Haspelspö till berggylta från land? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö till berggylta från land?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelspö till berggylta från land?

    Ska köpa ett nytt haspelspö, fiskar mycket berggylta från land oftast från klippor, bottenmete, och med flöte..Så vad ska jag tänka på när köper ett haspelspö. Prisklass 500-1000 kr

    har funderat på
    Svartzonker Black Series ''The Horizon'' 8' 20-70g Spinning

    Abu Garcia Venerate V2 Cork 802 H 20-60g Haspel

    Daiwa TD Pitch Black Spinning 8' 15-50g

    Senast ändrad av neo333; 2022-07-21, 12:21.

  • #2
    Jag skulle valt en 10-fotare istället. Lättare att hålla fisken från berget med längre spö.

    Kommentera


    • #3
      Varför så kraftiga spön? Skulle själv valt ett max 8 fot upp till typ 20 gram, kan inte rekommendera nåt speciellt spö men kolla in Daiwas Prorex X serie, tror du hittar rätt spö och mest bang for the buck där, Fuji ringar och skönt och inte sladdrigt kolfiber i klingan har dom. Har själv köpt spön ur den serien till ungarna och är imponerad över hur trevliga dom är.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
        Varför så kraftiga spön? Skulle själv valt ett max 8 fot upp till typ 20 gram, kan inte rekommendera nåt speciellt spö men kolla in Daiwas Prorex X serie, tror du hittar rätt spö och mest bang for the buck där, Fuji ringar och skönt och inte sladdrigt kolfiber i klingan har dom. Har själv köpt spön ur den serien till ungarna och är imponerad över hur trevliga dom är.

        har också funderat på längre kastvikt typ 25-30g....får se vad det blir


        Men kommer använda en abu rulle storlek 4000..det är väl stort för ett spö med kastvikt 20-30 g? Har en mindre men den är förstörd av saltvattnet, fiskar runt smögen så rätt salt. Var en budget abu..sköljer Av efter varje gång jag har fiskat.Men det hjälpte inte..Får köpa en ny när jag har råd. Har inte fiskat Så länge bara några månader..Men nästa gång blir inte en budget rulle, värt att betala lite mer, ..
        Senast ändrad av neo333; 2022-07-21, 20:02.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
          Varför så kraftiga spön?
          För att hindra dem från att dyka in närmsta klippskreva.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

            För att hindra dem från att dyka in närmsta klippskreva.
            ja det bruksr dom göra , har använt ett spö med kastvikt 40-110 g som är för kraftigt. Kör mest med botten mete....Som jag kastar ut sen vevar jag sakta tillbaka lite som dropshot..Har kört med sänke 40-60 g mrn spöet har dåligt kontakt med sänket.. Så ett spö med 15-50 g borde funka

            Kommentera


            • #7
              Det blev Daiwa TD Pitch Black Spinning 8' 15-50g

              Var kundtjänst på söder sportfiskeprylar som tipsade mig. Så hoppas att jag har köpt ett okej spö..

              Nu får jag spara, till en ny haspelrulle . Har begränsad budget..Så 800-1100 kr ska klara av saltvatten. .Fiskar nästan alltid i havet...
              Senast ändrad av neo333; 2022-07-22, 10:45.

              Kommentera


              • #8
                Köpte Daiwa TD Pitch Black Spinning 8' 15-50g men är inte riktigt nöjd, jar svårt att kroka fiskarna. ..bottenmetar berggylta från land, tycker spöet är för mjukt missar många hugg...Finns mycket små fisk som är på och nafsar. så man får vänta med mothugg kånns direkt när det är en Berggylta men missar många.Kanske har fel krokar kör med storlek 1 eller 1/0 ... Hade ett annat spö som var mycket kraftigare, som krokade fler fiskar..Men vill ha lättare greje, kanske med hårdare topp.. kanske funkar bättre..

                Kommentera


                • #9
                  Har inte fiskat gylta men nog borde ett 15-50g spö sätta kroken? Pröva med olika betesstorlekar och krokstorlekar och flätlina om du inte redan kör det, ditt tackel kan du knyta med nylon.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har alltid fiskat bergylta med borreprylar. Aldrig vart nårra problem o sätta kroken. Har nog inte kört så stora krokar dock.
                    Länge sen nu men inte va de så stora iaf. Så jäkla stor mun har ju inte gyltorna.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    4 svar
                    766 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    561 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    525 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X