktigt bra enligt interwebben bortsett från några måndagsexemplar. Finns även i high-speedutförande.

                Det har hänt en del på haspelfronten sedan Mitchell 300 och Cardinal 444. Idag används haspelrullar till tonfisk, giant trevally och andra tropiska snabbsimmare med stor framgång, så en och annan sej lär nog gå att bärga med haspel.
                Hej Låg Profil;
                Cardinal 444 har jag aldrig ägt någon! Däremot heter min allra äldsta ABU haspelrulle ABU 444 "Världsmästarrullen" som tillverkades år 1959 och den rullen köpte jag 1962 hos AB Ingvar Ericsson Cykelaffär på Torsgatan 48 i Stockholm....

                Mina Mitchell 300, 308 och 330 fransktillverkade haspelrullar från tidigt 1960-tal är rena underverk av kvalitet och precision som fungerar perfekt än idag..

                Lycka till med ditt fiske med Penn Slammer III av tonfisk, giant trevally och andra tropiska snabbsimmare....

                God Jul !

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm.



                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  Hej Låg Profil;
                  Cardinal 444 har jag aldrig ägt någon! Däremot heter min allra äldsta ABU haspelrulle ABU 444 "Världsmästarrullen" som tillverkades år 1959 och den rullen köpte jag 1962 hos AB Ingvar Ericsson Cykelaffär på Torsgatan 48 i Stockholm....

                  Mina Mitchell 300, 308 och 330 fransktillverkade haspelrullar från tidigt 1960-tal är rena underverk av kvalitet och precision som fungerar perfekt än idag..

                  Lycka till med ditt fiske med Penn Slammer III av tonfisk, giant trevally och andra tropiska snabbsimmare....

                  God Jul !

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm.


                  I stand corrected
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                  Kommentera


                  • #29
                    Det blev ett Savage Gear Jig Stick 6' 6" 20-40lbs. I mitten av april får vi se vilka pilkvikter det lämpar sig för.
                    All you need is Lubb.

                    Kommentera


                    • #30
                      Jag är i valet o kvalet som du var förut Usling att köpa ett haspelspö till min Penn 6000 och funderar på Daiwan seahunter z pilk 7,7. Detta ska vara ett alternativ spö till ett multisetet (20-30lb), men jag funderar på att välja ett 12-25lb spö istället för Daiwaspöt. Jag ska till Andörja en vecka i juni.
                      Jag har inte fiskat i nordnorge innnan, men tänker att det kan vara skönt med lite lättare fiske på grundare vatten emellanåt. Ska jag välja ett mjukare eller styvare spö? Några synpunkter eller råd om detta.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      4 svar
                      766 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                      10 svar
                      561 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lejestrand  
                      Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                      0 svar
                      118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RSpecial  
                      Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                      5 svar
                      447 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                      6 svar
                      525 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X