Haspelspö till berggylta från land? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö till berggylta från land?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Har inte fiskat gylta men nog borde ett 15-50g spö sätta kroken? Pröva med olika betesstorlekar och krokstorlekar och flätlina om du inte redan kör det, ditt tackel kan du knyta med nylon.
    Använder flätlina och knyter tackel med fluorocarbon... Har inte haft samma problem för, precis som dom tar räkan och spottar ut den igen, kanske beror på vädret....

    Kommentera


    • #12
      Du får experimentera med de övriga variabler du har, alltså inte vädret. Koka eller näta räkan så sitter den bättre och använd inte för stor bit för kroken, snäcka fiskas det med och den sitter tydligen bättre.
      Senast ändrad av anteman; 2022-08-01, 21:45.

      Kommentera


      • #13
        Nu har redan trådskaparen köpt ett haspelspö men själv fiskar jag bara gylta med LRF-utrustning. -10g spö och 2000S rulle. Det ska ju vara kul att drilla fisken också, det är det ju inte om man fiskar med ett kvastskaft. Gulp Sandworm 5cm är ett kanonbete till gylta för övrigt.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
          Nu har redan trådskaparen köpt ett haspelspö men själv fiskar jag bara gylta med LRF-utrustning. -10g spö och 2000S rulle. Det ska ju vara kul att drilla fisken också, det är det ju inte om man fiskar med ett kvastskaft. Gulp Sandworm 5cm är ett kanonbete till gylta för övrigt.
          Men hur kul är det när fisken fastnar i en klippskreva eller tångruska? Man anpassar redskapen efter omständigheterna.

          Kommentera


          • #15
            Inga problem med ett -10g spö med 0.08mm lina och 0.45mm flurotafs. Skämt åsido, fiskar mest från bryggor och då brukar det inte vara ett problem. Alla fiskar självklart med den utrustningen de själva tycker är lämpligt. Men eftersom jag i princip bara kör LRF(Light Rock Fishing) och tycker det är grymt roligt med lätt utrustning i havet så är jag partisk såklart.

            Kommentera


            • #16
              Håller med att 50 g spö var lite för mycket Men kan vara lite lurigt när man fiskar ifrån klippor, och berggylta jätte explosiva fiskar , har haft bromsen för lätt inställt ett par gånger då dom gärna rusar ner bland tång och skrevor , då känns ett 10 g för lätt..Kanske skulle köpt ett 25-30 g istället...Har fått några st runt 0,7-1 kg jävla krut i dom..

              Kommentera


              • #17
                Skulle jag själv köpa ett spö för liknande fiske så hade jag sneglat på savage gears sgs2 modeller.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                  Ska köpa ett nytt haspelspö, fiskar mycket berggylta från land oftast från klippor, bottenmete, och med flöte..Så vad ska jag tänka på när köper ett haspelspö. Prisklass 500-1000 kr

                  har funderat på
                  Svartzonker Black Series ''The Horizon'' 8' 20-70g Spinning

                  Abu Garcia Venerate V2 Cork 802 H 20-60g Haspel

                  Daiwa TD Pitch Black Spinning 8' 15-50g


                  Vet att de är nästan dubbla prisklassen men kan inte annat än att rekommendera ett Westin W4 Powerlure 9' H 20-60g. De är så allsidigt, lätt, otroligt ”gött” (ist för skönt) att hålla i & jag är elak mot mitt som fasen & tyckte först de var lite ”svampigt” men får man till de ska kan du ”pisksnärta” iväg kast efter kast med ett jäkla resultat till längd & de håller för de. Ta ett lite kompakt skeddrag runt 35g, inte för tjock lina & nästan så du får se till så du har tillräckligt med lina på rullen... Å jag har en daiwa ninja som jag tycker funkar utmärkt då jag lyckas paja mina haspelrullar efter ett år va det än är för märke på olika vis & finns säkert de som går att kasta längre med som har bättre linuppläggning mm...

                  Mvh

                  Kommentera


                  • #19
                    Skulle vilja klassa om de till ett 18-42g spö dock...

                    Kommentera


                    • #20
                      Ja köpte Daiwa TD Pitch Black Spinning 8' 15-50g

                      Som ja är ganska nöjd med, funkar bra att fiska ifrån klippor, efter berggylta, hade säkert funkat bra med längre kastvikt typ upp till 30 g.. hade kanske kunnat lagt 500 kr mer och få ett spö i bättre kvalitet vet inte hur stor skillnaden är kostade 900 kr har ett annat abu som kostar typ 500-600 kr och jag tycker att man känner stor skillnad på kvalitet och känslan i spöet... .

                      Fick min första Blågylta igår

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      4 svar
                      766 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                      10 svar
                      560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lejestrand  
                      Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                      0 svar
                      117 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RSpecial  
                      Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                      5 svar
                      447 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                      6 svar
                      524 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X