Gäddmete bekymmer..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete bekymmer.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmete bekymmer.....

Hej har bedrivit gädd mete på hösten ett antal år nu och får ofta hugg och vill väl anse att jag kan fiska hyfsat.
    Mina bekymmer är dock:

1. Mothugget.
    Har läst att om man kör med två trekrokar så kan man göra mothugg omgående eller vänta.
    Mothugg omgående tycker jag fungerar en gång utav tio dvs inte alls bra. gör ni något speciellt som tar dom direkt eller gör jag för klent/starkt mothugg? Tycker även att när jag väntar 20-40 sekunder att det händer FÖR ofta att bara tacklet kommer upp! Jättefrustrerande!

2. Flötet.
    Ja flötet dyker upp igen efter ca 10-15 sekunder och gäddan tar inte igen fast mörten sitter kvar, varför?

Utrustning:

Karp spö 12 fot 2 3/4 lbs
    Vanlig haspel med baitrunner
    Flätlina 0,25
    30g glidflöte
    Tafs med två trekrokar storlek fyra.
    Betes fisk 10-15 cm mört.

Någon som har svaret eller ngn fundering kring mina bekymmer?

Vete gudarna,
    Jag brukar göra mothugget ganska direkt. Jag ser att flötet försvinner, pekar med spöet mot fisken, vevar till jag får kontakt, låser spolen och drar till i en jämn rörelse. De flesta brukar sitta, När de lossnar så har de för min del oftast berott på att jag satt krokarna för hårt i mörten.

Sen om det hjälper dig,,,,,
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Krokarna för hårt i mörten?? Jag sätter en strax under ryggfenan och en i brosket vid bröstfenan. Kan dom sitta för hårt? Ska tillägga att jag är helt å hållet självlärd så har aldrig haft någon som har berättat hur och varför man gör vissa grejor vid gäddmetet.

Kommentera

Oki. För hårt, det är när gäddan håller mörten och man inte kan dra loss krokarna från mörten. I de fallen så får man inte fast någon krok i gäddan.
        När man sätter kroken i ryggfenan. Så till att kroken sitter ovanför ryggraden.
        Och den i bröstfenan ska vara så den nästan ramlar lös. Det är den som är lättast att sätta för hårt. Fenbrosket är riktigt segt.
        Hoppas att jag klar gjorde det lite.
        Senast ändrad av keldor; 2013-11-21, 17:24.
        I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Se till att krokarna sitter ytligt på betesfisken så de lossnar mkt enkelt vid mothugg.
          Omedelbar eller inväntan på mothugg tycker jag främst beror på storlek på betet. Fiskar jag med stor betesfisk väntar jag länge. Använder strl 4 och 6 i krok, även på stora beten.

Så fort du ser ett hugg (eller helst till och med om du hinner upptäcka det innan flötet börjar dyka) så öppna bygeln och mata ut lite lina till gäddan. Vänta. Ser du tillslut att linan börjar dra iväg så har gäddan förmodligen vänt bytet och börja simma iväg. Dags att göra mothugg deluxe.

Kommentera

Det enda ev felet jag kan se är att du använder väldigt stora krokar till små betesfiskar ,till 10 cm fiskar räcker 8or och till 15 cm högst nr 6. Dock så är de flesta 8or väl klena för 2 3/4 lb spön .
            Jag brukar vänta 10-20 sek med mothugget men jag använder betydligt större betesfisk , jag skulle tro att du kan vänta ca 10 sek och sen bör det resultera i ca 80 % välkrokade gäddor.
            Fiskar du stationärt och inte allt för djupt så kan du nog också använda lite mindre flöte till de betesfiskarna .
            Senast ändrad av RK99; 2013-11-21, 17:50.
            "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
              Det enda ev felet jag kan se är att du använder väldigt stora krokar till små betesfiskar ,till 10 cm fiskar räcker 8or och till 15 cm högst nr 6. Dock så är de flesta 8or väl klena för 2 3/4 lb spön .
              Jag brukar vänta 10-20 sek med mothugget men jag använder betydligt större betesfisk , jag skulle tro att du kan vänta ca 10 sek och sen bör det resultera i ca 80 % välkrokade gäddor.
              Fiskar du stationärt och inte allt för djupt så kan du nog också använda lite mindre flöte till de betesfiskarna .
              Såg faktiskt inte storleken på betesfisk. Med så liten betesfisk har jag tidigare vid ismete kört en trekrok i ryggfenan. Vid flötestrolling borde typ en enkelkrok i munnen och en trekrok på ena sidan av fisken (pilla bort några fjäll och kroka i huden) räcka gott och väl.

Kommentera

Tack för svaren. Det ned krokarna är var att jag tycker dom ser jäckligt små ut om man jämför med tec jerkbait wobbler osv. Men jag dka prova i helgen så åter kommer jag med resultat.

Kommentera

Förstår hur du tänker. Tanken med jerkbait är dock att krokarna ska hitta fäste i munnen samtidigt som betet ju tar en del plats. Krokarna måste därför vara stora. Hos en betesfisk är godset mjukt och du väntar dig att gäddan ska svälja betet.

Kommentera

Saxat från Luis´s Blogg:

Gäddans mun är hård, men samtidigt väldig känslig.

Lika många, som vet att det kan krävas eller krävs hårda mothugg för att kroka en gädda, lika många vet inte, att gäddans hårda mun är väldig känslig och den kan faktiskt känna om något är fel på en betesfisk, som är levande eller död. Jag tänker här på dina betesfiskar.

Och många andra bra tips!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 533 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 825 visningar