Havsfiskespö Elbe 30lbs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiskespö Elbe 30lbs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsfiskespö Elbe 30lbs

    Jag fick två gamla havsfiskeutrustningar av en kollega och jag har en fundering ang. det ena spöt. Det är ett Elbe 30lbs och toppöglan har en rulle, övriga är vanliga ringar i metall. Är detta spöt ok att använda med flätlina, eller kommer flätlinan käka upp ringarna och rullen som är toppögla? Spöt är i väldigt bra skick och det vore kul att använda det. Tanken är att para det med en Okuma Cortez eller någon liknande rulle.
    Helnesund är resmålet och i år får jag även med mig sonen som är 15år. Hoppas att de öppnar gränserna mot Norge snart bara. Troligtvis så kommer vi att få stanna hemma, men då får vi väl boka igen till -21.
    Senast ändrad av Henrik76; 2020-04-11, 09:23.

  • #2
    Riktigt coolt om jag får säga det själv.

    Kommentera


    • #3
      Ser fan ut o va flång nytt (:
      Vågar dock inte svara på din fråga ang flät.
      Men jäkla shysst spö (:

      Kommentera


      • #4
        Hej

        Kul med gamla spön. Är dessa tänkta som förstauppsättningen till er resa, eller reserv/"kul att ta med och testa"?
        Utan att veta några detaljer om spöna skulle jag jämföra framförallt vikten med ett nyare modernt spö. Det är inte speciellt kul att sitta med jättetung utrustning i en vecka i Norge, framförallt inte om man är yngre.
        Vad gäller spöringar skulle jag fimpa rulltrissan som du har som "toppögla" idag och ersätta med typ vanlig SIC-ögla.
        Helnessund är kul, har varit där själv 3-4 gånger. Hoppas ni kommer iväg

        /Richard

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Henrik76 Visa inlägg
          Jag fick två gamla havsfiskeutrustningar av en kollega och jag har en fundering ang. det ena spöt. Det är ett Elbe 30lbs och toppöglan har en rulle, övriga är vanliga ringar i metall. Är detta spöt ok att använda med flätlina, eller kommer flätlinan käka upp ringarna och rullen som är toppögla? Spöt är i väldigt bra skick och det vore kul att använda det. Tanken är att para det med en Okuma Cortez eller någon liknande rulle.
          Helnesund är resmålet och i år får jag även med mig sonen som är 15år. Hoppas att de öppnar gränserna mot Norge snart bara. Troligtvis så kommer vi att få stanna hemma, men då får vi väl boka igen till -21.
          --------------------------------------------

          Hej Henrik 76;

          Datera upp Lennart Bengtssons, ELBE i Varbergs spö till år 2020 genom att byta toppögla och spöringar till dagens moderna SIC-utbud ....https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...pogla-sic.html ...
          Har du lite tur så kanske du även hittar en PENN-rulle eller motsvarande rulle för havsfiske som matchar spöt....

          Se nu till att din 15-årige son får dra upp de största fiskarna....

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #6
            Spöt är väl mest tänkt att ta med och testa. Jag får kolla på nya spöringar och beställa(tack för länken). Då kan vi linda dem ihop jag och grabben. Jag har lite moderna prylar också. Men behöver en rulle till, då har vi ett reservspö ihop. Det går ju alltid att hyra annars.

            Kommentera


            • #7
              Nu är ny toppögla på plats. Struntar i att byta de andra öglorna tror jag. Jag har spolat upp två rullar med flätlina på spöt och det är inte det minsta märka på öglorna så de håller nog. Det blev en Shimano Torium 16 till grabben. Nu vill jag iväg till Norge

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
              6 svar
              1 055 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Öresundsfiske  
              Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
              10 svar
              610 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lejestrand  
              Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
              0 svar
              124 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RSpecial  
              Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
              5 svar
              464 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B
               
              Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
              6 svar
              545 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
              Arbetar...
              X