Lämplig jigg/gummibete för lättare torskfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig jigg/gummibete för lättare torskfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lämplig jigg/gummibete för lättare torskfiske

    Snart åker en kompis och jag till Romsdalsfjorden och då tänkte jag prova jigg/gummibete (här hemma har jag bara kört olika tackel och häcklor) för att lura någon torsk.
    Vad rekommenderar ni att man provar för något?

  • #2
    Hade dessa utanför Rügen för 2 år sedan. Dittdrag.se, billig och bra.
    Click image for larger version

Name:	dubbelstjartorange.jpg
Views:	394
Size:	20,1 KB
ID:	2504216

    Kommentera


    • #3
      Med risk för att gå off-topic;

      Ska ni fiska i Romsdalsfjorden så finns det betydligt mer "exotiska" arter än Torsk att rikta in sig på. Det ska tydligen röra sig 68 olika fiskarter i den fjorden(möjligtvis är inte alla där året runt, och givetvis är vissa arter mer vanligt förekommande än andra. Skulle tro att de vanligaste arterna är Sej, Torsk, Bleka, Kolja, Vitling, Lubb, Långa. Sen ska det tydligen finnas skaplig variation vad gäller plattfiskar, bl.a ska det finnas Glasvar. Beroende på tid på året går det såklart att få Sill och Makrill också).

      Mitt tips om ni vill bocka av så många arter som möjligt är att fiska med agnade krokar(sill, makrill, sej och räka som agn kan ge intressanta upplevelser), på varierande djup. Vilka arter som kräver färskt agn vet jag inte, men jag vet att både Långa och Lubb inte drar sig för att hugga på dygnsgammalt fiskrens(man behöver inte vara särskilt noga med vilken art det är) eller upptinat agn. Små krokar med lite mindre agn för mindre arter(utmärkt för bl.a Vitling), större krokar med hel fisk eller hel filé på djupa vatten(100-150 meter eller djupare) om ni vill ha chans på stor Långa och Lubb. Får ni problem att få fisk som lämpar sig som agn kan ni alltid köpa frysta makrill eller sillfiléer och lite räkor på nån mataffär.

      Man kan med fördel även nyttja "svinnet" från de matfiskar man får. Ett tips är att skära loss bitar(viktigt att det är skinn på bitarna, bara kött är hopplöst att få att sitta på kroken) från ena dagens filéade Sejkadaver, stoppa i en påse, förvara i kylen, och sen ta med på nästa dags fisketur.

      Var ska ni bo? Kommer ni fiska från båt? Hur många dagar ska ni fiska?

      Jag var med ett gäng i Åndalsnes förra året veckan efter midsommar och om ni ska fiska i de trakterna kan jag ge lite tips på intressanta områden om du vill.

      De arter vårt sällskap på fem personer fick umgås med under den veckan var Sej, Vitling, Knot, Skrubbskädda, Långa, Lubb, Kummel, Knaggrocka(även om de inte ska vara alltför ovanliga i området var den som kom upp en riktigt slumpfångst eftersom den tog på pilk, utan agn dessutom om jag minns rätt), Blåkäxa, Hågäl, Åttaarmad bläckfisk och Torsk. Dock bara en Torsk, men vi var inte särskilt intresserade av Torsk.

      Till sommaren blir det en tur dit första veckan i Juli. Två av dagarna ska vi ut med guiden John Kofoed med sikte på stor Sej ena dagen och stor Långa, Lubb och chans på Blåkäft den andra dagen. Det skulle också vara kul att åtminstone nån av dagarna när vi "guidar oss själva" ge sig på lite mete efter Rocka. Men att sitta och guppa på 100-200 meters djup en till två kilometer från Raumaälvens mynning med släptackel med hel fisk eller filé, 500-600 gram bly, och en upphängare bestående av "lilla bonuskroken"(4/0-6/0 gummimakk) agnad med fiskstrimla går inte av för hackor. Då kan det hända spännande grejer!

      Åter till ämnet:

      Mina upplevelser av Torskfiske från tio fiskeresor till Norge är att de kan hugga på lite av varje. Den stora utmaningen är oftast att hitta dom. Snackar vi lätt jiggfiske skulle jag välja skallar på 100-200 gram, shadar och grubs/curltails i olika färger, både sånt som liknar mat(sill, sej, makrill) och även "onaturliga" färger(rött, orange, gult, rosa, grönt, blått) på c:a 15-20cm.
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        Kan inte misslyckas med 6 tums relax.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaren och framförallt att du gick offtopic Usling , mycket uppskattat.

