Hållbarhet på olika rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hållbarhet på olika rullar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Ska upp till nordnorge i maj och främst fiska torsk, sej etc och har lite funderingar på rullar. Jag kommer att hyra spö o rulle denna gång då det är första gången för mig. Känner jag mig själv så kommer jag att bli biten och köpa in hela kitet.

    Men nu till mina funderingar: Det handlar om hållbarhet på olika rullar. Multirullar. Jag har förstått att man oftast använder runt 0.30-0.40 flätlina till detta fiske. Och de flesta rullar som vanligtvis rekommenderas har bromskapacitet på 8-15 kg. På ett ungefär. Tex en Okuma Cortez eller Daiwa Saltiga. Om vi bortser från linkapaciteten, vad är det som hindrar att jag använder tex en Ambassadeur 6000? Dessa klarar lätt av denna bromskraft. Visst kan en större fisk kliva på. Tex en större hälleflundra men med den relativt begränsade styrkan på linan så har jag knappast nytta av kraftigare broms..... En större rusande lax i en strömmande älv kan väl knappast vara lättare att hantera för rullen än en torsk i samma viktklass?

    Jag frågar för att jag är genuint nyfiken och har givetvis tittat på massor av youtubefilmer från området där de drar upp fisk på fisk med rejäla doningar till rullar. Med ytterst få undantag så ser det ut som om rullarna som används är galet överdimensionerade. Jag hittar oftast så mycket rent felaktiga påståenden från antingen de som vill sälja rullar eller bara är ”proffstyckare”. Inte bara inom detta fiske utan inom alla segment. Alla säger samma sak om fisket i norra Norge: ”man måste ha en havsrulle”. Varför då? Det finns en hel del som använder större haspelrullar. Dessa kan väl knappast vara starkare än tex en Ambassadeur Beast? Linkapaciteten är säkert större men hållbarhetsmässigt?

    Med 0.30 lina så kan man knappast pressa fisken hårdare än med en Ambassadeur eller någon annan rulle i samma kaliber. Speciellt inte då tex Daiwa Saltiga eller Okuma Cortez inte är i närheten i bromskraft jämfört med vad linan klarar av. Givetvis är inte maximal bromskraft allenagörande. En jämn och uthållig bromskraft är väl så viktig. Men med dagens moderna bromsskivor i Carbon Tex så är det en helt annan sak än med de äldre rullarnas bromsar. Varför ska det inte fungera att dra upp en 30 kg torsk med en 6500 när det går utmärkt att fiska lika tung lax med rullen

    Missförstå mig inte nu, jag kommer garanterat att sitta hemma i vår men en nyinköpt havsfiskerulle. Gillar verkligen hantverket i en Daiwa Saltiga mfl men jag är uppriktigt nyfiken på varför inte en välservad 6500 Pro Rocket med stativ och bottenplatta i mässing och med moderna bromsskivor skulle fungera. Eller en Beast med alustativ. Så länge som linkapaciteten räcker till. Men på alla de filmer jag har sett från området så är det sällan de fiskar djupare än vad linkapaciteten på en 6500 klarar av. Med råge. I mitt gäddfiske så använder jag oftast 0.35 lina. Är inte i närheten av att behöva dess styrka vid drillning av fiske. Däremot är den rätt bra att ha när man ska dra loss bottennapp. Jag är är rätt övertygad om att det värsta man utsätter en rulle för är overruns. Dvs när det tar tvärstopp hastigt.

    Ni får gärna komma med synpunkter på mitt resonemang. Jag kanske har galet fel. Speciellt när tex en Okuma Cortez 10 endast kostar dryga tusenlappen.

    Som sagt så kommer jag att hyra rulle o spö denna gång på plats. Men jag kommer att ta med mig lite mer ”vanliga” prylar. Dels för fiske efter spätta men även för speedjigging efter sej. Ska bli kul att se hur en men vanlig rulle fungerar. Lämnar nog mina vanliga LP rullar hemma. De som jag normalt använder till gädda till förmån för tex en Pro Rocket med djup spole.
    Det är inget fel på ditt resonemang. Men jag tror som någon annan sade att det inte är enbart bromsens kraft och linkapacitet som har betydelse. Jag fiskade de första åren med en 7000 med linspridare. Idag fiskar jag med gamla hederliga 8-9000 rullar och en PENN samtliga UTAN linspridare.

