Hållbarhet på olika rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hållbarhet på olika rullar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ni har säkert rätt. Min fråga var initialt hypotetisk då jag inte tycker mig se på alla de filmer jag har tittat på från Norge att det skulle vara något större problem. Men jag har inte varit på plats ännu men om jag drar en högst ovetenskaplig parallell till gäddfisket så har jag vid rätt många tillfällen fått stor gädda på helt fel utrustning. På riktigt lätta prylar när jag varit ute efter abborre.

    Om jag har missat att få fram det så ämnar jag knappast att använda mig av en gäddutrustning om och när jag kommer till Norge och vi riktar in oss på stor hälleflundra. Eller 50 kg kveite. Men nu är inte allt fiske i Norge fisk av denna kaliber....

    Vid ett adekvat test av broms så anser jag att man måste testa genom att dra ut ordentligt med lina. Just för att ta med värmeutvecklingen i testet. Ett statiskt test säger inte så mycket om hur bromsen fungerar under belastning av en rusande fisk. Jag gjorde det inte när jag lekte med vågen men laxen som jag drog i älven gjorde det garanterat. Den tömde nästan rullen med stenhårt ställd broms. Och det utan att bromsen började bete sig tokigt, Samma rulle har gått rätt länge med samma bromsskivor utan att de slitits ut.

    Någon som vet hur mycket värme som uppstår i en broms i tex en Ambassadeur vid denna typ av fiske? Jag frågar för att om det blir riktigt hett så borde det synas på fettet på bromsskivorna eller åtminstone lukta bränt men det gjorde det inte. Jag gissar att det inte blir så varmt men jag vet inte om det stämmer. Det går ju i och för sig att räkna på det men jag har inte ingångsvärdena för det. Det som ytterligare talar för att det förmodligen inte blir så varmt är att vissa tillverkare använder bromsskivor av enklare material. För att inte tala om de läderskivor som användes förr. Deras största problem var inte bromskraften utan att de var ryckiga och torkade.

    Det är faktiskt förhållandevis rätt stor area på bromsskivorna på en Ambassadeur då den är flerskivig. Även jämfört med en havsfiskerulle. Och i de i de rullar jag har skruvat i, vilket är långt ifrån alla, så brukar det vara samma material i skivorna, dvs Carbon Tex liknande material.

    Däremot har alla havsfiskerullar jag har skruvat i haft en avsevärt bättre bromsjustering än ABUs lösning. Det är rätt svårt att uppnå riktigt höga bromskrafter i en Ambassadeur pga det lilla vassa stjärnhjulet samt stigningen på gängorna. Man får ont i fingrarna långt före man har maxat bromsen.

    Tror inte drevens storlek spelar så där jättestor roll. Man vevar knappast upp en större fisk. Skulle gissa att kvaliteten på IAR lagret eller någon annan form av backspärr är viktigare.

    Det var ju spännande det du nämner om vikta kuggar. Jag har aldrig stött på fenomenet. Händer det på drev i alla material eller bara i de lite mjukare? ABUs har som bekant lite olika material i sina drev.
    Senast ändrad av Mankan G; 2020-04-22, 00:01.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

      Fortfarande ställer jag mig frågan om att då det går att fiska i Norge med större haspelrullar så förstår jag inte varför det inte ska gå med en 6000-7000? En välservad och med modern broms? Och då det dessutom tämligen ofta rekommenderas rullar som tex Okuma Cortez 5 som har en bromskraft som understiger vad tex 7000 klarar av.
      Med risk för att stämplas som en messerschmidt, men om du jämför bromsskivor från en Amb 7000 och en "större haspel" så förstår du ganska fort varför haspeln klarar mer, ju större yta, desto bättre broms samt värmeavledningsförmåga. En Okuma Cortez hänger av en 7000 väldigt enkelt då det kommer till bromsjämförelse, stora bromsskivor vilket borgar för mjuk broms på 6-8 kilo, det klarar inte en Ambassadeur. Du kan säkert ta i för kung och fosterland, som du själv skriver, och få bromsen att i princip låsa sig, MEN med en fisk i andra änden av linan så klarar den inte att bibehålla den bromsen utan att hugga, nypa eller helt enkelt ge upp.