          Vi skall bo i Vågstranda (man fortsätter väg E136 några mil till efter Åndalsnes).
          Det ingår en båt i den stuga som vi har hyrt men det är en mindre eka på cirka 4.5 m, med en snurra.
          Förmodligen blir det 6 fiskedagar men det är lite beroende på vädret och sjön som kommer att gå.

          Ja alla tips i krokarna är uppskattade

          Återigen så är jag grymt tacksam för allt som skrivits hittills!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cannondale Visa inlägg
            Tack för svaren och framförallt att du gick offtopic Usling , mycket uppskattat.

            Vi skall bo i Vågstranda (man fortsätter väg E136 några mil till efter Åndalsnes).
            Det ingår en båt i den stuga som vi har hyrt men det är en mindre eka på cirka 4.5 m, med en snurra.
            Förmodligen blir det 6 fiskedagar men det är lite beroende på vädret och sjön som kommer att gå.

            Ja alla tips i krokarna är uppskattade

            Återigen så är jag grymt tacksam för allt som skrivits hittills!
            Ok, inte så långt från Åndalsnes, men kanske på gränsen till för långt till de ställen jag är bekant med för en liten eka med aktersnurra. Å andra sidan brukar det inte vara särskilt dramatisk sjögång eftersom det är en skapligt skyddad fjord. Ett tips är att gå in på kart.kystverket.no så kan du kolla in djupen i trakterna ni ska röra er. Välj "Sjökart" eller "ENC" som "Bakgrunnskart". Ser att ni har riktigt nära till 400m+, men även betydligt grundare inom rimligt avstånd. Hör med den ni hyr stuga och båt av om tips på intressanta platser i trakten. Återkommer senare med tips på ställen nära Åndalsnes, utifall att ni skulle vilja göra en långtur nån dag. Grundtipset för fjorden är dock agna, agna, agna och slutligen...agna.
            All you need is Lubb.

            Kommentera


            • #7
              Till trådskaparen. Jag kommer köra en hel del med Illex Nitro Shad. http://www.sporting.se/25301-illex-n...ad-120-uv-pack Tog en bleka på den igår i Lysekil och tror den kommer bli riktigt vass i Norge också.

              Till Usling: Haha kul! Jag ska också till Åndalsnes och Romsdalsfjorden i år. Dock inte förrän i slutet av juli. Mitt fiske kommer dock bedrivas nästan uteslutande från land med lätt utrustning efter så många arter som möjligt. Har med mig lite tyngre grejer också. Jag har ju mina isome, konstgjort bete som är riktigt effektivt. Men om jag skulle vilja prova med agn någon dag vad rekommenderar du för agn då och vilken rigg ska man satsa på från land? Kommer bo inne i Åndalsnes så blir nog mest fiske nere vid hamnen och vid Raumas mynning. Tips på några andra ställen från land?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg

                Ok, inte så långt från Åndalsnes, men kanske på gränsen till för långt till de ställen jag är bekant med för en liten eka med aktersnurra. Å andra sidan brukar det inte vara särskilt dramatisk sjögång eftersom det är en skapligt skyddad fjord. Ett tips är att gå in på kart.kystverket.no så kan du kolla in djupen i trakterna ni ska röra er. Välj "Sjökart" eller "ENC" som "Bakgrunnskart". Ser att ni har riktigt nära till 400m+, men även betydligt grundare inom rimligt avstånd. Hör med den ni hyr stuga och båt av om tips på intressanta platser i trakten. Återkommer senare med tips på ställen nära Åndalsnes, utifall att ni skulle vilja göra en långtur nån dag. Grundtipset för fjorden är dock agna, agna, agna och slutligen...agna.
                Då blir det agna, agna och agna
                Får ta med ett gäng räkor så man har något att börja med.

                Grym länk till karta, tackar!

                Jäklar vilka djup, det var jag inte medveten om.....

                Tur jag köpte 1000 meter tidigare, bäst att se till att spola på en del

                Fasen vad man blir taggad nu!

                crowax , tack för tipset!

                Kommentera


                • #9
                  Till crowax och Cannondale; Har skickat pm till er så att jag inte orsakar ett totalt off-topic haveri i tråden
                  All you need is Lubb.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                  6 svar
                  1 044 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Öresundsfiske  
                  Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                  10 svar
                  606 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lejestrand  
                  Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                  0 svar
                  124 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RSpecial  
                  Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                  5 svar
                  464 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B
                   
                  Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                  6 svar
                  542 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                  Arbetar...
                  X