Jag fiskar främst gädda från land i en sjö där siktdjupet just nu bara är omkring 40–60 cm efter flera veckors regn. Mina vanligaste beten är 18–24 cm gummibeten (ca 80–120 g) och ibland större jerkbaits.
Just nu använder jag en 0,16 mm flätlina (ca 12 kg) på en 300-storlek haspelrulle, men jag funderar på att gå upp till 0,20 mm (ca 16–18 kg) inför hösten.
Jag kastar vanligtvis 30–50 meter och fiskar på djup mellan 2 och 5 meter. Jag har inte tappat någon stor fisk ännu, men linan har fått en del slitage efter kontakt med sten och vass.
För er som fiskar under liknande förhållanden:
Märker ni någon tydlig skillnad i kastlängd mellan 0,16 och 0,20 mm?
Tycker ni att den grövre linan ger en märkbar fördel när man krokar gädda över 7–8 kg?
Byter ni diameter beroende på årstid eller kör ni samma lina hela säsongen?
Jag är mest intresserad av egna erfarenheter från praktiskt fiske, särskilt i grumliga sjöar.
Drift Hunters
Just nu använder jag en 0,16 mm flätlina (ca 12 kg) på en 300-storlek haspelrulle, men jag funderar på att gå upp till 0,20 mm (ca 16–18 kg) inför hösten.
Jag kastar vanligtvis 30–50 meter och fiskar på djup mellan 2 och 5 meter. Jag har inte tappat någon stor fisk ännu, men linan har fått en del slitage efter kontakt med sten och vass.
För er som fiskar under liknande förhållanden:
Märker ni någon tydlig skillnad i kastlängd mellan 0,16 och 0,20 mm?
Tycker ni att den grövre linan ger en märkbar fördel när man krokar gädda över 7–8 kg?
Byter ni diameter beroende på årstid eller kör ni samma lina hela säsongen?
Jag är mest intresserad av egna erfarenheter från praktiskt fiske, särskilt i grumliga sjöar.
Drift Hunters
Kommentera