Supernybörjare makrill - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Supernybörjare makrill

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Supernybörjare makrill

    Hej,

    Här kommer en fråga från någon som på riktigt är bakom flötet.

    Har i princip aldrig fiskat men förra året så fiskade jag lite makrill bara genom att dörja på vårt landställe i Bohuslän.

    Vi har en eka med en liten motor. Nu har jag sett många som fiskar med spö och häckla då förstår jag. Det skulle jag vilja testa! Finns det något färdigt kit som ni rekommenderar? Vill inte lägga en förmögenhet utan vill ha något enkelt man kan kasta från båten med flera krokar.

    Så min fråga är helt enkelt, vad behöver man? Spö, häckla, pilk osv. Någon som kan hjälpa en stockholmare i nöd? Men keep it simple! Jag förstår förstås att man behöver ett spö men inte särskilt mycket mer

  • #2
    Både jula och Biltemas fungerar om du vill sitta och pilka från båten. Jag har själv några dörjar i båten, dock används dom mycket sällan.

    Jag vet inte hur alla andra gör när dom fiskar makrill, men jag fiskar med krok och stagg tillsammans med abborrutrustningen. Mycket roligare fiske om inte annat.

    https://www.el-ge.se/sa-fiskar-du-ma...iskeprofessorn
    My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
    lord how i will miss that woman...

    Kommentera


    • #3
      Håller med celtic om att makrillfisket blir mycket roligare om man kör med lättare utrustning och siktar på att få en fisk i taget än om man kör med tyngre utrustning och häckla med många krokar.
      Jag har ett enkelt billigt teleskopspö liggande i farsans båt, drar på ett vanligt skeddrag och kastar från båten, riktigt kul kamp om man får på en makrill!

      Kommentera


      • #4
        Hej.
        Det finns massor av trevliga metoder att fånga makrill.
        Min absoluta favorit är med Halmstad.flöte o sill.
        Glidflöte är väldigt populärt och bra.
        Tyvärr ser jag en hel del som " rovfiskar/köttfiskar . Drag + 6-7 upphängare inget jag förordar. Det blir inte 6,7 ggr roligare. Kör med en upphängare ( max 2 ).
        Har tyvärr sett mycket av oetiskt fiske där man öst upp och placerat i plastkassar ofta under varma förhållanden. Makrillen är en fantastisk matfisk men den klarar kort tid i sommartemp och som fet fisk rätt kort tid i frysen.
        Med detta sagt så behöver du inte lägga ner en massa pengar. Några långsmala drag och om du inte binder ihop en egen häckla så är mitt råd att klippa bort flertalet upphängare.
        Makrill en härlig sportfisk bland det snabbaste o starkaste vi har i våra vatten.
        Blir du biten av sportfiskebacillen så testa o ta den på dobb o fluga eller än hellre på ett flugspö - då blir det åka av.
        Peter b

        Kommentera


        • #5
          Ett tips i all välmening bara...Om du nu ändå skulle få för dig att köra med häckla så är det alltså inget man "kastar" med, utan man har en pilk längst ner och SLÄPPER ner prylarna. Annars är risken stor att man har en massa krokar på blandade ställen i kroppen.
          Annars kan jag som många andra ovan rekommendera vanligt spinnfiske med långsmala skeddrag, Det är allt som behövs och mycket roligare. Som Peter B skriver ovan så är makrillen en känslig fisk och om man inte har tillgång till is, så är en kylväska med några kylklampar/frysta PET-flaskor ett måste om man ska kunna avnjuta fångsten.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
          6 svar
          1 045 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Öresundsfiske  
          Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
          10 svar
          606 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lejestrand  
          Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
          0 svar
          124 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RSpecial  
          Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
          5 svar
          464 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B
           
          Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
          6 svar
          542 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Arbetar...
          X