    Och sedan är det ju lite avgörande HUR man fiskar och VAD man fiskar med och VILKA fiskar man får. Så länge du håller dig på 20-40m med pilkar motsvarande normal gäddjigg på 80-150 gr och får fiskar i vanlig gäddstorlek dvs. 2-3 kg upp till 10-12 kg så visst funkar en 6000 rulle.

    Men ska du hänga på 400-600 grams pilkar vilket ibland krävs även på små djup och för att komma ner till 150-250m djup och dra på en långa på 32 kg så är en 6000 HELT fel rulle att ha på spöt. Dessutom styr spövalet vilken rulle som klarar sig. En 6000 rulle på ett styvt 50 Lb spö dunkandes 3-400 gr pilkar tror jag inte överlever så värst länge. ALLT är nämligen lite klenare ju mindre rullen blir och tvärtom.

    Man ska heller inte stirra sig blind på enbart utväxling utan det är spolens ytterdiameter och vevens längd som avgör om det är en baggis att veva upp 300 gr pilk från 100m djup eller om det blir en plågsam utdragen pina. En 6000 rule med 100m lina ute har kanske bara 20 mm spoldia kvar. vilket ger att du tar hem 62mm lina/spolvarv och utvxl. 4 ger ca: 245 mm lina/vevvarv. Det ger ca 410 varv på en den korta veven med rel hög belastning för att få upp betet. Motsvarande på en 9000 rulle har kanske 35-40 mm spoldia med 100m lina ute. Det gör att den rullen tar hem ca: 120 mm/spolvarv och med samma utvxl. 480mm per vevvarv vilket ger hälften så många varv på veven med betydligt lägre (kanske en fjärdedels) belastning. Har du dessutom en 2 växlad med 6ggr så är skillnaden ENORM.

    Man kan tycka att det är små skillnader med den dagen du vevar upp 300gr från 90m för femte gången så har man fått nog.

    JA jag vet att mina beräkningar med linvarv mm växer i takt med att spolen växer men siffrorna ger ändå en bild av skillnaden som jag menar är väldigt väldigt betydelsefull. Redan vid 60-70m djup så börjar jag tycka mina 9000 ambor med 4:1 utvxl. är väldigt jobbiga jämfört med PENN-rullen 6 ggr utvxl. Att då stå med en liten 6000 och den smala spolen och korta veven och nöta upp 300 gram anser jag vara en pina man inte utsätter sig för så värsta många dagar.

    Sedan är det som så att ALLT går och att allt kan bli bättre.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #22
      Jag har fiskat i Nordnorge i cirka 15 års tid, har även guidat 2 säsonger. Inte för att vara någon form av besserschmidt eller så, men jag skulle aldrig åka på flundrafiske med en Ambassadeur i 6500 storlek, finns inte på kartan, no way, no no NO ! Jag har sett betydligt kraftigare rullar säga upp sig då en bättre fisk sätter av i full fart, kan säkert fungera bra till mindre sej, spättamete m.m. men att riskera en drömfisk på grund av undermålig utrustning, ALDRIG ! Om du jämför storleken på bromsskivorna i en 6500 med t.ex. en Accurate i 400 storlek så förstår du vad jag menar, plus att med stjärnbroms får du inte den bromsen man vill ha, prova att vikta bromsen på en Ambassadeur och se vad den maxar ut. Dessutom vill man inte ha MAX broms då de flesta rullar får en ojämn bromskraft med huggande broms som följd, och då en fisk som sliter av linan. Viktar in bromsen själv till runt 8 kilo, det är fullt tillräckligt och det finns lite kapacitet kvar.

