Hållbarhet på olika rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hållbarhet på olika rullar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg

    Det är inte för drillningens skull man behöver rejälare grejer, det är snarare linkapaciteten och därmed intagningshastigheten på linan samt den allmänna påfrestningen på stomme och drev med uppåt 500g i linändan som ska vevas in hela tiden. Och linföraren på en rulle är en felkälla enligt många(själv har jag aldrig haft några problem, men så har jag aldrig heller haft på någon Hälleflundra). Och betesvikterna bestäms av strömmarna som kan vara ganska så kraftiga(tänk Saltstraumen). Men fiskar man grundare kring grundtoppar och skär eller i frivattnet så finns det inget som hindrar att man använder en 6500, snarare tvärtom, med en sandeel på säg 60-100g och 0,17 till 0,20 flätlina och ett passande spö så är det enligt mig ett mycket roligare fiske än med astung 50lb utrustning. Själv har jag en AVET MXJ till Sejfisket på djupare vatten ihop med ett Greys spö och multicolor flätlina. Men det är klart, är man medvetet ute efter Hälleflundra eller stor Torsk ute på öppet hav så måste utrustningen anpassas efter det.
    ....och då är en Ambassadeur 30 mer lämpad för det fisket än en Ambassadeur 6500.
    En 6500 duger bra till Kustfiske och lättare havsfiske där djupet är mindre 100 m.
    Till 30 kan får du på många hundra meter med den nya flätlinan som finns på marknaden.
    Jag hade bara tillgång till Berkely 30 lb lina och den motsvarade ungefär en nylonlina i 0,30 mm diam.

    Jag har en kompis nere i Saxnäs som fick en Hälleflundra på en Amabassadeur 7000 i havet utanför Mo i Rana och han fick rullen tömd på lina.
    Senast ändrad av lsjonsson; 2020-02-23, 14:31.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

      Hej,

      Där har du en kvalitetsrulle som du klarar dig med resten av ditt liv om du sköter den väl.
      Pris 800 kr+frakt.
      tack för erbjudandet men nej tack. Kommer att hyra prylar denna gång

      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #13
        Har lite svårt att förstå det svåra med att rullen ska ha det jobbigt att släppa ner och veva upp ett 500 gr bete? Inte speciellt tungt jämfört med de krafter som uppstår vid ett bakslag med tex en vanlig McRubber.

        Har inga problem med att linkapaciteten kan vara ett problem om det är fiske på djupet som gäller för dagen. Men hur ofta fiskar man djupare än de mängder 0.28 - 0.30 som går på en djup spole på en 6500? Borde väl bli en 250 m, ca. Ta bort 50-100 m till rusande fisk så är det minst 150 m kvar.

        Inga som helst problem med att inse att man har en fördel med ett stort linintag. Man vevar knappast upp en större fisk utan pumpar istället med spöt. Som när man tar in en större gädda eller lax. Förhoppningsvis tyngre bara. Med stort linintag så går det fortare att veva upp betet, utan fisk.

        Funderade ett tag på att ta med min 2 vxl 6000 Ambassadör men den får stanna hemma.

        Missförstå mig inte nu. Jag har inga som helst problem med att förstå nyttan med en havsfiskerulle vs tex en 6500. Jag kommer som jag redan nämt hyra en utrustning på plats. Men jag kommer också ta med mig ett par andra utrustningar. Bla ett -60 gr vertikalspö som även fungerar fint att kasta med. Tänkt till bottenmete efter plattfisk. Ett 150 gr spö 7 eller 8 för till speedjigging och annat fiske där den hyrda utrustningen är för grov.

        vem vet. Jag kanske står hemma igen efter veckan och enbart har använt de tunga prylarna. Eller tvärtom. Jag har idag inte en susning.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

          tack för erbjudandet men nej tack. Kommer att hyra prylar denna gång

          Okej!
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Har lite svårt att förstå det svåra med att rullen ska ha det jobbigt att släppa ner och veva upp ett 500 gr bete? Inte speciellt tungt jämfört med de krafter som uppstår vid ett bakslag med tex en vanlig McRubber.