      Bor du i närheten av Göteborg så kan vi gärna sammanstråla och ha lite praktiska övningar.


      Kommentera


      • #33
        Inte alls. Bara tacksam för att kunna föra en diskussion. Jag är inte helt överens med dig i detaljerna men att en större Accurate eller kanske en Okuma Cortez cz 5 hänger av en 7000 är inget svårt att räkna ut. Några Accurate har jag skruvat i och sett skivorna. En jag lagade hade dessutom skivor på bägge sidor av spolen. Rätt kul konstruktion. Cortez är jag inte lika övertygad om att den är överlägsen. Bättre förmodligen men överlägsen? Men gissningsvis så har du rätt. Självklart innebär en större bromsande yta större möjligheter till kraftigare broms. Det är inte storleken på skivorna dock som avgör utan den sammanlagda arealen av skivornas bromsande yta SAMT hur väl konstruktionen avleder värmen som uppstår. 7-8 kg mjuk broms är inte speciellt svårt för en rund Ambassadeur i den storlek vi nu diskuterar. Förmodligen är den dock inte lika mjuk efter att en större fisk har rusat ett par hundra meter. Det som talar för att den faktiskt är det är mitt eget exempel med min lax som tog i rinnande vatten med en broms som borde ha varit i denna härad. Bromsen fungerade hur fint som helst både under och efter den drillningen. Är man ute efter ännu kraftigare broms så får man leta annorstädes dock.

        Jag är däremot inte lika övertygad om att större haspelrullar har så mycket bättre broms än tex en 7000. De jag har skruvat i, inte så många men några få har passerat har inte direkt haft speciellt imponerande storlek på skivorna sett i relation av att den såg ut som en kaffekvarn. Den största var väl en Penn i storlek 8000 om jag minns rätt.

        Fortfarande så hävdar jag dock att en klart mindre rulle än tex en större Accurate eller Cortez borde fungera till mycket av fisket i Norge. Men skulle jag rikta in mig på stor fisk så skulle jag givetvis inte chansa.


        Senast ändrad av Mankan G; 2020-04-23, 17:22.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

          Hej,

          P g a hälsoskäl så har jag fått sluta med det mesta inom fisket eftersom jag är stelopererad i v fotled så havsfiske är inget att tänka på för mig längre.
          Jag har en beg. Ambassadeur 30 liggandes här hemma om du är intresserad. Den går som en klocka än idag. Den är inköpt på 70-talets mitt.
          Click image for larger version

Name:	20200205_191303.jpg
Views:	1313
Size:	3,51 MB
ID:	2537225
          Click image for larger version

Name:	20200205_171204.jpg
Views:	1311
Size:	2,85 MB
ID:	2537230
          Click image for larger version

Name:	20200205_191316.jpg
Views:	1321
Size:	3,48 MB
ID:	2537226
          Click image for larger version

Name:	20200205_191325.jpg
Views:	1327
Size:	3,47 MB
ID:	2537227
          Där har du en kvalitetsrulle som du klarar dig med resten av ditt liv om du sköter den väl.
          Pris 800 kr+frakt.
          Sedan har jag även ett spö som är ett Vangen 30 lb med nya lindningar under trissorna samt ovanpå..
          Det är trissor på hela spöet och alla går klockrent. Alltså ingen som kärvar.
          Jag har gjort arbetet själv. Tråden är av samma typ som björntråd som fanns förr i tiden.
          Click image for larger version

Name:	20200205_171042 1.jpg
Views:	1320
Size:	3,89 MB
ID:	2537228
          Click image for larger version

Name:	20200205_171129.jpg
Views:	1318
Size:	3,75 MB
ID:	2537229
          Click image for larger version

Name:	20200205_171204.jpg
Views:	1311
Size:	2,85 MB
ID:	2537231
          Pris 600 kr+frakt
          Hej!

          Om du har din Ambassadeur 30 kvar så är jag mycket intresserad av att köpa den.
          Ser framemot att höra av dig ang den, gärna som PM.

          Mvh
          Piscantur Stercore

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
          4 svar
          766 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Usling
          av Usling
           
          Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
          10 svar
          560 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lejestrand  
          Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
          0 svar
          117 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RSpecial  
          Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
          5 svar
          447 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B
           
          Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
          6 svar
          524 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Arbetar...
          X