      Kommentera


      • #23
        En Ambassadeur 10000 är väl det minsta jag skulle ha med mig till 200 m djup och en Ambassadeur 30 är en riktigt bra rulle för det fisket. 30:an passar bra till hälleflundra med en bra linkapacitet.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Ska upp till nordnorge i maj och främst fiska torsk, sej etc och har lite funderingar på rullar. Jag kommer att hyra spö o rulle denna gång då det är första gången för mig. Känner jag mig själv så kommer jag att bli biten och köpa in hela kitet.
          .
          Hej Mankan G;

          Väl insmorda PENN-rullar som PENN 349HC och PENN 6/0 har jag själv använt vid havsfiske i norska Altafjorden, Kvalsundet och "Saltstraumen" förr..

          En havsfiskerulle som tar in mycket lina per varv med veven är att föredra vid havsfiske speciellt i djupa fjordar...

          Var mycket försiktig om ni tänker fiska i Saltströmmen! En gång när vi fiskade i Saltströmmen fick vi rädda en båt som höll på att sjunka i virvlarna...

          Memories....

          Old Firehand
          Leif Engström


          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Jöjje69 Visa inlägg
            Jag har fiskat i Nordnorge i cirka 15 års tid, har även guidat 2 säsonger. Inte för att vara någon form av besserschmidt eller så, men jag skulle aldrig åka på flundrafiske med en Ambassadeur i 6500 storlek, finns inte på kartan, no way, no no NO ! Jag har sett betydligt kraftigare rullar säga upp sig då en bättre fisk sätter av i full fart, kan säkert fungera bra till mindre sej, spättamete m.m. men att riskera en drömfisk på grund av undermålig utrustning, ALDRIG ! Om du jämför storleken på bromsskivorna i en 6500 med t.ex. en Accurate i 400 storlek så förstår du vad jag menar, plus att med stjärnbroms får du inte den bromsen man vill ha, prova att vikta bromsen på en Ambassadeur och se vad den maxar ut. Dessutom vill man inte ha MAX broms då de flesta rullar får en ojämn bromskraft med huggande broms som följd, och då en fisk som sliter av linan. Viktar in bromsen själv till runt 8 kilo, det är fullt tillräckligt och det finns lite kapacitet kvar.
            Med all respekt för din erfarenhet men det är just påståenden som dina som jag faktiskt inte förstår mig på. Eller förstår gör jag men vissa av dem är rent felaktiga. Det är inte storleken på bromsskivorna som är avgörande utan ytan på bromsskivorna. En stor bromsskiva kan faktiskt ha mindre bromsyta än en flerskivig konstruktion med mindre diameter. Spak eller stjärnhjulsjustering av bromsen har bägge sina fördelar. Men att uppnå 8 kg broms med en Ambassadeur är ingen konst trots att den har stjärnhjul. Bromsen är fortfarande jämn o fin på en Ambassadeur vid 8 kg broms. Det är ungefär hälften av vad en 6000 med modera bromsskivor klarar av maximalt.

            Däremot förstår jag din kommentar om när eller kanske rättare sagt om en Hälleflundra av kolossalformat kliver på så vill man gärna ha reserver. Nu har jag inte tittat på Accurat 4000 och kan inte uttala mig om den rullen. Utan jag kikat på rullar i en lite mer rimlig prisklass men som fortfarande rekommenderas av många seriösa. Tex Okuma Cortez 5, 10 eller 12 och de har inte speciellt imponerande bromskapacitet jämfört med en modern 6000.

            Avsaknad av linförare vid riktigt tungt fiske har jag inga svårigheter att se fördelarna med. Men samtidigt så har jag svårt att se vilka krafter som den belastas med med fisket som jag förmodligen ämnar utföra i Norge. Så länge vi pratar om synkad linförare så kan det knappast bli några ofantliga krafter i sidled.

            Jag kommer som jag redan nämt hyra utrustning på plats i år. Så jag lämnar mig inte åt den dumdristiga fru Fortuma för att envist bevisa mina teorier genom att använda en 6500 Rocket. Förmodligen kommer nog mina egna prylar ligga kvar orörda. Vad vet jag..
            Senast ändrad av Mankan G; 2020-04-02, 14:09.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

              Det är inget fel på ditt resonemang. Men jag tror som någon annan sade att det inte är enbart bromsens kraft och linkapacitet som........

