Göra egen sillhäckla - hur stor krok är för stor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egen sillhäckla - hur stor krok är för stor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Göra egen sillhäckla - hur stor krok är för stor?

    Till sommaren blir det återigen en tur till Åndalsnes, och till viss del lär det nog bli fiske efter pelagisk Sej. Om jag förstått det hela rätt så händer det att Sej jagar Sill. Sill är en art som saknas på listan över fiskarter jag umgåtts med, så en Sill eller två som bifångst vid Sejfisket skulle sitta fint. Frågan är bara vad för slags häckla jag ska släppa ner i djupet. Den ska alltså ha minst en upphängare som en normalstor Sill ska kunna hugga på och fastna på, samtidigt ska linan vara tillräckligt kraftig för att någorlunda hantera situationen om mer än en Sej kliver på. Sillhäcklor av köpesmodell har, antar jag, lite väl tunna linor för att hantera flera Sejar samtidigt. Så då kan jag ju göra egna häcklor med mer lämpligt material, t.ex. 1,15mm nylon. Frågan är, vad är en lämplig krokstorlek för normalstor Sill? Vad är en bra krokstorlek om jag både vill kunna få Sill och Sej på upphängaren? Att små krokar är lämpliga för Sill är väl vedertaget, men, jag vill inte använda mindre krok än nödvändigt pga Sej.
    Senast ändrad av Usling; 2019-03-19, 19:08.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Vill du kroka sillen i munnen och inte kroppen så blir det omöjligt att ha en krok som ska täcka båda arter.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Rackarns. Då får jag hoppas att evolutionen jobbar snabbt, och åt rätt håll vad sildkjeftstorlek anbelangar. Men, skämt åsido, vad är en lämplig krokstorlek för Sill? 1/0? 2? 4? 6? 10? 14?
      Senast ändrad av Usling; 2019-03-20, 11:31.
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        Strl.10-2 skulle jag påstå funkar. En starkare kork strl.2 skulle klara av en sej men är ju inte optimal för att kroka arten.
        Blir nog bästa kompromissen... nu motsäger jag mitt förra inlägg något.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Strl.10-2 skulle jag påstå funkar. En starkare kork strl.2 skulle klara av en sej men är ju inte optimal för att kroka arten.
          Blir nog bästa kompromissen... nu motsäger jag mitt förra inlägg något.
          Livet är fullt av motsägelser Tack för svaret. Ska se om jag hittar nån redigare krok i storlek 2 och se vad man kan hitta på för festlig mojäng med det. Annars kan man ju alltid göra en häckla med en eller två Sillupphängare och en Sejupphängare, åsså nån tjusig pilk som lök på laxen.
          All you need is Lubb.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
          4 svar
          766 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Usling
          av Usling
           
          Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
          10 svar
          561 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lejestrand  
          Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
          0 svar
          117 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RSpecial  
          Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
          5 svar
          447 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B
           
          Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
          6 svar
          525 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Arbetar...
          X