Reservrulle(multi) för generellt havsfiske, max 750:-. Vilken är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reservrulle(multi) för generellt havsfiske, max 750:-. Vilken är bäst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Reservrulle(multi) för generellt havsfiske, max 750:-. Vilken är bäst?

    I somras gav min reservrulle, en Okuma Magda Pro MA 45DX, upp. Förmodligen nån komponent som skadats eller gått sönt efter 7 år av tjänstgöring och vanskötsel. Därför har det blivit dags att börja fundera på en ersättare inför vårens Skreifiske. "Skreifiske? Då bör du ha en redig rulle!" tänker kanske en del. Men dit vi åker är monstertorskar synnerligen sällsynta. Jag började följa med på Skreiturer där årligen från 2012, de andra i sällskapet började bra många år tidigare. Den största Torsk som kommit upp för nån i sällskapet var på 18 pannor(och togs av mig ) och var inga problem att dra upp från c:a 40-50 meter trots odramatisk haspelrulle(Abu Sorön SX 60) och lätt spö(Shakespeare Ugly Stik 8ft 6", 20-70g). Specifikationskrav; linspridare, linräknare, högervevad, bör ta minst motsvarande 400m 0,40(gött å ha när man ska ner på Lubbadjupet och lattja) och jag kan leva med en utväxling kring 4:1 eller högre. Maxpris 750:-. Vilken är bäst?
    All you need is Lubb.

  • #2
    Skulle säga Penn warefare finns på olssons för ahhh 779kr tror jag. Sen har dom abu alphamar för styft en femhundring.. kolla dom

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av jason88 Visa inlägg
      Skulle säga Penn warefare finns på olssons för ahhh 779kr tror jag. Sen har dom abu alphamar för styft en femhundring.. kolla dom
      Har du trivts bra med dom än så länge?
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        Har en Abu alphamar rulle som funkar fint andvänds på djuprigg främst vid trollingfiske men det har även dragits Torsk i Norge med den, har ingen Penn Warfare men för ca 750 kr skulle jag säga att du får den bästa havsfiskerullen i penn för dom pengarna och en bättre kvalite på bromsen framför allt än någon annan rulle i den prisklassen . Min personliga favorit som både Trolling och havsfiskerulle och som jag varmt kan rekommendera är shimano tekota finns i olika storlekar men den blir ju ganska mycket dyrare

        Kommentera


        • #5
          Shimano Tekota känns tyvärr dels lite väl dyra för att ha som reserv, dels tar 600 lite väl lite lina av specifikationerna att döma, och 700 väger för bövelen nästan ett kilo. Penn Warfare 20LW LC ser intressant ut, men skulle gärna se att den tog lite mer lina. ABU Alphamar 20LC Syncro ser väldigt intressant ut, "på pappret" verkar det vara vad jag letar efter, men ser att det står "Ej bra till tungt havsfiske" i beskrivningen på olssonsfiske.se . Exakt varför eller vad de menar med "tungt havsfiske" framgår dock inte. Det korta vevhandtaget ser också lite otäckt ut när jag tänker på att det för min del ingår fiske nere på Lubbadjupen(100m+) i konceptet "generellt havsfiske".
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Det dom menar är nog bromsen på ABU. ABU är ju bra på att få funktionella rullar me mycke kullager för pengarna speciellt abu's haspelrullar men när det kommer till slirbromsarna är dom lite tama. Har kompisar som knäckt sina moderna abu 7000 rullar i Norge när hälle eller stor sej gått på.Har inte haft problem själv med min alphamar rulle och sej på kring 10 kg har jag fått på den vid trolling fiske. Jag sätter inte så där jättestor press på fisken heller och är noga med att att släppa bromsen när resan är slut. Tycker den är väldigt prisvärd

            Tips !! om du vill jämföra rullar tekniskt sett. Gå in på bass pro shop där står ganska mycket

            Kommentera


            • #7
              En Penn 320GT² är prisvärd och tålig, använde en USA-tillverkad 320GTI i flera år och drog bland annat upp en Torsk på 15,8kg från 100m djup utanför Frøya med den. Nuförtiden tillverkas de dock i Kina. Har fortfarande kvar GTI:n samt en GT² som reserv och till utlåning.
              https://www.ofc.nu/fiskeutrustning/penn-320gt2

              Kommentera


              • #8
                Ligger en ny amba 7000i lc på blocket för 800. Med räknare i meter.

                Kommentera


                • #9
                  Jag kan inte riktigt förstå varför man vill ha en "billig" extrarulle.... Dagen kommer garanterat då din nummer 1 rulle ger upp, eller inte fungerar som den skall. Att då byta till en billig rulle och riskera en veckas fiske är för mig helt oförståeligt. Lägg hellre några kronor extra och få en helt okej "nummer 2" utrustning, sen finns det ju självklart gränser, en annan är ju helt skadad och släpar med mig 2 st Accurate, 2 st Talica och 1 Avet samt en Daiwa LD 30.... Men det är ju jag det :P Men det har hänt att det har räddat en fiskevecka för medresenärer.

                  Ambassadeur som havsfiskerulle går tyvärr helt bort, bromsen håller helt enkelt inte den standarden som behövs, samt att de "nya" kinatillverkade är inte kompisar med saltvatten.

                  Penn 320 GT är en alltför klumpig rulle, omodern och inte så rolig att jobba med.

                  Mitt enkla tips är att gå på en Okuma Metaloid, finns för bra pris nu. Eller kanske en Okuma Cortez CZ-5 eller 10 storlek. Bra, jämna bromsar på båda modellerna.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jöjje69 Visa inlägg
                    Jag kan inte riktigt förstå varför man vill ha en "billig" extrarulle.... Dagen kommer garanterat då din nummer 1 rulle ger upp, eller inte fungerar som den skall. Att då byta till en billig rulle och riskera en veckas fiske är för mig helt oförståeligt. Lägg hellre några kronor extra och få en helt okej "nummer 2" utrustning, sen finns det ju självklart gränser, en annan är ju helt skadad och släpar med mig 2 st Accurate, 2 st Talica och 1 Avet samt en Daiwa LD 30.... Men det är ju jag det :P Men det har hänt att det har räddat en fiskevecka för medresenärer.

                    Ambassadeur som havsfiskerulle går tyvärr helt bort, bromsen håller helt enkelt inte den standarden som behövs, samt att de "nya" kinatillverkade är inte kompisar med saltvatten.

                    Penn 320 GT är en alltför klumpig rulle, omodern och inte så rolig att jobba med.

                    Mitt enkla tips är att gå på en Okuma Metaloid, finns för bra pris nu. Eller kanske en Okuma Cortez CZ-5 eller 10 storlek. Bra, jämna bromsar på båda modellerna.
                    Du har i och för sig en poäng vad gäller hur man kan se på sin reservrulle/andra rulle. Hade jag kommit överens med linspridarlösa multirullar hade jag behållit min Penn Squall 40 med spakbroms. Men nu gör jag ju inte det, så nu är det multi med linspridare och haspel(har en Okuma Azores 8000, ska bara hitta rätt spö till den, den Daiwa Seahunter Z pilk 7ft 6" 200-500g som jag har tycker jag är knepig med beten över 200-250 gram, mer om det i denna tråd: https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ips-s%C3%B6kes ) som gäller. Har sneglat lite på Penn Squall 20 med linspridare och räkneverk, även om den ligger över 750 bagis. Den korta tid jag använde den linspridarlösa Squall'n så tyckte jag att den gav ett robust intryck.
                    All you need is Lubb.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 031 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X