              Man ska heller inte stirra sig blind på enbart utväxling utan det är spolens ytterdiameter och vevens längd som avgör om det är en baggis att veva upp 300 gr pilk från 100m djup eller om det blir en plågsam utdragen pina. En 6000 rule med 100m lina ute har kanske bara 20 mm spoldia kvar. vilket ger att du tar hem 62mm lina/spolvarv och utvxl. 4 ger ca: 245 mm lina/vevvarv. Det ger ca 410 varv på en den korta veven med rel hög belastning för att få upp betet. Motsvarande på en 9000 rulle har kanske 35-40 mm spoldia med 100m lina ute. Det gör att den rullen tar hem ca: 120 mm/spolvarv och med samma utvxl. 480mm per vevvarv vilket ger hälften så många varv på veven med betydligt lägre (kanske en fjärdedels) belastning. Har du dessutom en 2 växlad med 6ggr så är skillnaden ENORM.

              Man kan tycka att det är små skillnader med den dagen du vevar upp 300gr från 90m för femte gången så har man fått nog.

              JA jag vet att mina beräkningar med linvarv mm växer i takt med att spolen växer men siffrorna ger ändå en bild av skillnaden som jag menar är väldigt väldigt betydelsefull. Redan vid 60-70m djup så börjar jag tycka mina 9000 ambor med 4:1 utvxl. .
              Jag har kortat ner din text i citatet ovan. Hoppas du inte tar illa upp.

              självklart är utväxlingen helt sekundär. Det intressanta är linintaget per vev på veven. Men många av de havsfiskerullar jag har kikat på har en väldigt smal och djup spole. Långt ifrån hur en Ambassadeur 7000-10000 ser ut. Skillnaden i linintag på dessa skiljer enormt beroende på hur mycket lina som är ute.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

                Men att uppnå 8 kg broms med en Ambassadeur är ingen konst trots att den har stjärnhjul. Bromsen är fortfarande jämn o fin på en Ambassadeur vid 8 kg broms. Det är ungefär hälften av vad en 6000 med modera bromsskivor klarar av maximalt.
                Ursäkta mig, men jag skulle vilja se den Ambassadeur som bromsar 8 kg, uppvägt, utan att vara hackig.... Jag vet inte hur många undermåliga rullar jag sett kollapsa under press från en bättre fisk, och tyvärr så är Amba 7000 högt på den listan, speciellt de kinatillverkade. Så lägg gärna upp en film där du drar ut lina med 8 kilos press och med lite fart, då kanske du kan överbevisa mig, inte förr. Skillnad på teori och praktiskt fiske.....

                Kommentera


                • #28
                  Nu är denna diskussion teoretisk, inte praktisk. Jag emotsäger inte dina erfarenheter om rasade rullar. Jag har själv lagat ett antal 7000 som har rasat i Norge. Den gemensamma nämnaren med dessa är att de alla var av lite äldre variant med bromsskivor av äldre sort. Oftast dessutom tämligen risiga i övrigt. Inte direkt välservade.

                  Jag har inte lagat en enda 7000 med moderna skivor där bromsen tagit stryk. Det säger visserligen ingenting om att de numera håller. Kanske är så enkelt att de flesta fiskar med andra rullar istället. Jag känner däremot ett några personer som frekvent är i Norge och fiskar med 7000 rullar. De kanske har tur eller så har de haft oturen att inte fått en större hälleflundra.

                  När det gäller bromsen så skriver ABU 15 lbs för en 6000 i maxkraft. Jag får faktiskt be om ursäkt här. Jag mindes fel värden när jag skrev 8 kg. Eller rättare sagt när jag skrev "ingen konst att uppnå". Det är inte direkt lätt att få upp en 6000 i dessa bromskrafter beroende på en konstruktionsmiss. Man får ta i för kung o fosterland med att dra åt stjärnhjulet för att nå dit men det går. Det finns ett par siter på webben där man "vetenskapligt" testar bla rullararnas bromsar. 17-19lbs med fortfarande mjuk o fin broms är oftast vad de kommer upp i. Själv har jag högt ovetenskapligt lyckats få upp ett par 5000-6000 till lite mer än så. Någonstans runt 9-10 kg började de bli ryckiga. Har inte provat med Hälleflundra men väl med lax i rinnande vatten. Nu är det rätt stor skillnad på en 100 kg Hälleflundra och en 20 kg lax. Självklart men jag tror att de flesta förstod att jag inte avsåg att drilla en sådan ladugårdsdörr med en 6000.

