Ruda vatten i Örnsköldsvik? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ruda vatten i Örnsköldsvik?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ruda vatten i Örnsköldsvik?

Tjena jag fiskar rätt mycket efter ruda runt ö-viks trakten. Har ett personligt rekord på 1500 gram. längd 40 cm. Försöker att få storfiskaregistreringen på ruda.Är det någon som känner till något vatten kring Ö-vik som det finns stor sjöruda i?

mvh Thomas i Ö-vik

Vi såg några rudor när vi snorklade runt hamptjärn för ngt år sedan. Upp till 1,5 kg har jag inte för mig att dom var men men..

Kommentera

Hade inte hört talas om Ruda innan jag blev medlem här och jag har aldrig hört talas om någon som har ens försökt fiska det i "våra" trakter.

Kommentera

Är inte vattnet du fiskar i allt för stort och med andra arter som kan äta upp det man slängerut, så går det på ett par år att få upp vikten genom mäskning.
        Hönsfoder är billigt och bra, annat som också funkar är uppsvält vete, hampa, majs, Fiskpellets (från odlingsindustrin) mm.
        Lyckatill! Jögge

Kommentera

Jag ser inte tjusningen i att fånga en tung fisk som man själv gött upp.
          Luktar lite grusgropsgädda.

Kommentera

Ursprungligen postat av jojje84
            Jag ser inte tjusningen i att fånga en tung fisk som man själv gött upp.
            Luktar lite grusgropsgädda.
            Tjusning och tjusning, vad tror du det är som gör att fiskarna stadigt ökar sin vikt i kända rudavatten.
            Ett exempel är Ursjön som hade höga vikter och feta fiskar innan fiskeförbudet (många var där och fiskade och "gödde" fiskarna med sitt mäsk)
            Sedan inträde förbudet och fiskarna tunnades ut.
            I stället för konvexa ryggar fick de konkava kniveggs liknande ryggar.
            Nu när fisket är igång igen så kommer rudorna få sina breda ryggar igen om de nu inte har det. (har inte fiskat där i år)
            Sjöbodasjön är också ett exempel där fiskarna fått en skjuts i viktutvecklingen tackvare mäskning, utvecklings kurvan pekar fortfarande uppåt där.

Tycker man att det är fel med mäskning så låter man bli, så enkelt är det.
            Vil man fåupp vikten så är det kontinuerlig mäskning som gäller.
            Fiskar själv också hellre på fiskar i storfiskvikt från "egna" vatten, där de av helt naturlig tillväxt nått sin vikt, istället för att ta en "hämtfisk" i en sjö med upp göda fiskar.
            Smaken är som baken, hårig?

Kommentera

Om man får tro kommunens fiskeguide finns ruda åtminstone i Hamptjärn och i Inner-Rödtjärnen (den sistnämnda hör till Öfjärdens fvo), men jag har hört att det ska finnas ruda någonstans i Skorpedstrakten med, vet inte exakt var.

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Jögge jag sa väll inget om rätt eller fel.. Jag sa att JAG inte ser tjusningen i det hela och kanske är en bidragande orsak till varför jag inte fiskar ruda lr dylikt.

Förövrigt så nämnde inget om vad jag tror om kända rudavatten.

Kommentera

ruda vatten i Örnsköldsvik?

Ursprungligen postat av lakasund
                  Tjena jag fiskar rätt mycket efter ruda runt ö-viks trakten. Har ett personligt rekord på 1500 gram. längd 40 cm. Försöker att få storfiskaregistreringen på ruda.Är det någon som känner till något vatten kring Ö-vik som det finns stor sjöruda i?

mvh Thomas i Ö-vik
                  Tjena! Tack för alla svaren! Jag har fiskat i Hamptjärn efter ruda, fick under ett pass, 15 rudor, den största jag fått i Hamptjärn är 750 gram. I inner-rödtjärn har jag lyckas fått en ruda i år på 500 gram. I tjärnen där jag har mitt personliga rekord (1500 gram) har jag mäskat flitigt. med majs. Har fiskat där i 6 års tid,(ca 500 timmar). Medelvikten har ökat ca 300 gram, medelvikten ligger på 550 gram.

mvh Thomas i Ö-vik

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                  656 svar
                  49 530 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg efc__
                  av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                  17 svar
                  1 824 visningar