Hållbarhet på olika rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hållbarhet på olika rullar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hållbarhet på olika rullar

    Ska upp till nordnorge i maj och främst fiska torsk, sej etc och har lite funderingar på rullar. Jag kommer att hyra spö o rulle denna gång då det är första gången för mig. Känner jag mig själv så kommer jag att bli biten och köpa in hela kitet.

    Men nu till mina funderingar: Det handlar om hållbarhet på olika rullar. Multirullar. Jag har förstått att man oftast använder runt 0.30-0.40 flätlina till detta fiske. Och de flesta rullar som vanligtvis rekommenderas har bromskapacitet på 8-15 kg. På ett ungefär. Tex en Okuma Cortez eller Daiwa Saltiga. Om vi bortser från linkapaciteten, vad är det som hindrar att jag använder tex en Ambassadeur 6000? Dessa klarar lätt av denna bromskraft. Visst kan en större fisk kliva på. Tex en större hälleflundra men med den relativt begränsade styrkan på linan så har jag knappast nytta av kraftigare broms..... En större rusande lax i en strömmande älv kan väl knappast vara lättare att hantera för rullen än en torsk i samma viktklass?

    Jag frågar för att jag är genuint nyfiken och har givetvis tittat på massor av youtubefilmer från området där de drar upp fisk på fisk med rejäla doningar till rullar. Med ytterst få undantag så ser det ut som om rullarna som används är galet överdimensionerade. Jag hittar oftast så mycket rent felaktiga påståenden från antingen de som vill sälja rullar eller bara är ”proffstyckare”. Inte bara inom detta fiske utan inom alla segment. Alla säger samma sak om fisket i norra Norge: ”man måste ha en havsrulle”. Varför då? Det finns en hel del som använder större haspelrullar. Dessa kan väl knappast vara starkare än tex en Ambassadeur Beast? Linkapaciteten är säkert större men hållbarhetsmässigt?

    Med 0.30 lina så kan man knappast pressa fisken hårdare än med en Ambassadeur eller någon annan rulle i samma kaliber. Speciellt inte då tex Daiwa Saltiga eller Okuma Cortez inte är i närheten i bromskraft jämfört med vad linan klarar av. Givetvis är inte maximal bromskraft allenagörande. En jämn och uthållig bromskraft är väl så viktig. Men med dagens moderna bromsskivor i Carbon Tex så är det en helt annan sak än med de äldre rullarnas bromsar. Varför ska det inte fungera att dra upp en 30 kg torsk med en 6500 när det går utmärkt att fiska lika tung lax med rullen

    Missförstå mig inte nu, jag kommer garanterat att sitta hemma i vår men en nyinköpt havsfiskerulle. Gillar verkligen hantverket i en Daiwa Saltiga mfl men jag är uppriktigt nyfiken på varför inte en välservad 6500 Pro Rocket med stativ och bottenplatta i mässing och med moderna bromsskivor skulle fungera. Eller en Beast med alustativ. Så länge som linkapaciteten räcker till. Men på alla de filmer jag har sett från området så är det sällan de fiskar djupare än vad linkapaciteten på en 6500 klarar av. Med råge. I mitt gäddfiske så använder jag oftast 0.35 lina. Är inte i närheten av att behöva dess styrka vid drillning av fiske. Däremot är den rätt bra att ha när man ska dra loss bottennapp. Jag är är rätt övertygad om att det värsta man utsätter en rulle för är overruns. Dvs när det tar tvärstopp hastigt.

    Ni får gärna komma med synpunkter på mitt resonemang. Jag kanske har galet fel. Speciellt när tex en Okuma Cortez 10 endast kostar dryga tusenlappen.

    Som sagt så kommer jag att hyra rulle o spö denna gång på plats. Men jag kommer att ta med mig lite mer ”vanliga” prylar. Dels för fiske efter spätta men även för speedjigging efter sej. Ska bli kul att se hur en men vanlig rulle fungerar. Lämnar nog mina vanliga LP rullar hemma. De som jag normalt använder till gädda till förmån för tex en Pro Rocket med djup spole.
    Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-23, 00:21.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

  • #2
    Jag "tror" att du har helt rätt i ditt tänk.
    Senast ändrad av Xerup; 2020-02-23, 07:52.

    Kommentera


    • #3
      En polare har varit uppe ett par vändor i norge o jagat hälle. Vill minnas att han dragit en över 140cm på en gäddpåk med en 6500 på.
      Kollar man på tuben ser man ju en o annan rejälare hälle dras upp på tex 7000 rullar..
      O nog fan kommer de upp lika " snabbt o lätt " som med någon annan rulle.