            Har inga problem med att linkapaciteten kan vara ett problem om det är fiske på djupet som gäller för dagen. Men hur ofta fiskar man djupare än de mängder 0.28 - 0.30 som går på en djup spole på en 6500? Borde väl bli en 250 m, ca. Ta bort 50-100 m till rusande fisk så är det minst 150 m kvar.

            Inga som helst problem med att inse att man har en fördel med ett stort linintag. Man vevar knappast upp en större fisk utan pumpar istället med spöt. Som när man tar in en större gädda eller lax. Förhoppningsvis tyngre bara. Med stort linintag så går det fortare att veva upp betet, utan fisk.

            Funderade ett tag på att ta med min 2 vxl 6000 Ambassadör men den får stanna hemma.

            Missförstå mig inte nu. Jag har inga som helst problem med att förstå nyttan med en havsfiskerulle vs tex en 6500. Jag kommer som jag redan nämt hyra en utrustning på plats. Men jag kommer också ta med mig ett par andra utrustningar. Bla ett -60 gr vertikalspö som även fungerar fint att kasta med. Tänkt till bottenmete efter plattfisk. Ett 150 gr spö 7 eller 8 för till speedjigging och annat fiske där den hyrda utrustningen är för grov.

            vem vet. Jag kanske står hemma igen efter veckan och enbart har använt de tunga prylarna. Eller tvärtom. Jag har idag inte en susning.
            6500 kan du ha när du fiskar efter sej när dom jagar småfisk i ytvattnet om du har ett lämpligt spö ca 10 fot!
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

              6500 kan du ha när du fiskar efter sej när dom jagar småfisk i ytvattnet om du har ett lämpligt spö ca 10 fot!
              Instämmer, bland det roligaste fiske jag varit med om var när vi fiskade från land i Saltströmmen och fick relativt stor sej (3-8kg) på "lätt" utrustning, körde med 10 fotare och och 6500, jiggskallar på 60-80gram och relax 6 tummare. Sejen är en vansinnigt rolig sportfisk och i den kraftiga strömmen dessutom så blir det ordentliga spöböj och rusningar på vanliga lax/gädd grejer.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

                Instämmer, bland det roligaste fiske jag varit med om var när vi fiskade från land i Saltströmmen och fick relativt stor sej (3-8kg) på "lätt" utrustning, körde med 10 fotare och och 6500, jiggskallar på 60-80gram och relax 6 tummare. Sejen är en vansinnigt rolig sportfisk och i den kraftiga strömmen dessutom så blir det ordentliga spöböj och rusningar på vanliga lax/gädd grejer.
                Ja, det är verkligen ett kul fiske!
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #18
                  Jag har använt en ambassadeur 6000 till havsfiske med 30lbs 4trådig kinalina. fungerar ganska bra ändå. Nackdelen som jag ser det är att det är en gammal konstruktion. Veven sitter högt upp på rullen vilket gör att man vrider hela utrustningen i sidled när man vevar, jag har iofs en rejäl vev på rullen(också kinapryl). Min Revo toro beast med powerhandle är mycket trevligare att havsfiska med då veven sitter lågt. Dock är ingen utav de rullarna att rekomendera för fiske efter grov torsk och hälleflundra.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                    Hej,

                    P g a hälsoskäl så har jag fått sluta med det mesta inom fisket eftersom jag är stelopererad i v fotled så havsfiske är inget att tänka på för mig längre.
                    ? ? ? ? ?

                    När blev en stelopererad fotled skäl till att sluta fiska ? Känner folk i rullstol som fiskar.

                    Låter mest som en dålig ursäkt .
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

                      ? ? ? ? ?

                      När blev en stelopererad fotled skäl till att sluta fiska ? Känner folk i rullstol som fiskar.

                      Låter mest som en dålig ursäkt .
                      Slutat helt har jag inte gjort men havsfisket har jag slutat med helt.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      6 svar
                      1 044 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Öresundsfiske  
                      Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                      10 svar
                      606 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lejestrand  
                      Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                      0 svar
                      124 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RSpecial  
                      Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                      5 svar
                      464 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                      6 svar
                      542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X