Okuma cortez 30-50lbs 3delat overkill? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okuma cortez 30-50lbs 3delat overkill?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Okuma cortez 30-50lbs 3delat overkill?

    Vi tänkte ta med båten till Saltströmmen i Augusti.
    Jag har aldrig fiskat i Norge förr, så jag beställde en ambassadeur 7001c och okuma cortez 3delat, på olssonsfiske rekommenderade de 30-50spöt i Norge på hemsidan.

    Jag kommer främst fiska med jigg, vi har en hr460 så vi kommer inte åka långt från land, borde jag valt 20-30spöt istället?

    Sen tänkte jag köra ett lättare utrustning gäddspö på -180g och en tranx 401hg 0.28flät

    frågan var alltså har jag valt för grovt spö 30-50lbs?
    Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

  • #2
    Ursprungligen postat av shirunai Visa inlägg
    Vi tänkte ta med båten till Saltströmmen i Augusti.
    Jag har aldrig fiskat i Norge förr, så jag beställde en ambassadeur 7001c och okuma cortez 3delat, på olssonsfiske rekommenderade de 30-50spöt i Norge på hemsidan.

    Jag kommer främst fiska med jigg, vi har en hr460 så vi kommer inte åka långt från land, borde jag valt 20-30spöt istället?

    Sen tänkte jag köra ett lättare utrustning gäddspö på -180g och en tranx 401hg 0.28flät

    frågan var alltså har jag valt för grovt spö 30-50lbs?
    Allt beror ju på.
    Det finns olika typer av spön i 30-50, vissa mer kralliga än andra och vice versa. bara du vet vilken känsla du vill ha.
    Det kommer funka fint i alla fall, du behöver inte komma allt för långt ut för att få lite rejälare fiskar på många ställen.

    Ett vanligt spinnspö kan vara kul med för land och annat, det du tänker på kommer nog funka fint!
    Lycka till!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Jag har fått intrycket att det kan vara rätt strömt i Saltströmmen. Då kan det behövas rätt så tunga jiggskallar/pilkar/sänken för att ha koll på var man har grejerna, och ha bottenkontakt. Du behöver inte ett styvt, kort spö för att hantera fisken. Däremot är det så att det är mycket bekvämare att jobba med tunga beten med ett styvt, kort spö.

      Vad gäller Okuma Cortez så har jag ett 2-delat 6ft 6”” 20-30lbs som jag är mycket nöjd med för fiske med vikter upp till 400gram.
      Senast ändrad av Usling; 2019-06-17, 10:45.
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        En Ambassadeur 7000 är i vekaste laget för tyngre Norgefiske, själv använder vi dem till pillemete.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          En Ambassadeur 7000 är i vekaste laget för tyngre Norgefiske, själv använder vi dem till pillemete.
          Jag åker imorgon, jag blev förälskad i en shimano torium 16 nya modellen spolade på en ny 0.42mm lina på den
          Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

          Kommentera


          • #6
            Jag hade riktigt kul fiske med ett ett lättare spinnspö där. Makrill och småsej på något, några kilo är kul att få. Då jag var där drogs mycket medeltung torsk och sej strax utanför bron. Inte i själva rännan utan där man tar av norrut för att komma ut på fjärden sas.

            Så ett tips är att ta med en lättare kastutrustning med och ha koll på öppettiderna i affären.
            __________________________________________________ _____________________________

            Covfefe

            Kommentera


            • #7
              Har haft grymt kul fiske från land där mitt i natten när tidvattnet kommer in. Lite tyngre gäddgrejer/laxgrejer är perfekt. Det dunkar på Sej i tidvattenströmmen i storlekar från 3 - 8 kg och när strömmen lugnat sig kommer man ner djupare och där lurar fin torsk. Svinkul på relativt lätta prylar. 10 fots spö som klarar 120-150gr och Amba 6500 med braid är min favvo för det fisket, till det körde vi jiggskallar på 60-80gr och 6 tums shadjiggar typ Relax Kopyto.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                Har haft grymt kul fiske från land där mitt i natten när tidvattnet kommer in. Lite tyngre gäddgrejer/laxgrejer är perfekt. Det dunkar på Sej i tidvattenströmmen i storlekar från 3 - 8 kg och när strömmen lugnat sig kommer man ner djupare och där lurar fin torsk. Svinkul på relativt lätta prylar. 10 fots spö som klarar 120-150gr och Amba 6500 med braid är min favvo för det fisket, till det körde vi jiggskallar på 60-80gr och 6 tums shadjiggar typ Relax Kopyto.
                Vi hade sej race på 3-5kg hade söders 9’ -170gram och 5601jb amba från land första kvällen, tydligen är det ovanligt såhär i juli-augusti enligt lokala förmågor att få annat än småsej i strömmen.

                Var grymt kul att drilla, sejarna på 4-5kg är hårdare kamp än mina 2 gäddor över 10kg.
                Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

                Kommentera


                • #9
                  jo glömde nämna vi körde savage gears 100g sandeels, vi körde pigshad jr med 80gram skalle först men sejarna dödade dem.
                  Underbart med dubbelhugg med min fiskekompis
                  Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av shirunai Visa inlägg

                    Vi hade sej race på 3-5kg hade söders 9’ -170gram och 5601jb amba från land första kvällen, tydligen är det ovanligt såhär i juli-augusti enligt lokala förmågor att få annat än småsej i strömmen.

                    Var grymt kul att drilla, sejarna på 4-5kg är hårdare kamp än mina 2 gäddor över 10kg.
                    Sejen är grym fighter och i den strömmen blir de otroligt starka. Riktigt kul att höra att ni fick testa på det!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    4 svar
                    766 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    560 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    524 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X