      Kommentera


      • #4
        Jag har bara varit i Norge och fiskat en vecka så jag är ingen expert. Jag gjorde tvärtom och köpte en utrustning. Min plan var typ en vanlig rundgavel 7000 men när kom till Snäjk sålde de 10000 för typ 600 spänn så det blev en sådan.

        Väl ute på vattnet i Norge är min känsla att alla vinschar hade funkat för mitt vertikala fiske. Det blev mycket mer fokus på vad som i andra änden av linan. Rätt tyngd för att ha bra kontakt. Rätt upphängare. Pirk med upphängare eller bara en lagom stor jigg. Hur kunde man få ihop en stinger till dagen efter (tröttsamt att jiggen förlorade stjärten gång på gång redan på vägen ner).

        Jag hade med mig ett lättare jerkspö (6 fot 3 tum bete upp till 80g) för lättare vertikalt fiske plus gäddhaspelspöt 9” 15-40g. Lite man tager var man haver, men som sagt väl där var det inte huvudfokus på spö och rulle. Där vi var var det inte så strömt så jag fiskade mest med jerkspöt. Gick både att kasta med och att fiska 150g jiggar vertikalt med.

        Hade lätt hanterat alla mina firrar med vilket som helst av de tre spöna. Men då vägde största torsken bara 13,5.

        Det var väldigt kul att ha tre olika utrustningar med i båten för att kunna situationsanpassa fisket.

        Tillräcklig tyngd för att komma ner där man ville och hålla kontakten behövde man några stycken av. Man kunde tydligen fastna i botten även i Norge.


        ursäkta om jag hamnade ot, men jag håller med om din analys av rullval.

        idag hade jag nog testat Biomaster 45-135g med TP 4000 PG rulle på. Varför skulle det bara funka till gädda?

        Kommentera


        • #5
          Aldrig norgefiskat. Jag tror man kommer längre "än man tror" med 6500/7000 med "rätt"flätlina... och kustnära, havsfiske på 100-400 äf ngt annat... Detta delvis därför att jag i mitt (insjö)fiske ens varit i närheten av utrustningens maxnivåer... Havsfiske är dock ngt annat... men varför inte byta först när/om fisket kräver det? Dvs pröva först med vad du har om det inte är HELT galet, uppgradera när, om det behövs...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Ska upp till nordnorge i maj och främst fiska torsk, sej etc och har lite funderingar på rullar. Jag kommer att hyra spö o rulle denna gång då det är första gången för mig. Känner jag mig själv så kommer jag att bli biten och köpa in hela kitet.

            Men nu till mina funderingar: Det handlar om hållbarhet på olika rullar. Multirullar. Jag har förstått att man oftast använder runt 0.30-0.40 flätlina till detta fiske. Och de flesta rullar som vanligtvis rekommenderas har bromskapacitet på 8-15 kg. På ett ungefär. Tex en Okuma Cortez eller Daiwa Saltiga. Om vi bortser från linkapaciteten, vad är det som hindrar att jag använder tex en Ambassadeur 6000? Dessa klarar lätt av denna bromskraft. Visst kan en större fisk kliva på. Tex en större hälleflundra men med den relativt begränsade styrkan på linan så har jag knappast nytta av kraftigare broms..... En större rusande lax i en strömmande älv kan väl knappast vara lättare att hantera för rullen än en torsk i samma viktklass?

            Jag frågar för att jag är genuint nyfiken och har givetvis tittat på massor av youtubefilmer från området där de drar upp fisk på fisk med rejäla doningar till rullar. Med ytterst få undantag så ser det ut som om rullarna som används är galet överdimensionerade. Jag hittar oftast så mycket rent felaktiga påståenden från antingen de som vill sälja rullar eller bara är ”proffstyckare”. Inte bara inom detta fiske utan inom alla segment. Alla säger samma sak om fisket i norra Norge: ”man måste ha en havsrulle”. Varför då? Det finns en hel del som använder större haspelrullar. Dessa kan väl knappast vara starkare än tex en Ambassadeur Beast? Linkapaciteten är säkert större men hållbarhetsmässigt?

