Haspelkit för tungt Sejfiske - utrustningstips sökes - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelkit för tungt Sejfiske - utrustningstips sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Andreas Habo Visa inlägg
    Jag är i valet o kvalet som du var förut Usling att köpa ett haspelspö till min Penn 6000 och funderar på Daiwan seahunter z pilk 7,7. Detta ska vara ett alternativ spö till ett multisetet (20-30lb), men jag funderar på att välja ett 12-25lb spö istället för Daiwaspöt. Jag ska till Andörja en vecka i juni.
    Jag har inte fiskat i nordnorge innnan, men tänker att det kan vara skönt med lite lättare fiske på grundare vatten emellanåt. Ska jag välja ett mjukare eller styvare spö? Några synpunkter eller råd om detta.
    Mitt problem med Daiwa Seahunter Z-pilk 7,6 200-500g var "svampigheten". Jag skulle säga att 300g är det tyngsta som bör användas till den - men det är inte särskilt bekvämt. Om det räcker med 200g där man fiskar är det säkert alldeles utmärkt. I övrigt är jag helt grön då det gäller ändamålsenliga havsfiskespön för haspelrullar. Får se vad jag tycker om Savagear Jig Stick 6,6 20-40lb när jag använt det i på skreituren kring påsk.
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Andreas Habo Visa inlägg
      Jag är i valet o kvalet som du var förut Usling att köpa ett haspelspö till min Penn 6000 och funderar på Daiwan seahunter z pilk 7,7. Detta ska vara ett alternativ spö till ett multisetet (20-30lb), men jag funderar på att välja ett 12-25lb spö istället för Daiwaspöt. Jag ska till Andörja en vecka i juni.
      Jag har inte fiskat i nordnorge innnan, men tänker att det kan vara skönt med lite lättare fiske på grundare vatten emellanåt. Ska jag välja ett mjukare eller styvare spö? Några synpunkter eller råd om detta.
      Är i samma position , ska åka till Norge för första gången i sommar & har Shimano Twinpower 6000 som jag vill ha ett spö till & jag blir inte klok på vad man ska ha .

      Tog kontakt med en firma i Norr (Mi***) som verkar kunna havsfiske & frågade vad man ska titta på för spön för man har ingen kunskap om havsfiske .
      Första svaret var drygt och idiot förklarande , det bästa var hur man ser skillnaden på om det är ett haspel eller multispö & det är om det är med eller utan trigger , vad jag kan se är det sällan trigger på havsspön eller betyder det att det funkar till både och ?

      Skrev det till dom att det var ett tråkigt & drygt bemötande & gav dom en ny chans

      Svar nr 2 som gjorde att shit vilken service & kunskap här kommer jag handla det mesta ifrån (NOT)
      Westin W3, W4, W6 är jätte fina spön som funkar till haspel. Härlig känsla och bra kvalité.

      Var bara tvungen att få ur mig detta , länge sedan jag har varit med om så dåligt bemötande .

      Annat var det med El-Ge i göteborg som har verkligen velat hjälpa till .
      Westin W6 verkar vara ett grymt spö när man har lyssnat runt men lite dyrt kanske för en förstagångs resa , dom hade även ett Sportex till nedsatt pris som ska var riktigt grymt som jag suger på . Ska till Göteborg om några veckor så jag hoppas det finns kvar .
      https://www.el-ge.se/sportex-magnus-...l-6ft-20-30lbs

      Kommentera


      • #33
        Finns ju nya Spro salty beast nord i olika haspelvarianter för rätt små pengar.
        Inte testat dom själv men ser ju trevliga utmo bra pris.

        Kommentera


        • #34
          Jag ska förbi Olssonsfiske imorgon, får se vad de säger. Norrlandsfirman Mi.... sa likadant om trigger och jag frågade då om Okuma Cortez black 6,6 fot och de tyckte att det funkade med det till haspel med.
          Jag tar med mig Pennrullen till Tibro, får se vad jag kommer hem med för spö imorgon kväll.
          Wollmarsfiske i Borås har bra kunskap om Norgefisket, värt att svänga förbi om ni har vägarna förbi.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Andreas Habo Visa inlägg
            Jag ska förbi Olssonsfiske imorgon, får se vad de säger. Norrlandsfirman Mi.... sa likadant om trigger och jag frågade då om Okuma Cortez black 6,6 fot och de tyckte att det funkade med det till haspel med.
            Jag tar med mig Pennrullen till Tibro, får se vad jag kommer hem med för spö imorgon kväll.
            Wollmarsfiske i Borås har bra kunskap om Norgefisket, värt att svänga förbi om ni har vägarna förbi.
            Tror jag har hittat mitt spö, var förbi söders och klämde på Daiwas spön som kändes riktigt trevliga.
            https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...boat-2pcs.html

            Kommentera


            • #36
              Ska du köra en haspel till det spöt?

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Andreas Habo Visa inlägg
                Ska du köra en haspel till det spöt?
                Den som är 12-20lb är haspel.
                Har en Shimano 6000 rulle som borde bli perfekt ihop

                Kommentera


                • #38
                  Det blev ett Daiwa Seahunter pilk 7,7, det fanns inte mycket hos Olssons för haspel. Säljaren var inne på 9 fot, men jag tycker att det blir för långt spö. Det kan vara rätt med ditt Daiwa Kenzaki....eller SG jiggstick 6,6!
                  Vi får avrapportera efter vår resor till Norge hur haspelspöna funkar!

                  Kommentera


                  • #39
                    Nu har jag grubblat mig lite smågrå över detaljerna kring ergonomiaspekterna av tyngre haspelutrustning för vertikalt havsfiske. Att spön kan vara si eller så, för mjuka eller för styva, för ett visst användningsområde är väl inga konstigheter. Men vad spelar rullen, eller närmare bestämt det antal centimeter lina rullen tar in per varv med veven, för roll i dramat? Är det så att ju fler centimeter per varv, desto tyngre blir det att jobba med? Var mitt egentliga problem med Daiwa Seahunter Z-pilk 7,6 fot 200-500gram/Okuma Azores 8000 kombon rullen? Den tar in 120,4cm per varv enligt specifikationen på Okumas hemsida.

                    Kan folk som vet bättre säga om det ligger nåt i mina halvvilda spekulationer eller är jag helt ute och cyklar?
                    All you need is Lubb.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    4 svar
                    766 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    560 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    524 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X