Flätlina 0,16 eller 0,20 mm för gäddfiske i mycket grumligt vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina 0,16 eller 0,20 mm för gäddfiske i mycket grumligt vatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina 0,16 eller 0,20 mm för gäddfiske i mycket grumligt vatten?

Jag fiskar främst gädda från land i en sjö där siktdjupet just nu bara är omkring 40–60 cm efter flera veckors regn. Mina vanligaste beten är 18–24 cm gummibeten (ca 80–120 g) och ibland större jerkbaits.
    Just nu använder jag en 0,16 mm flätlina (ca 12 kg) på en 300-storlek haspelrulle, men jag funderar på att gå upp till 0,20 mm (ca 16–18 kg) inför hösten.
    Jag kastar vanligtvis 30–50 meter och fiskar på djup mellan 2 och 5 meter. Jag har inte tappat någon stor fisk ännu, men linan har fått en del slitage efter kontakt med sten och vass.

För er som fiskar under liknande förhållanden:

Märker ni någon tydlig skillnad i kastlängd mellan 0,16 och 0,20 mm?
    Tycker ni att den grövre linan ger en märkbar fördel när man krokar gädda över 7–8 kg?
    Byter ni diameter beroende på årstid eller kör ni samma lina hela säsongen?

Jag är mest intresserad av egna erfarenheter från praktiskt fiske, särskilt i grumliga sjöar.
    Drift Hunters

Ser absolut ingen fördel med så tunn lina. Med så tunga beten som du kör påverkar lintjockleken knappast något. Jag hade minst gått upp till 0,23mm fiskat hela mitt liv i väldigt grumliga sjöar och lintjockleken har aldrig påverkat fisket något. 120g är rejält tungt och med risk för slitage som du nämner är det nog mer tur än skicklighet att linan inte gått av hittills.

Kommentera

Betesvikten du kör tycker jag inte finns nån vits att gå lägre än 0.26 det är slitage på linor inte att den går av vid större fisk , tror inte mer än ett gäddspö hemma har under 0.30 faktiskt

Kommentera

Vilken modell och märke av lina använder du?
        Kör själv med spiderwire 0,19 på mitt gäddhaspel linan den är något tjockare än specat.
        Den linan hade jag inte satt på en 2500/3000 rulle för den blir för grov och hämmar kastlängden.
        Men på en 4000 rulle då kastar jag till månen känns det som med Mc Rubber och andra beten runt 100gr.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
        2 svar
        223 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HarpoonMan  
        Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
        3 svar
        182 visningar
        0 gillar