            Med 0.30 lina så kan man knappast pressa fisken hårdare än med en Ambassadeur eller någon annan rulle i samma kaliber. Speciellt inte då tex Daiwa Saltiga eller Okuma Cortez inte är i närheten i bromskraft jämfört med vad linan klarar av. Givetvis är inte maximal bromskraft allenagörande. En jämn och uthållig bromskraft är väl så viktig. Men med dagens moderna bromsskivor i Carbon Tex så är det en helt annan sak än med de äldre rullarnas bromsar. Varför ska det inte fungera att dra upp en 30 kg torsk med en 6500 när det går utmärkt att fiska lika tung lax med rullen

            Missförstå mig inte nu, jag kommer garanterat att sitta hemma i vår men en nyinköpt havsfiskerulle. Gillar verkligen hantverket i en Daiwa Saltiga mfl men jag är uppriktigt nyfiken på varför inte en välservad 6500 Pro Rocket med stativ och bottenplatta i mässing och med moderna bromsskivor skulle fungera. Eller en Beast med alustativ. Så länge som linkapaciteten räcker till. Men på alla de filmer jag har sett från området så är det sällan de fiskar djupare än vad linkapaciteten på en 6500 klarar av. Med råge. I mitt gäddfiske så använder jag oftast 0.35 lina. Är inte i närheten av att behöva dess styrka vid drillning av fiske. Däremot är den rätt bra att ha när man ska dra loss bottennapp. Jag är är rätt övertygad om att det värsta man utsätter en rulle för är overruns. Dvs när det tar tvärstopp hastigt.

            Ni får gärna komma med synpunkter på mitt resonemang. Jag kanske har galet fel. Speciellt när tex en Okuma Cortez 10 endast kostar dryga tusenlappen.

            Som sagt så kommer jag att hyra rulle o spö denna gång på plats. Men jag kommer att ta med mig lite mer ”vanliga” prylar. Dels för fiske efter spätta men även för speedjigging efter sej. Ska bli kul att se hur en men vanlig rulle fungerar. Lämnar nog mina vanliga LP rullar hemma. De som jag normalt använder till gädda till förmån för tex en Pro Rocket med djup spole.
            Hej,

            P g a hälsoskäl så har jag fått sluta med det mesta inom fisket eftersom jag är stelopererad i v fotled så havsfiske är inget att tänka på för mig längre.
            Jag har en beg. Ambassadeur 30 liggandes här hemma om du är intresserad. Den går som en klocka än idag. Den är inköpt på 70-talets mitt.
            Click image for larger version

Name:	20200205_191303.jpg
Views:	1320
Size:	3,51 MB
ID:	2537225
            Click image for larger version

Name:	20200205_171204.jpg
Views:	1316
Size:	2,85 MB
ID:	2537230
            Click image for larger version

Name:	20200205_191316.jpg
Views:	1327
Size:	3,48 MB
ID:	2537226
            Click image for larger version

Name:	20200205_191325.jpg
Views:	1334
Size:	3,47 MB
ID:	2537227
            Där har du en kvalitetsrulle som du klarar dig med resten av ditt liv om du sköter den väl.
            Pris 800 kr+frakt.
            Sedan har jag även ett spö som är ett Vangen 30 lb med nya lindningar under trissorna samt ovanpå..
            Det är trissor på hela spöet och alla går klockrent. Alltså ingen som kärvar.
            Jag har gjort arbetet själv. Tråden är av samma typ som björntråd som fanns förr i tiden.
            Click image for larger version

Name:	20200205_171042 1.jpg
Views:	1325
Size:	3,89 MB
ID:	2537228
            Click image for larger version

Name:	20200205_171129.jpg
Views:	1323
Size:	3,75 MB
ID:	2537229
            Click image for larger version

Name:	20200205_171204.jpg
Views:	1318
Size:	2,85 MB
ID:	2537231
            Pris 600 kr+frakt
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av lsjonsson
              Där har du en kvalitetsrulle som du klarar dig med resten av ditt liv om du sköter den väl.

              Sedan har jag även ett spö som är ett Vangen 30 lb

              Själv är jag ingen havsfiskare, men o jag varit det hade det inte varit helt fel med detta oldschool set.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg


                Själv är jag ingen havsfiskare, men o jag varit det hade det inte varit helt fel med detta oldschool set.
                Tack!

                Jag har dragit mycket fisk i Norge med den rullen och spöet. Rullen är verkligen lämplig för fiske i Norge med sina djupa fjordar.
                Det är fint med skivbromsen på rullen.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  [QUOTE=Mankan G;n2537197]Ska upp till nordnorge i maj och främst fiska torsk, sej etc och har lite funderingar på rullar. Jag kommer att hyra spö o rulle denna gång då det är första gången för mig. Känner jag mig själv så kommer jag att bli biten och köpa in hela kitet.

                  Hej Mankan G;

                  Din 6500 Pro Rocket med 030 mm flätlina klarar det mesta...

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Ska upp till nordnorge i maj och främst fiska torsk, sej etc och har lite funderingar på rullar. Jag kommer att hyra spö o rulle denna gång då det är första gången för mig. Känner jag mig själv så kommer jag att bli biten och köpa in hela kitet.