                  Fortfarande ställer jag mig frågan om att då det går att fiska i Norge med större haspelrullar så förstår jag inte varför det inte ska gå med en 6000-7000? En välservad och med modern broms? Och då det dessutom tämligen ofta rekommenderas rullar som tex Okuma Cortez 5 som har en bromskraft som understiger vad tex 7000 klarar av. Självklart förstår jag att en Accurat i den storleken du nämnde är kraftfullare och givetvis att föredra när eller rättare sagt OM en stor Hälleflundra kliver på. Men nu var det inte riktigt den typ av fiske jag skapade tråden för att diskutera.

                  Nu blev dessutom frågan helt akademisk. Som alla säkert förstår så blev resan inställd. Får vänta på nästa år för att testa mina teorier :-) Och kommer fortfarande att hyra en adekvat utrustning på plats. För OM den där fisken kliver på så vill jag ju inte tappa den. Gissar att jag endast kommer få upp sill bara för att jag varit så pass korkad att lufta mina tankar :-) Karma!!!
                  Senast ändrad av Mankan G; 2020-04-21, 10:48.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #29
                    Man kan lyckas fälla en pårusande Elefant eller Afrikansk Buffel med en 6,5 x 55:a EN gång, men jag skulle inte lita på att det går alla gånger. På samma vis är det med rullen, man kan slumpfånga en 50kg Kveite med en spinnutrustning i Gäddklass, men om man fiskar målinriktat efter den så är det väl ganska dumt att chansa ? För det är väl ändå mycket troligare att man tappar storfisken än att man får upp den ?

                    Kommentera


                    • #30
                      När ni testar slirbromsars funktion nära maxinställning, drar ni då ut tillräckligt med lina tillräckligt snabbt för att värmeutveckling ska uppstå?
                      Är inte direkt påläst i ämnet då jag inte fiskar hav längre men det diskuteras tämligen mycket angående just värmeavledning när det gäller de stora havshasplarna.
                      Tänker att värmen kan ställa till det en hel del.

                      Jag renoverade för många år sedan en Calcutta 700 som vunnit över en flundra på 86 kilo samt flera mindre och en uppsjö stora sejar.
                      Där var slirbromslamellerna fastbrända mot stålskivorna.

                      Norge dödar i princip alla rullar över tid.
                      Har sedan flera år synat guiderullar från Nordnorge, modellen som hittills hållit flest timmar är en OEM-tillverkad Fladen Maxximus. Kullager samt lameller har dock bytts ut ett par gånger på cirka 5 år.
                      Då går dessa rullar hela säsonger förvisso.

                      Jag tror vissa konstruktionsmässiga lösningar i en 6000 gör den hyfsat olämplig för det tunga norgefisket. Att den går att använda i begränsad utsträckning där uppe utan att rasa direkt eller kännas totalt ickeadekvat är jag dock övertygad om.
                      En tydlig skillnad rent generellt mellan den klassiska Ambassadeuren och flertalet havsrullat jag servat/renoverat/reparerat är den stora skillnaden i storlek på dreven.
                      Både diameter och tjocklek är avsevärt större hos de flesta av havsrullarna, även små modeller. Kanske ingen avgörande skillnad vid mer typiska fångster men säkerligen en fördel vid större fisk då det inte är särskilt ovanligt med vikta kuggar hos tungt gäddfiskare Ambassadeurer.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      4 svar
                      766 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                      10 svar
                      561 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lejestrand  
                      Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                      0 svar
                      118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RSpecial  
                      Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                      5 svar
                      447 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                      6 svar
                      525 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X