                    Men nu till mina funderingar: Det handlar om hållbarhet på olika rullar. Multirullar. Jag har förstått att man oftast använder runt 0.30-0.40 flätlina till detta fiske. Och de flesta rullar som vanligtvis rekommenderas har bromskapacitet på 8-15 kg. På ett ungefär. Tex en Okuma Cortez eller Daiwa Saltiga. Om vi bortser från linkapaciteten, vad är det som hindrar att jag använder tex en Ambassadeur 6000? Dessa klarar lätt av denna bromskraft. Visst kan en större fisk kliva på. Tex en större hälleflundra men med den relativt begränsade styrkan på linan så har jag knappast nytta av kraftigare broms..... En större rusande lax i en strömmande älv kan väl knappast vara lättare att hantera för rullen än en torsk i samma viktklass?

                    Jag frågar för att jag är genuint nyfiken och har givetvis tittat på massor av youtubefilmer från området där de drar upp fisk på fisk med rejäla doningar till rullar. Med ytterst få undantag så ser det ut som om rullarna som används är galet överdimensionerade. Jag hittar oftast så mycket rent felaktiga påståenden från antingen de som vill sälja rullar eller bara är ”proffstyckare”. Inte bara inom detta fiske utan inom alla segment. Alla säger samma sak om fisket i norra Norge: ”man måste ha en havsrulle”. Varför då? Det finns en hel del som använder större haspelrullar. Dessa kan väl knappast vara starkare än tex en Ambassadeur Beast? Linkapaciteten är säkert större men hållbarhetsmässigt?

                    Med 0.30 lina så kan man knappast pressa fisken hårdare än med en Ambassadeur eller någon annan rulle i samma kaliber. Speciellt inte då tex Daiwa Saltiga eller Okuma Cortez inte är i närheten i bromskraft jämfört med vad linan klarar av. Givetvis är inte maximal bromskraft allenagörande. En jämn och uthållig bromskraft är väl så viktig. Men med dagens moderna bromsskivor i Carbon Tex så är det en helt annan sak än med de äldre rullarnas bromsar. Varför ska det inte fungera att dra upp en 30 kg torsk med en 6500 när det går utmärkt att fiska lika tung lax med rullen

                    Missförstå mig inte nu, jag kommer garanterat att sitta hemma i vår men en nyinköpt havsfiskerulle. Gillar verkligen hantverket i en Daiwa Saltiga mfl men jag är uppriktigt nyfiken på varför inte en välservad 6500 Pro Rocket med stativ och bottenplatta i mässing och med moderna bromsskivor skulle fungera. Eller en Beast med alustativ. Så länge som linkapaciteten räcker till. Men på alla de filmer jag har sett från området så är det sällan de fiskar djupare än vad linkapaciteten på en 6500 klarar av. Med råge. I mitt gäddfiske så använder jag oftast 0.35 lina. Är inte i närheten av att behöva dess styrka vid drillning av fiske. Däremot är den rätt bra att ha när man ska dra loss bottennapp. Jag är är rätt övertygad om att det värsta man utsätter en rulle för är overruns. Dvs när det tar tvärstopp hastigt.

                    Ni får gärna komma med synpunkter på mitt resonemang. Jag kanske har galet fel. Speciellt när tex en Okuma Cortez 10 endast kostar dryga tusenlappen.

                    Som sagt så kommer jag att hyra rulle o spö denna gång på plats. Men jag kommer att ta med mig lite mer ”vanliga” prylar. Dels för fiske efter spätta men även för speedjigging efter sej. Ska bli kul att se hur en men vanlig rulle fungerar. Lämnar nog mina vanliga LP rullar hemma. De som jag normalt använder till gädda till förmån för tex en Pro Rocket med djup spole.
                    Det är inte för drillningens skull man behöver rejälare grejer, det är snarare linkapaciteten och därmed intagningshastigheten på linan samt den allmänna påfrestningen på stomme och drev med uppåt 500g i linändan som ska vevas in hela tiden. Och linföraren på en rulle är en felkälla enligt många(själv har jag aldrig haft några problem, men så har jag aldrig heller haft på någon Hälleflundra). Och betesvikterna bestäms av strömmarna som kan vara ganska så kraftiga(tänk Saltstraumen). Men fiskar man grundare kring grundtoppar och skär eller i frivattnet så finns det inget som hindrar att man använder en 6500, snarare tvärtom, med en sandeel på säg 60-100g och 0,17 till 0,20 flätlina och ett passande spö så är det enligt mig ett mycket roligare fiske än med astung 50lb utrustning. Själv har jag en AVET MXJ till Sejfisket på djupare vatten ihop med ett Greys spö och multicolor flätlina. Men det är klart, är man medvetet ute efter Hälleflundra eller stor Torsk ute på öppet hav så måste utrustningen anpassas efter det.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    610 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    545 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X